//
کدخبر: ۸۴۵۴۴ //

اولین نخست وزیر مسلمان در تاریخ اتیوپی، سوگند یاد کرد

«أبی احمد علی » که ائتلاف حاکم در اتیوپی سه شنبه گذشته او را به عنوان رئیس خود انتخاب کرده بود، امروز دوشنبه به عنوان اولین نخست وزیر مسلمان در تاریخ اتیوپی سوگند یاد کرد و به صورت رسمی عهده دار این منصب شد.

 اولین نخست وزیر مسلمان در تاریخ اتیوپی، سوگند یاد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 و به نقل از خبرگزاری رسمی اتیوپی، مجلس نمایندگان این کشور امروز جلسه ای در خصوص دادن رای به نخست وزیر جدید تشکیل داد و همانگونه که پیش بینی می شد، اکثریت نمایندگان به ابی احمد علی به عنوان نخست وزیر جدید رای مثبت دادند.

بر اساس سرشماری سال 1994، مسیحیان 61 درصد، مسلمانان 33 درصد و پیروان مناسک سنتی پنج درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مسیحیت ارتودکس حضوری غالب در نواحی مرکزی و شمالی اتیوپی دارد. این در حالیست که هم ارتودکس و هم پروتستان در مناطق جنوب و غرب اتیوپی حاکمیت دارند.

ابی احمد 42 ساله، پس از سوگند یاد کردن در مجلس نمایندگان اتیوپی گفت: امروز، روزی تاریخی است، ما شاهد انتقال قدرت به روش مسالمت آمیز بودیم، اکنون فرصت ها و چالش های زیادی پیش روی ما است و در شرایط مبهمی بسر می بریم.

شورای ائتلاف حاکم (جبهه دمکراتیک انقلابی مردمی) سه شنبه گذشته با استعفای «هایلی مریام دیسالین» نخست وزیر پیشین این کشور موافقت کرد و «أبی احمد علی» را به عنوان نامزد خود برای پست نخست وزیری انتخاب کرد.

ائتلاف حاکم در اتیوپی ، در سال 1989میلادی با مشارکت جبهه آزادیبخش مردم تجرای، جبهه دمکراتیک مردم اورومو، جنبش دمکراتیک ملی امهره و جنبش دمکراتیک مردم جنوب اتیوپی تشکیل شد.

دیسالین که از سال 2012میلادی قدرت را در دست داشت، 26 بهمن گذشته به صورت ناگهانی استعفا کرد.شورای وزیران این کشور یک روز پس از استعفای دیسالین، حالت فوق العاده اعلام کرد .

«سراج فرجیسا »وزیر دفاع این کشور گفت:اوضاع کنونی کشور اقتضای حالت فوق العاده را دارد زیرا ثبات سیاسی و نظام قانون اساسی در خطر است.

اورومیا که منطقه ای نزدیک آدیس بابا است، از سال 2015میلادی شاهد درگیری هایی میان نیروهای امنیتی بوده و علت اصلی آن هم این بود که جوانان قوم اورومو که حدود یک سوم از جمعیت 100میلیون نفری این کشور را تشکیل می دهند، احساس می کنند از نظر سیاسی و اقتصادی به حاشیه رانده شده اند.گفته شده صدها نفر از قوم اورومو در جریان درگیری با نیروهای دولتی کشته شده اند و البته ده ها هزار نفر نیز زندانی شده بودند که اخیر حدود 6هزار نفر از آنها برای کاهش تنش ها آزاد شدند.

به نظر می رسد انتخاب ابی احمد علی که خود از قوم اورومو است، انتخابی هوشمندانه و برای کاهش تنش ها در این کشور بوده باشد.

اتیوپی دومین کشور بزرگ آفریقایی از نظر جمعیت است .

جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی ( حبشه) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است. این کشور با یک میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ آفریقا به پایتختی آدیس آبابا است.

اتیوپی یکی از قدیمی ‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۵۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان