//
کدخبر: ۸۲۳۶۶ //

بازخوانی هجوم نظامی ترکیه در عفرین سوریه از نگاه روزنامه اسپانیایی

روزنامه اسپانیایی 'ال موندو' روز دوشنبه در گزارشی از «میکل اورتادو» نوشت که حمله ترکیه و تسخیر شهر کرد نشین عفرین، سوریه را به هدف آنکارا برای سرکوب کردها و متشنج کردن این کشور تبدیل می‌ کند .

 بازخوانی هجوم نظامی ترکیه در عفرین سوریه از نگاه روزنامه اسپانیایی
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه اسپانیایی ادامه داد :انتخاب تاریخ اشغال عفرین، تصادفی‌ نبود .ترکیه روز گذشته (یکشنبه )، همزمان با سالروز فاجعه دریایی نیروهای ائتلاف در مقابل عثمانی ها در جنگ جهانی‌ اول ، اشغال عفرین را اعلام کرد .

ال موندو افزود: سربازان ترکیه و شبه نظامیان عرب که بدون تقریبا تبادل گلوله ، به مرکز این شهر خالی‌ پس از کوچ وسیع شهروندان، وارد شدند، با فریاد پیروزمندانه الله اکبر شروع به قدم زدن در آن پرداخته ، پرچم های ترکیه را به احتراز در آورده و مجسمه کاوه آهنگر قهرمان اسطوره ای بزرگ کرد را سرنگون کردند .

نشریه اسپانیایی تصریح کرد :آنکارا روز گذشته تمامی عناصر نمادین ممکن را گردهم آورد تا که پیروزی خود در عفرین را به یک ضربه علیه بلندپروازی های سیاسی جنبش خودمختار کرد تبدیل کند .

روزنامه ال موندو نوشت:در ترکیه ، جایی‌ که میهن پرستی موجب چرخش سیاسی می‌ شود ، «رجب طیب اردوغان» چهره تنبیه کننده دشمنان کشور را نشان خواهد داد .

روزنامه اسپانیایی افزود:کرد های عفرین که در سال 2012 با اغتنام از لشکر کشی‌ تاکتیکی ارتش سوریه خود را یک دولت مستقل اعلام کردند و تا ماه ژانویه گذشته در صلح زندگی‌ کرده بودند ، اکنون خویش را در یک جنگ خونین ، تنها یافتند .

**آمریکا کجاست ؟

ال موندو افزود :یک پرسش از اشغال غیرقابل پیش بینی‌ سریع شهر عفرین این است که چرا بر خلاف آنچه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی‌ کرده بودند، تقریبا هیچ جنگ شهری در عفرین صورت نگرفت ؟

روزنامه اسپانیایی ادامه داد :شبه نظامیان کرد که تقریبا هیچ مقاومتی نکردند ، هنوز یک قسمت دور از مرکز را تحت کنترل خود دارند و می‌ گویند که آنها عقب نشینی نکردند بلکه اقدامات محتاطانه برای حفظ جان غیر نظامیان را اتخاذ کردند .

نشریه ال موندو تصریح کرد :بر خلاف وعده های کردها در مقاومت با یک استراتژی چریکی ، «فابریس بالانچ» محقق دانشگاه استنفورد شکست روانی‌ که 'یگان های مدافع خلق' با از دست دادن عفرین تجربه کردند را برجسته می‌ کند .

به عقیده بالانچ، اردوغان به یگان های مدافع خلق نشان داد که همچنین می‌ توند کوبانی یا قمیشلو را با سرکوب کردن کردها در تمامی جبهه ها تسخیر کند .

وی گفت:این شوک با نقش روسیه و آمریکا ، دو کشور متخاصم که کردها در یک اقدام پیچیده سیاسی ، به هر دوی آنها برای حفظ منافع خود اعتماد کرده بودند، تشدید می‌ یابند .

بالانچ ادامه داد :روسیه که حریم هوایی سوریه را مدیریت می‌ کند و حتی نیرو در عفرین مستقر کرده بود ، به ترکیه اجازه داد تا حمله کند زیرا هدف مسکو، پایان دادن به ائتلاف کردها با آمریکا بود .

به گفته بالانچ، این یک استرتژی بود که با موفقیت انجام گرفت. 'پوتین می‌ خواست به کردها نشان دهد که آمریکا از آنها پشتیبانی نخواهد کرد و دیدیم که چگونه واشنگتن نه چیزی گفت و نه کاری انجام داد .برای کردها پس از اینکه با همکاری با آمریکا در جنگ علیه داعش ، نیروهای بسیاری را از دست دادند، رفتارواشنگتن بشدت بی‌ ادبانه بود' .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان