//
کدخبر: ۸۹۰۴۹ //

ترکیه، اروپا را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرد

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای درخواست مجمع پارلمانی شورای اروپا از ترکیه مبنی بر تعلیق انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی را به مداخله در انتخابات و امور داخلی این کشور متهم کرد.

 ترکیه، اروپا را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 کمیته نظارتی مجمع پارلمانی شورای اروپا دو روز پیش از ترکیه خواست که انتخابات زودهنگام 24 ژوئیه را به تعویق انداخته و به ارزش‌های بنیادی شورای اروپا پایبند بماند.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای موضع کمیته نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا در مورد انتخابات زود هنگام 24 ام آوریل ترکیه را مغایر با اساسی ترین اصول دموکراسی و حقوق حاکمیت ملی ترکیه خواند.

وی با ناخوشایند خواندن درخواست کمیته نظارتی مجمع پارلمانی شورای اروپا افزود: همان گونه که بارها یادآور شدیم، اجرای مقررات وضعیت فوق العاده که لازمه مبارزه بحق ترکیه با تروریسم است، به معنی واقعی کلمه مانعی برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در کشور نیست و در بسیاری از کشورهای جهان در حین اجرای مقررات وضعیت فوق العاده انتخابات برگزار شده است که می توان از برگزاری انتخابات فرانسه در سال 2017 نام برد.

وی تاکید کرد: برگزاری تمامی انتخابات در ترکیه در فضایی دموکراتیک، آزادانه، عادلانه و شفاف با گزارش های نظارتی نهادهای بین المللی بوده و این گونه پیش داروی های برخی محافل در مورد ترکیه نشانگر نمونه جدید و تاسف بار اجرای سیاست های دو گانه در قبال ترکیه است.

به نوشته روزنامه استار، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز پس از شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی ترکیه - اسپانیا در مادرید طی سخنانی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای اسپانیایی خود به موضوع فراخوان مجلس پارلمانی شورای اروپا از ترکیه جهت تعویق برگزاری انتخابات اظهار کرد: بهتر است شورای اروپا به کار خودش برسد چرا که آنها برگزار کننده انتخابات نیستند و این ترکیه است که انتخابات را برگزار می کند و این بسیار آشکار و شفاف است.

وی افزود: 'ترکیه با حضور بیش از 85 درصد واجد شرایط انتخابات برگزار می کند که این خود یک جشن دموکراسی است اما شورای اروپا هیچ گاه این را درست منعکس نکرده و در عوض به صالح مسلم سرکرده یک گروه تروریستی که دستش به خون صدها و هزاران انسان آلوده است، اجازه سخنرانی در پارلمان می دهد که این نشانگر آن است که آنها نمی توانند به ایجاد صلح و مبارزه با تروریسم کمک کنند.'

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را در ترکیه داده بود، اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور 17 ماه پیش از موعد مقرر و در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیهبارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

برخی نظرسنجی های انجام که توسط رسانه های نزدیک دولت ترکیه منتشر شده، حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام 55 درصد شانس پیروزی دارد ولی نظرسنجی موسسات غیروابسته به حاکمیت نشان دهنده دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوریترکیه و شکست این حزب در انتخابات مجلس است.

سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه نیز سه شب پیش با انتشار اطلاعیه ای فهرست نهایی 10 حزب مجاز برای حضور در انتخابات زودهنگام این کشور را به شرح زیر اعلام کرد:

1 ـ حزب عدالت و توسعه(AK Parti)

2 ـ حزب ترکیه مستقل(BTP)

3 ـ حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP)

4ـ حزب جمهوری خواه خلق(CHP)

5 ـ حزب دموکرات(DP)

6 ـ حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)

7 ـ حزب نیک(IP)

8 ـ حزب حرکت ملی(MHP)

9 ـ حزب سعادت

10 ـ حزب وطن

بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه نیز با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان این کشور در 31 ماه مارس 2019(11 فروردین 1398) برگزار شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۰۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان