//
کدخبر: ۹۳۲۲۰ //

پلیس مالزی در ادامه بررسی پرونده فساد مالی، خانه بستگان «رزاق» را تفتیش کرد

پلیس مالزی در ادامه بررسی پرونده فساد مالی، خانه بستگان «رزاق» را تفتیش کرد

پلیس مالزی در ادامه بررسی پرونده فساد مالی، خانه بستگان «رزاق» را تفتیش کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از ممنوع‌الخروج شدن نخست‌وزیر سابق مالزی که به فساد مالی گسترده در دوران زمامداری‌اش متهم است، حالا نوبت به بستگانش رسیده و چند نفر از بستگان وی به ظن تلاش برای خارج کردن مدارک از کشور، دستگیر شده‌اند.

 «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر ۹۲ ساله مالزی در چهارمین روز از شروع به کار مجدد در منصب قدیمی، با سرعتی بالا به برخورد با عوامل فساد مالی حزب حاکم سابق مشغول شده است.

ماهاتیر محمد که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۲ نخست‌وزیر مالزی بود، از اواخر سال گذشته به مبارزه علنی با فساد حزب حاکم که خودش هم عضو آن بود، پرداخت. این اعتراض البته در اوایل اسفند به اخراج محمد از حزب منجر شد. او اما با تشکیل ائتلافی از معارضان دولت به نام «پاکاتان هاراپان» به جنگ انتخاباتی با ائتلاف حاکم رفت و آنها را در انتخابات اخیر شکست داد.

تا پیش از این پیروزی، ائتلاف حاکم «باریسان ناسیونال» به مدت ۶۰ سال بر مالزی حکومت کرده بود.

«نجیب رزاق» نخست‌وزیر سابق مالزی متهم است که دست نزدیکان خود را برای فساد در صندوق دولتی ۱MDB باز گذاشته است؛ این فساد مالی در سال ۲۰۱۵ خبرساز شد و رسانه‌ها نوشتند که ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های دزدیده شده از این صندوق دولتی، از حساب شخصی نجیب رزاق سر در آورده است.

دادستان فدرال آمریکا هم در گزارشی از پول‌شویی در ۶ کشور از جمله سنگاپور، گفت که یکی از نزدیکان رزاق ۴.۵ میلیارد دلار اختلاس کرده است.

امروز پلیس کوالالامپور به یک آپارتمان لوکس در یکی از محلات پایتخت حمله و تعدادی را دستگیر کرد؛ گفته می‌شود نزدیکان نجیب رزاق در این خانه حضور داشته و مشغول به جمع‌آوری برخی اسناد برای انتقال آنها به خارج از کشور بوده‌اند.

یکی از افسران پلیس که در هجوم به این خانه حضور داشته به رویترز گفته که «دولت بیم آن دارد که این مدارک مهم و حساس به خارج منتقل شود.»

این حمله پس از آن روی داد که پلیس از تردد چند خودروی ون دارای آرم دفتر نخست‌وزیری مالزی به این خانه مطلع شد؛ شاهدان گفته بودند که حدود ۵۰ کیف دستی حاوی مدارک از این ون‌ها تخلیه شده است.

اوایل ساعات کاری صبح امروز هم ماهاتیر محمد گام بلند دیگری در مسیر مبارزه با متهمان به فساد مالی در دولت قبل برداشت؛ بلافاصله پس از آنکه نجیب رزاق در فیسبوک نوشت که قصد دارد همراه همسرش برای استراحت به مسافرت برود، اداره مهاجرت مالزی گفت که این دو نفر ممنوع‌الخروج هستند.

رزاق گفته به تصمیم مقامات احترام می‌گذارد.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که در خلال فساد مالی گسترده در زمان زمامداری نجیب رزاق، تنها در یک مورد، ۳۰ میلیون دلار از پول‌های ربوده شده از صندوق ۱MDB خرج خرید یک الماس صورتی ۲۲ قیراطی برای همسر رزاق شده است.

ماهاتیر محمد پنج‌شنبه در حاشیه مراسم سوگند یاد کردن گفته بود که به دنبال انتقام نیست، اما اگر ثابت شود که نجیب رزاق اشتباهی داشته، بایستی با عواقب اشتباهش روبرو شود.

از زمان مشخص شدن عزم ماهاتیر محمد برای ارائه لیست در انتخابات پارلمانی و رسانه‌ای شدن خبر عزم وی برای تکیه مجدد بر مسند نخست‌وزیری، دولت نجیب رزاق حملات بی‌امانی را متوجه وی کرد.

حزب حاکم سابق که «سازمان ملی مالایی‌های متحد» نام دارد، پس از اخراج ماهاتیر محمد، حتی دو نفر از اعضای سرشناس خود را به خاطر حمایت از محمد، اخراج کرد.

حتی در روز ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات، هواپیمای ماهاتیر محمد خراب شد و وی دولت را متهم کرد که برای ممانعت از رسیدن وی به جزیره «لانگکاوی»، هواپیما را دچار نقص فنی کرده است.

ماهاتیر محمد با یک هواپیمای دیگر به محل ثبت‌نام رسید ولی پلیس وی را به اشاعه اکاذیب علیه دولت متهم و شکایتی را علیه وی مطرح کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۲۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان