//
کدخبر: ۲۵۲۳۳۲ //

ریزش مجدد سنگ در پیت‌سرا/ پیشنهاد جابه‌جایی روستا

در صورت‌جلسه که به امضای حدود ۵۰ نفر رسیده است با اشاره به غیر‌قابل سکونت‌بودن روستا بر جابجایی آن اشاره شد و البته از عدم توان مالی برای ساخت ساختمان‌های جدید هم در آن ذکر شد.

ریزش مجدد سنگ در پیت‌سرا/ پیشنهاد جابه‌جایی روستا
به گزارش فرتاک نیوز،

فیلم سنگ غلتان به سمت خانه‌های روستای پیت‌سرای بخش مرکزی شهرستان سوادکوه هر‌چند ترسناک بود ولی فوریت اقدام برای کمک به اهالی ضروری به نظر می‌رسد.

حضور فرماندار و مدیران مرتبط در ساعات اولیه حادثه در روستای پیت‌سرا را می‌توان حساسیت قابل تقدیر آنان در مدیریت موضوع ارزیابی کرد.

*نظر اهالی؛ جابجایی روستای پیت‌سرا

 

ریزش دوباره کوه در بالا‌دست روستای پیت‌سرا هم که در عصر یک‌شنبه هم رخ داد و بر نگرانی‌های افزود.

اهالی روستای پیت‌سرا به دعوت شورای این روستا در حسینیه دهخدا گردهم آمدند تا نظر خود را درباره آینده روستا بیان کنند.

در صورت‌جلسه که به امضای حدود ۵۰ نفر رسیده است با اشاره به غیر‌قابل سکونت‌بودن روستا بر جابجایی آن اشاره شد و البته از عدم توان مالی برای ساخت ساختمان‌های جدید هم در آن ذکر شد.

خبرنگار خبرگزاری فارس برای پیگیری موضوع با فرماندار و رئیس بنیاد مسکن شهرستان سوادکوه مصاحبه کرد.

 

* نظر تعیین‌کننده کارگروه لغزش و رانش

فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه چند شاخص برای جابجایی روستا وجود دارد، گفت: یک روش واگذاری آن است که اگر اهالی در یک مکان مشخص دارای زمین باشند، آن را تحویل بنیاد مسکن می‌دهند تا زمینه لازم برای اخذ مجوز‌های قانونی و کاربری و بستر‌های لازم ساخت و ساز را انجام می‌دهد تا به مردم تحویل می‌دهد.

سعید یزدانی به روش دوم واگذاری اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن از منابع طبیعی تقاضای زمین می‌کند و منابع طبیعی هم زمین معوض را با شرایط قانونی تحویل و روستای جابجا‌شده را برای منابع طبیعی تحویل می‌گیرد و پول اندکی هم از مردم برای طرح و سند اخذ می‌شود و مبلغ قابل توجهی نیست.

 

وی از حضور کارشناسان کارگروه لغزش و رانش استان مازندران در روستای پیت‌سرای بخش مرکزی شهرستان سوادکوه خبر داد و خاطر نشان کرد: کارگروه لغزش و رانش استان مازندران درباره میزان خطر و وضعیت سکونت در روستا نظر می‌دهد و راه‌های پیش‌رو هم تثبیت سنگ‌ها، ایمن‌سازی و یا جابجایی است و نظر نهایی این کارگروه وضعیت آینده روستا را تعیین می‌کند.

یزدانی، بیان نتیجه کارگروه لغزش و رانش و اجرای راهکار‌های آن را زمان‌بر توصیف کرد و به وضعیت فعلی زندگی در روستای پیت‌سرا اشاره کرد و گفت: بخش شرقی روستا پر‌خطر است که تخلیه شد و 4 خانواده دارای مشکل سکونت بودند که فردا آنها را در مکان جدید در روستای دهخدا سکونت می‎دهیم و دامداری موقت هم برای دام‌های در معرض خطر در کنار جاده احداث می‌کنیم.

*۱۸ خانه در معرض خطر

رئیس بنیاد مسکن شهرستان سوادکوه هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه هنوز صورت‌جلسه اهالی به دست من نرسید، گفت: درخواست‌های روستائیان بررسی می‌شود و رضایت همه اهالی برای جابجایی روستا شرط است.

امین ولی‌زاده با بیان اینکه برای 2 روستای سوادکوه هم تقاضای جابجایی وجود داشت که به دلیل عدم رضایت همگانی اجرایی نشد، افزود: اگر اهالی دارای زمین باشند و یا زمین توسط ما از منابع طبیعی دریافت شود باید در جلسات شهرستانی و استانی و کشوری مطرح و تصمیم اخذ شود.

 

وی با بیان اینکه ما دستگاه خدمات رسان و مجری تصمیم‌ هستیم، گفت: ۱۸ خانه در روستای پیت‌سرا در معرض خطر قرار دارد و ۵ خانه به صورت کامل تخریب شد.

*کرونا مانع سرعت پیگیری‌ها

به نظر می‌رسد امنیت سکونت اهالی روستا به عنوان اولویت اصلی تصمیم‌گیران باید به فوریت تصمیم‌گیری شود و با توجه به صورت‌جلسه اهالی مبنی بر جابجایی روستا و توجه به ابعاد امنیت سکونت در روستا، پیگیری‌های لازم و زمان‌دهی‌شده توسط مسؤولان محلی و شهرستانی، فرمانداری و استانداری انجام شود و البته ویروس کرونا هم مانع بزرگی برای سرعت در کارهاست که مدیران استانی و ملی باید تدابیر لازم را مورد نظر قرار دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۲۳۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان