//
کدخبر: ۷۰۳۶۸ //
موسسه فریدم هاس:

عربستان در بین کشورهای عربی کمترین آزادی را دارد

موسسه آمریکایی 'فریدم هاس' (خانه آزادی) در گزارشی اعلام کرد: با وجود کاهش شاخص آزادی در تونس در مقایسه با سال گذشته، باز هم این کشور بهترین کشور عربی از لحاظ آزادی است و در مقابل عربستان و سودان کمترین آزادی را در بین در این زمینه هستند.

عربستان در بین کشورهای عربی کمترین آزادی را دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

موسسه خانه آزادی آمریکا (فریدم هاوس) در گزارش سال 2018 خود اعلام کرد: تونس از لحاظ آزادی در صدر کشورهای عربی قرار داد، در عین حالی که یک سری مشکلات در تونس از جمله تعویق انتخابات شورای شهر، تمدید وضعیت فوق العاده و فشارهایی که دولت کنونی تونس از عناصر 'زین العابدین بن علی' رئیس جمهور سابق تونس تحمل می کند، منجر شده که میانگین آزادی در این کشور نسبت به سال گذشته از 78 به 70 برسد، اما با این حال تونس در صدر کشورهای عربی از لحاظ آزادی قرار دارد.

 

در این گزارش به ترتیب لبنان با شاخص 43 در رتبه دوم و مغرب با شاخص 39 در رتبه سوم قرار گرفته و کشورهای اردن و کویت به ترتیب رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند و جزو کشورهایی با فضای نیمه آزاد محسوب می شوند.

 

در این گزارش آمده است: عربستان و سودان همچنان در لیست بدترین کشورهای عربی از لحاظ آزادی قرار دارند و لیبی هم با توجه به بحرانی شدن اوضاع امنیتی و سیاسی آن در سال گذشته به این لیست اضافه شد.

 

این موسسه تاکید کرده که وضعیت آزادی در کشورهای عربی نسبت به سال های گذشته به شدت افت کرده و دموکراسی در این کشورها با بحرانی حقیقی روبه رو شده است و فرصت انتخابات آزاد و صحیح از بین رفته و حقوق اقلیت ها و آزادی رسانه ها و حاکمیت قانون در کشورهای عربی کاهش یافته است.

 

همچنین در این گزارش اشاره شده که وضعیت حقوق سیاسی و مدنی در 71 کشور جهان افت و در 35 کشور بهبود یافته که این امر حاکی از آن است که آزادی ها در 12 سال گذشته در سطح جهان به طور پیوسته با افت روبه رو بوده است.

 

همچنین طبق این گزارش 45 درصد از کشورهای دنیا جز کشورهای آزاد و 30 درصد نیز جز کشورهای نیمه آزاد و 25 درصد هم از آزادی هیچ بهره ای نمی برند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۳۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان