//
کدخبر: ۷۱۲۵۹ //

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/اول بهمن

آمریکا مسئول رویدادهای اخیر عفرین؛ پایداری ایران ضامن پیروزی بر تروریسم در سوریه؛ فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در مورد بحران انسانی در سوریه؛ آزادسازی فرودگاه نظامی ابوالضهور؛ مخالفت قاهره با عملیات نظامی نیروهای ترکیه در عفرین؛ گفت وگوی تیلرسون با لاوروف و چاووش اوغلو درباره عملیات نظامی شاخه زیتون؛ و پنتاگون خواستار پرهیز از وخامت اوضاع در شمال سوریه؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه کشور سوریه است.آمریکا مسئول رویدادهای اخیر عفرین؛ پایداری ایران ضامن پیروزی بر تروریسم در سوریه؛ فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در مورد بحران انسانی در سوریه؛ آزادسازی فرودگاه نظامی ابوالضهور؛ مخالفت قاهره با عملیات نظامی نیروهای ترکیه در عفرین؛ گفت وگوی تیلرسون با لاوروف و چاووش اوغلو درباره عملیات نظامی شاخه زیتون؛ و پنتاگون خواستار پرهیز از وخامت اوضاع در شمال سوریه؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه کشور سوریه است.ر

رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/اول بهمن
به گزارش فرتاک نیوز،

** وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای، اقدامات تحریک آمیز آمریکا را عامل وضعیت بحرانی حاکم در شمال غرب سوریه دانست.

بنابر این بیانیه، تصمیم واشنگتن برای تشکیل نیروی مرزبانی در مناطق مرزی سوریه و ترکیه و سایر اقدامات آمریکا برای فروپاشی حکومت سوریه و حمایت از جنگجویان، با واکنش شدید آنکارا مواجه و چنین شرایطی را در این منطقه به وجود آورده است.

 

عملیات نظامی 'شاخه زیتون' در مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه علیه شبه نظامیان کرد یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) و اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) از سوی ارتش ترکیه آغاز شده است.

 

** بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، تاکید کرد که نقش بالای حمایت ایران از سوریه؛ همچنین پایداری جمهوری اسلامی در پرونده هسته ای؛ طرح های برنامه ریزی شده در منطقه برای تجزیه کشورها، نقض حاکمیت و سیطره بر آن ها را شکست داد.

 

خرازی نیز در این دیدار پیروزی های پی در پی ارتش سوریه بر تروریسم از جمله آزادسازی فرودگاه نظامی ابوالضهور که اخیرا صورت گرفته را به بشار اسد و مردم سوریه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این پیروزی ها در آینده نزدیک به دستاوردهای بزرگ در زمینه نظامی و سیاسی منتهی شود.

 

** ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه امروز از درخواست پاریس برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت مخاطرات انسانی در سوریه، خبر داد.

 

وی طی سخنانی در حاشیه نشست کشورهای غرب مدیترانه در الجزایر، با اشاره به بالاگرفتن درگیری ها در سوریه، تاکید کرد که سوریه و وضع تحقیرآمیز و سنگدلانه در این کشور، فرانسه را درگیر کرده است و ما خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تمامی مخاطرات خطیر انسانی در این کشور شده ایم.

از زمان آغاز درگیری های سوریه در سال 2011 تاکنون، بیش از 340 هزار نفر کشته و میلیون ها نفر بی خانمان و آواره شده اند.

** فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه امروز با انتشار خبر آزاد سازی کامل فرودگاه نظامی ابوالضهور، اعلام کرد که بازپس گیری این فرودگاه نظامی پس از آزاد سازی 300 شهرک و روستا در حومه استان های حماه ، ادلب و حلب و محاصره گروه تروریستی داعش در منطقه بین خناصر و ابوالضهور و السعن و الحمره و تامین امنیت جاده اصلی دوم بین حماه و حلب محقق شده است.

 

** شبکه خبری المیادین به نقل از وزارت خارجه مصر اعلام کرد که قاهره با عملیات نظامی نیروهای ترکیه در شهر عفرین واقع در شمال سوریه مخالف است و این عملیات را اقدامی جدید در نقض حاکمیت سوریه می داند.

 

** ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در جلسه با فرماندهان ارتش، با اشاره به آغاز عملیات شاخه زیتون ارتش در عفرین، تاکید کرد که عوامل نظامی ترکیه فقط مواضع تروریست ها را هدف قرار می دهند و حساسیت ویژه ای برای آسیب ندیدن غیرنظامیان دارند.

 

به گفته وی، عملیات شاخه زیتون با استناد به حق مشروع ترکیه برای دفاع از خود، بر اساس قوانین بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مبارزه با تروریسم و ماده 51 منشور سازمان ملل متحد مبنی بر حق دفاع مشروع و همچنین در چارچوب احترام به تمامیت ارضی سوریه آغاز شده و همه تدابیر لازم به منظور آسیب نرسیدن به غیرنظامیان اتخاذ شده است.

 

** رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا دیروز به صورت تلفنی با سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه روسیه و ترکیه درباره عملیات نظامی شاخه زیتون در عفرین گفت وگو کرد.

این تماس های تلفنی درحالی انجام شد که واشنگتن به دلیل حمایت از نیروهای شبه نظامی در سوریه که غالبا کرد هستند، روابط پرفراز و نشیبی با دو کشور داشته است.

 

** آدریان رانکین گالووی سخنگوی پنتاگون با صدور بیانیه ای ضمن تایید نگرانی ها امنیتی ترکیه در خصوص پ.ک.ک و به رسمیت شناختن این گروه در فهرست سازمان های تروریستی، از همه طرف ها خواست تا از وخیم کردن اوضاع پرهیز کرده و بر مبارزه با داعش تمرکز کنند.

 

ترکیه شبه نظامیان یگان های مدافع خلق – ی.پ.گ را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می داند و این یگان ها که بخشی از گروه اتحاد سوریه دمکراتیک – پ.د.ی را تشکیل می دهند از سوی آمریکا حمایت می شوند.

 

** اتحادیه اتاق های کشاورزی سوریه برای واردات تراکتور و توزیع آن میان کشاورزان این کشور با یک شرکت ایرانی توافقنامه امضا کرد.

 

رئیس اتحادیه اتاق های کشاورزی سوریه اعلام کرد که تراکتورهای وارده از ایران، طی چند روز آینده با قیمت های مناسب در دسترس همه کشاورزان سوری قرار خواهد گرفت.

 

** سخنگوی نیروهای کرد در عفرین سوریه شامگاه شنبه اعلام کرد که در جریان حملات هوایی جنگنده های ترکیه به این منطقه دستکم 6 غیر نظامی کشته شده اند.

 

جنگنده های ارتش ترکیه مقر دیده‌بانی و بسیاری از مواضع متعلق به گروه های پ.ی.د و پ.ک.ک در اطراف عفرین و نیز در روستاهای جلمه، حمدیه، حج‌لار، فریره و تل سلور از توابع منطقه جندرس واقع در شمال سوریه را بمباران کردند.

 

** وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن اشاره به آغاز عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال غرب سوریه که از روز شنبه آغاز شده است، کردهای سوریه و ترکیه را به خویشتنداری و پایان دادن به مناقشه مسلحانه دعوت کرد.

 

روسیه به موضع خود برای جستجوی راهکار حل مساله سوریه به گونه ای که بر حفظ تمامیت ارضی این کشور و احترام به حق حاکمیت آن و یافتن راه حل سیاسی پایدار مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت و نتایج مذاکرات آستانه و ادامه فعالیت چهار منطقه کاهش تنش استوار باشد، پایبند است.

 

** وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای، تجاوز نظامی ترکیه به خاک خود را محکوم و از جامعه جهانی درخواست کرد که برای توقف این تجاوز اقدامات لازم به عمل آورد.

 

یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور شنبه شب گفت که جمهوری عربی سوریه تجاوز ترکیه به شهر عفرین که بخش جدایی ناپذیری از خاک سوریه است را به شدت محکوم می کند و این اقدام خصمانه را گام جدیدی در راستای تجاوزهای ترکیه به حاکمیت سوریه می داند.

 

** ارتشبد والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا طی تماسی تلفنی درخصوص آخرین اوضاع سیاسی و نظامی سوریه تبادل نظر کردند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۲۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان