//
کدخبر: ۷۳۲۸۲ //

ترامپ یک سند فوق سری در مورد جاسوسی از ستاد انتخاباتی اش را منتشر می کند

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه از واشنگتن گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد سندی محرمانه را منتشر کندکه در آن عنوان شده وزارت دادگستری واداره پلیس فدرال ایالات متحده (اف بی آی) برای جاسوسی از ستاد انتخاباتی ترامپ، مقررات را نقض کرده اند.

 ترامپ یک سند فوق سری در مورد جاسوسی از ستاد انتخاباتی اش را منتشر می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 موضوع انتشار این سند در برهه ای از زمان که روند تحقیقات در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کاخ سفید نزدیک تر شده، واشنگتن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

 

جمهوریخواهان بسیار مشتاق هستند این سند چهار صفحه ای که به قلم «دوین نونز» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا ومدافع نزدیک ترامپ به رشته تحریر در آمده است، منتشر شود.

 

دمکرات ها می گویند این سند، به شدت تحریف شده و از اهداف سیاسی برخوردار است تا تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه کمیته تحقیقات در مورد تبانی احتمالی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را از اعتبار ساقط کند.

 

براساس گزارش های خبری منتشر شده به نقل از افرادی که این سند را مشاهده کرده اند، سند مزبور کم و کیف دستیابی وزارت دادگستری آمریکا و اف بی آی به یک حکم امنیت ملی موسوم به «فیسا» (قانون نظارت بر اطلاعات خارجی) را شرح می دهد. وزارت دادگستری آمریکا و اف بی آی از این حکم برای جاسوسی از «کارتر پیچ» مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ که تماس های بسیاری با مسکو داشته است، استفاده کرده اند.

 

درهمین حال، «پل رایان»رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: پرسش هایی مطرح است مبنی بر اینکه آیا آزادی های مدنی آمریکا به موجب فرآیند فیسا نقض شده است؟

 

درسند محرمانه عنوان شده که وزارت دادگستری آمریکا به پرونده روسیه تکیه کرده است تا این حکم را در دادگاه فوق محرمانه فیسا موجه جلوه دهد. «کریستوفر استیل» مقام سابق اطلاعاتی انگلیس پرونده روسیه را تهیه و تالیف و ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بخشی از هزینه های مالی آن را پرداخت کرده است.

 

به علاوه، دراین سند ادعا شده که پس ازبه قدرت رسیدن ترامپ، حکم مزبور از جانب«راد روزنشتاین» معاون دادستان کل آمریکا تمدید شده است. روزنشتاین، رابرت مولر را برای برعهده گرفتن روند تحقیقات درمورد روسیه منصوب کرد و تنها شخصی است که می تواندوی را اخراج کند.

 

روزنشتاین زمانی مسئولیت این پرونده تحقیقاتی را برعهده گرفت که«جف سشنز»دادستان کل آمریکا خود را از پرونده تحقیقات مسکو کنار کشید، اقدامی که ترامپ اغلب به آن انتقاد کرده است.

 

درهمین حال، وزارت دادگستری آمریکا و اف بی آی به شدت با انتشار این سند که مبتنی بر اطلاعات بسیار محرمانه است، مخالف هستند.

 

انتشار این سند قرار است زمانی روی دهد که رابرت مولر، کاخ سفید را تحت فشار قرار می دهد تا به وی اجازه دهد از شخص ترامپ در مورد پرونده تحقیقاتی روسیه بازجویی کند.

 

مولر علاوه بر بحث تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روس ها، این مساله را در دست بررسی دارد که آیا رئیس جمهوری آمریکا به طور غیرقانونی درصدد کارشکنی در روند این تحقیقات برآمده است.

 

به گفته تحلیل گران، این سند محرمانه حاوی دو هدف است؛ یکی پایگاه جمهوریخواهان است که جملگی آماده اند این مساله را قبول کنند که تحقیقات مربوط به روسیه یک عملیات سیاسی از سوی وزارت دادگستری و اف بی آی است. هدف دوم، بی اعتبار کردن مولر و تضعیف روزنشتاین است.

 

طبق گمانه زنی دمکرات ها، این سند همچنین به ترامپ امکان می دهد فردی را جایگزین روزنشتاین کند تا وی، مولر را از سمت خود اخراج کند.

 

گزارش های منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز که از سوی کاخ سفید تکذیب شده، حاکی است که ترامپ به طور محرمانه گفته است که قصد دارد از شر مولر و روزنشتاین خلاص شود.

 

روزنشتاین و «کریستوفر رای» مدیر اف بی آی بدون اینکه این سند را مشاهده کرده باشند، با پل رایان لابی کرده اند تا مانع از انتشار آن شود، زیرا احتمالا اطلاعات فوق سری ای را در مورد عملیات ضد اطلاعاتی آمریکا برملا می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۲۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان