//
کدخبر: ۷۱۴۸۵ //

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/دوم بهمن

آغاز عملیات نیروهای مخالف دولت سوریه در منبج؛ حمله تروریستی به دمشق؛ امان به دنبال راه حل سیاسی بحران سوریه از طریق نشست ژنو؛ آزادسازی چهار روستای استان حماه؛ ایستادگی ایران و سوریه در مقابل اندیشه های تروریستی؛ حمایت آمریکا از ترکیه برای تجاوز به عفرین؛ حمله موشکی گروه های کردی سوریه به خاک ترکیه؛ ادعایی مبنی بر استفاده گروه های کردی سوریه از سپر انسانی در عملیات عفرین؛ دمشق به دنبال توسعه روابط با چین؛ و اصرار آمریکا برای دخالت در امور دمشق؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه سوریه است.

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/دوم بهمن
به گزارش فرتاک نیوز،

** اطلاعیه منتشره توسط دولت از آغاز عملیات نیروهای مخالف دولت سوریه (ارتش آزاد سوریه) به منظور پاکسازی منطقه منبج از تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) خبر داد.

عملیات عفرین که از روز شنبه تحت نام شاخه زیتون آغاز شده است، روز یکشنبه با حرکت نیروی زمینی ارتش ترکیه به سمت عفرین ادامه یافت و عناصری از ارتش آزاد سوریه به پشتیبانی از نیروهای ارتش ترکیه پرداختند.

 

** گروه های تروریستی با هدف قرار دادن مردم محله مسیحی نشین باب توما، سبب مرگ پنج شهروند سوری و زخمی شدن هشت تن دیگر در این منطقه شدند.

تروریست ها امروز محله های باب توما، دویلعه، ضاحیه حرستا، باب شرق دمشق را خمپاره باران کردند.

سوریه طی هفت سال گذشته با بحران حضور گروه های مسلح تروریستی تکفیری هم چون داعش و جبهه النصره که از سوی غرب و برخی کشورهای منطقه به ویژه سعودی حمایت می شوند، روبه رو است.

 

** ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در دیدار با هیات امنای مرکز بین المللی نظامی گنجوی، با تاکید بر موضع پادشاهی اردن در مورد بحران سوریه، ادعا کرد که امان به دنبال حل و فصل بحران سوریه از طریق نشست های ژنو و بر اساس قطعنامه2254 شورای امنیت که توسط مردم سوریه پذیرفته شده و همچنین حفظ وحدت، انسجام و حاکمیت سوریه است.

وزیر خارجه اردن با بیان این که امان میزبان سه میلیون آواره سوری از هفت سال پیش است، بر اهمیت تداوم کمک های جامعه بین الملل برای پاسخگویی به نیازهای آوارگان سوری تاکید کرد.

 

** ارتش سوریه با پشتیبانی گروه های دفاع مردمی، چهار روستا در حومه شرقی استان حماه را آزاد و تعدادی از تروریست های جبهه النصره را به هلاکت رساندند.

ارتش و نیروهای مسلح سوریه، از روز گذشته تروریست ها را در فاصله یکهزار و 200 کیلومتر مربعی استان های ادلب، حماه و حلب محاصره کرده بودند.

 

** محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه یکشنبه شب در دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره بر ایستادگی تهران و دمشق در مقابل افکار و اندیشه تروریستی و تکفیری تا نابودی دشمنان، تاکید کرد که علمای مسلمان در سوریه و ایران برای مبارزه و مقابله با تروریسم، تکفیر و تصویر زشتی که آمریکا، اسرائیل و اعراب می خواهند از اسلام ارائه کنند، همکاری می کنند.

 

** به اعتقاد مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، تجاوز ترکیه به عفرین بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان پذیر نبود.

بثینه شعبان یکشنبه شب در دیدار با هیاتی از وزارت خارجه چین، هدف آمریکا از این اقدامات را طولانی کردن زمان جنگ و بستن مسیر حل و فصل سیاسی بحران و سرکوب پایداری سوریه دانست و تاکید کرد که تجاوز ترکیه تکمیل کننده تصمیم آمریکا برای تشکیل نیروهای غیر قانونی در مرزهای سوریه است.

 

** بنابر اعلام گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه، تاکنون 18 غیر نظامی سوری در حمله ترکیه و گروه های مسلح وابسته به مناطق کردنشین این کشور کشته شده اند.

وزارت خارجه سوریه روز گذشته در بیانیه ای، تجاوز نظامی ترکیه به خاک خود را محکوم و از جامعه جهانی خواست تا برای توقف این تجاوز اقدام کند.

 

** به گزارش رسانه های ترکیه، در پی حمله موشکی گروه های کردی سوریه به شهرستان ریحانلی در استان حاتای در مرز سوریه، یک پناهجوی سوری کشته و 32 تبعه ترکیه زخمی شده اند.

این حمله توسط عوامل گروه تروریستی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(پ.ی.د) از داخل خاک سوریه انجام شده است.

 

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز حمله موشکی به شهر مرزی ریحانلی ترکیه را محکوم کرد.

** از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو مدعی استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین توسط گروه های کردی سوریه شد.

 

وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در توئیتی نوشت: تروریست‌های یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(پ.ی.د) برای سیاه نمایی عملیات شاخه زیتون نیروهای مسلح ترکیه در عفرین، از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اگر چه داعش، پ.ک.ک، ی.پ.گ، ک.ج.ک و پژاک ایدئولوژی های متفاوتی دارند، اما همه آن ها گروه های تروریستی هستند با هدف تجزیه عراق، سوریه، ترکیه و ایران.

 

** فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه از اهداف کشورش برای توسعه و گسترش همه جانبه روابط با چین در تمامی زمینه ها خبر داد.

 

مقداد در دیدار با هیاتی از وزارت خارجه چین از مواضع مثبت چین در خصوص سوریه و تاکید پکن بر ضرورت ادامه جنگ با تروریسم قدردانی کرد.

 

** ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفت: تحولات چشمگیری در صحنه میدانی کشور صورت گرفته و انتظار داریم که دولت های حامی تروریست در منطقه دست از توطئه بردارند؛ اما آمریکا همچنان اصرار بر دخالت در سوریه دارد.

 

وی در دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تاکید کرد که هم اکنون صحنه سیاسی برای پیش بردن مسائل سوریه همچنان اهمیت دارد که شاهد نشست هایی در آستانه، ژنو و سوچی هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۴۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان