//
کدخبر: ۱۸۳۳۴۹ //

جزئیات جدید از اختلاس ۵ میلیاردی در آموزش‌وپرورش

این بار آموزش‌وپرورش آن هم در استان محروم سیستان‌وبلوچستان که از پایین‌ترین شاخص‌‌های استاندارد آموزشی رنج می‌برد، درگیر اختلاس شده است.

 جزئیات جدید از اختلاس ۵ میلیاردی در آموزش‌وپرورش
به گزارش فرتاک نیوز،

 البته پیش از این و در سال 95 خبرهایی از اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شد اما در این ماجرا، نوع مواجهه مسئولان در برابر تخلفات رخ داده و متهم کردن رسانه‌ها به انتشار اخبار غیرواقعی، بسیار عجیب بود و از همان ابتدا، عمده تخلفات به بانک سرمایه تقلیل پیدا کرد و صورت مسئله برداشت‌های غیرقانونی نیز از «اختلاس» به «معوقه بانکی» تغییر نام داد! و با اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار 46 درصدی بانک سرمایه است اما مسئولان صندوق در مصاحبه‌های خود، تلاش کردند بگویند که ارتباطی میان تخلفات بانک سرمایه و این صندوق وجود ندارد.

حالا یکبار دیگر، اخبار تخلفات مالی از جانب آموزش‌وپرورش یکی از محرومترین استان‌های کشور به رسانه‌ها راه پیدا کرده است آن هم در شرایطی که شاخص‌های عدالت آموزشی این استان در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و دانش‌آموزان در شرایط نامناسب تحصیل می‌کنند یا به دلیل هزینه‌های زندگی بی‌خیال درس و مدرسه می‌شوند.

اختلاس اخیر در بحث فعالیت‌های سوادآموزی در شهرستان سرباز رخ داده است و افراد دخیل در این اختلاس شامل رئیس و پنج نفر از پرسنل آموزش و پرورش شهرستان سرباز هستند که در حال حاضر جهت تکمیل پرونده در اختیار مأموران وزارت اطلاعات قرار دارند، اختلاس از محل وجوهی که بابت سوادآموزی پرداخت شده، صورت گرفته است.

البته صرف‌نظر از اینکه با این 5 میلیارد تومان چه تعداد مدرسه در روستاهای محروم این استان را می‌توانستند تجهیز کنند، این بخش از ماجرا عجیب است، چرا در وزارت آموزش‌وپرورش که همیشه با مشکل کسری بودجه و مطالبات انباشته مواجه است، اختلاس رخ می‌دهد؟ با توجه به برون‌سپاری فعالیت‌های سوادآموزی و لزوم پرداخت پاداش باسوادی و حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان، چرا نظارت کافی بر نحوه هزینه‌کرد این مبالغ انجام نمی‌شود؟ از سوی دیگر با توجه به گستردگی فعالیت‌های آموزش‌وپرورش از جمله 730 منطقه آموزشی  که دانش‌آموزان تحت پوشش 30 درصد از آنها کمتر از 5 هزار نفر است، ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها و بیش از 100 هزار مدرسه در سراسر کشور، آیا امکان نظارت دقیق وجود دارد؟

سال 97 بود که منصور مجاوری؛ مشاور اقتصادی وزیر آموزش‌وپرورش از درآمد 10 هزار میلیارد تومانی مدارس دولتی از محل کمک‌های مالی خانواده‌ها خبر داده بود؛ طبق گفته‌‌های او "از 85 هزار مدرسه که تحت پوشش حساب یکپارچه مدارس هستند فقط 19 هزار مدرسه، 2800 میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی دریافت کرده‌اند" پول‌هایی که نظارت دقیقی بر نحوه هزینه‌کرد آنها وجود ندارد و شاید همین مسئله باعث شد تا آموزش وپرورش به فکر ایجاد حساب یکپارچه مدارس بیفتد.

توضیحات آموزش‌وپرورش درباره اختلاس اخیر در سیستان و بلوچستان

در همین رابطه امیرعلی نعمت اللهی؛ قائم مقام وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به اختلاس صورت گرفته در یکی از ادارات آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در سالهای گذشته در یکی از شهرستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان خلاف ضوابط بودجه‌ای اقداماتی انجام و افراد متخلف که رئیس شهرستان راسک نیز جزو آنهاست، بازداشت شده‌اند البته رئیس شهرستان قبل از بازداشت، استعفا داده بود اما به دلیل تغییرات مدیریتی در راس استان سیستان و بلوچستان، موضوع استعفا بلااقدام ماند که با انتخاب سرپرست استعفای این فرد هم مورد توجه قرار گرفت، هم‌اکنون پرونده این اختلاس توسط مراجع قضایی در حال بررسی است و ما اطلاعات و مستندات لازم را در اختیار مراجع نظارتی برای تصمیم‌گیری قرار خواهیم داد و جزئیات در آینده نزدیک بیان خواهد شد، عمده این اختلاس در بخش سوادآموزی است و اگر ما متوجه شده بودیم حتما برخورد می‌کردیم، حضور دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی جهت جلوگیری از این انحرافات است و ما آنها را در کنار آموزش و پرورش می‌دانیم و اینگونه تلقی نمی‌کنیم که ما کشف نکرده یا نظارت نکردیم با توجه به گستردگی حوزه اجرا در سطح کشور، وجود دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از مفاسد و انحرافات است.

علیرضا نخعی؛ مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش استان سیستان‌وبلوچستان نیز درباره این اختلاس گفت: تخلف مالی در حوزه اعتبارات سوادآموزی باعث دستگیری چند نفر شد البته سازوکار انجام کار سوادآموزی روالی دارد که شامل مراحل جذب سوادآموز، تایید و تشکیل کلاس، برگزاری آزمون و پرداخت حق‌الزحمه قبولی به سوادآموز و آموزش‌دهنده است که احتمالا تخلفات در نحوه پرداخت‌ها بوده است.

وی درباره نقش ضعف نظارت‌ها در وقوع چنین تخلفاتی عنوان کرد: نظارت انجام می‌شود و برخی تخلفات را هم آموزش‌وپرورش متوجه می‌شود  که بخشی از طریق سامانه و بخشی از طریق نظارت و بازدیدهای میدانی است به عنوان مثال سال گذشته در فصل امتحانان حدود 1200 نفر را که غیر از افرادی بودند که باید سر جلسه امتحان حضور می‌یافتند، شناسایی کردیم از سوی دیگر در بحث سوادآموزی برخی مواقع پرداخت‌ها به موقع انجام نمی‌شود و این باعث اعتراض آموزش‌دهنده‌ها می‌شود که به پرداخت نشدن حق‌وحقوق خود معترضند که آموزش‌وپرورش به ماجرا وارد شده است البته این موارد بدین معنا نیست که هیچ تخلفی رخ نمی‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۳۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان