//
کدخبر: ۶۷۰۲۷ //

سال ۲۰۱۷ با ترامپ جنجالی

بسیاری از رسانه های جهان اعتقاد دارند رویکرد «دونالد ترامپ» بر بسیاری از تحولات سال 2017 جهان سایه افکنده است. وی از نخستین روز ریاست جمهوری تا پایان سال جنجال آفرینی کرد و موجب افزایش انتقادها از خود و آمریکا شد.

سال 2017 با ترامپ جنجالی
به گزارش فرتاک نیوز،

 یکی از مهمترین موضوعات و اتفاقاتی که در سال میلادی گذشته توجه افکار عمومی و رسانه های جهان را به شدت درگیر خود ساخت. آغاز دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در نخستین ماه سال 2017 بود.

 

حاشیه دار بودن ترامپ حتی از زمان رقابت های انتخاباتی وی آغاز شد که برخی سخنان جنجالی را به ویژه علیه خط مشی های جهانی دولت آمریکا و باراک اوباما مطرح کرد. اگرچه در ابتدای سال 2016 کمتر کسی احتمال می داد وی بتواند در رقابت با هیلاری کلینتون که سیاستمداری کهنه کار بود موفق باشد اما سرانجام وی توانست وارد اتاق بیضی کاخ سفید شود. ترامپ نه تنها زمام امور بزرگترین کشور دنیا را به دست آورد بلکه با سیاست ها و اظهارات خود جهان را هم تحت تاثیر قرار داد.

 

**دستان خالی ترامپ در داخل و خارج

ترامپ مجموعه اقداماتی را در داخل و خارج آمریکا انجام داد که ارزیابی های گوناگونی از آن ارائه می شود. برخی کارشناسان رئیس جمهوری آمریکا را در حوزه داخلی تاحدودی موفق می دانند اما آمار و نظرسنجی ها حکایت از آن دارند که وی نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا در چند دهه اخیر است.

 

در حوزه سیاست خارجی نیز دست های ترامپ چندان پر نیست. بسیاری از رویکردهای ترامپ در عرصه دیپلماسی با انتقاد کارشناسان و حتی مشاوران وی همراه شده است. ضمن اینکه بسیاری از دولت های جهان نیز نسبت به خط مشی های یک ساله آمریکا واکنش نشان می دهند. شاید بتوان سفر به عربستان سعودی و عقد قراردادهای بزرگ اقتصادی و تسلیحاتی را از جمله موفقیت های وی بر شمرد اما اعتراض جهانی به خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس از جمله انتقادها به ترامپ است. همچنین می توان رای نزدیک به دو سوم دولت های جهان علیه اقدام کاخ سفید در مورد بیت المقدس را نیز محکی گویا از میزان موفقیت دستگاه دیپلماسی ترامپ در جهان تفسیر کرد.

 

تارنمای ان.پی.آر در گزارشی تعداد قوانین امضاشده از سوی ترامپ در سال 2017 را 96 مورد عنوان کرد و نوشت وی 16 قانون و رویه دولت پیشین آمریکا را نیز متوقف کرد. مهمترین اقدام دونالد ترامپ در حوزه داخلی، در ماه های پایانی سال 2017 و هنگامی رخ داد که ترامپ با امضای قانون جدید موجب شد 1500 میلیارد دلار از مالیات پرداختی به دولت آمریکا کاسته شود. البته بسیاری از مردم عادی در آمریکا این قانون را به نفع ثروتمندان می دانند.

 

جالب اینجاست که ترامپ همیشه با سروصدای بسیار سعی می کند خود را پرکار نشان دهد. ترامپ اعتقاد دارد اقدامات وی در سال اول ریاست جمهوری منحصر به فرد بوده است. این نکته نه تنها از نگاه آماری درست و دقیق نیست بلکه از نظر افکار عمومی هم دستاورد تاریخی وی به شمار نمی روند. با اینحال رئیس جمهوری آمریکا پی درپی ادعا می کند که بیشتر از همه پیشینیان خود قانون اجرایی امضا کرده و فعال تر بوده است.

 

مقایسه کارکرد روسای جمهور آمریکا در نخستین سال دوره ریاست آن ها نشان می دهد که در همین بازه زمانی «جیمی کارتر»، «جورج بوش» پدر و «بیل کلینتون» با اجرای بیشتر از 200 قانون پرکارتر از بقیه بوده اند. «رونالد ریگان» با 159 و باراک اوباما با 124 مورد بالاتر از ترامپ قرار دارند. حتی «جورج بوش» پسر نیز 109 قانون را در سال نخست ریاست جمهوری خود امضا و اجرایی کرد.

 

از نگاه بسیاری از رسانه های جهان 2017 سالی بود که زیر سایه انتخاب و اقدامات چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا قرار داشت و از این رو ترامپ به عنوان چهره خبرساز جهان انتخاب شده است. تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره آغاز ریاست جمهوری ترامپ در ابتدای سال و تصمیم برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در پایان آن را آغاز و پایان یک سال رئیس جمهوری جنجالی آمریکا دانسته است.

 

در این سال ترامپ اتفاق های مهمی را برای کشورهای مسلمان رقم زد. الجزیره نوشت: یکی از اقدامات حاشیه ساز ترامپ که در هفته های نخست ریاست جمهوری وی اعلام شد ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای مسلمان بود. این قانون موجب جوشش احساسات ضد ترامپ شد و حمایت از آسیب دیدگان از آن را به همراه داشت. البته قضات دادگاه های فدرال در چند مرحله این قانون را نقض کردند و در نهایت دادگاه عالی شکل اصلاح شده آن را پذیرفت.

 

از نگاه الجزیره، علاوه بر موضوع تنش با کره شمالی، مسائل مربوط به خاورمیانه اهمیت زیادی در این دوره داشتند که همچون موضوع نپذیرفتن توافق هسته ای با ایران (برجام) نقش رئیس جمهوری آمریکا پررنگ تر از بقیه عناصر بود. تصمیم چند هفته پیش ترامپ در زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس هم از دیگر اقدامات جنجالی ترامپ بود که با واکنش کشورهای اسلامی و اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراه بود.

 

براساس گزارش الجزیره یکی از مهمترین نکات تهدید آشکار کشورهای مخالف دیدگاه آمریکا در سازمان ملل متحد بود. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنان خود پیش از رای گیری در مجمع عمومی اعلام کرد نام کشورهای مخالف طرح آمریکا در مورد بیت المقدس را به ترامپ می گوید تا به وسیله رئیس جمهوری ایالات متحده تنبیه شوند.

 

**فهرست بلندبالای اشتباهات ترامپ

دو ماه قبل از انتخابات حتی بسیاری از جمهوریخواهان نیز فکر نمی کردند وی بتواند با سیاست های پوپولیستی خود، هیلاری کلینتون را شکست دهد. حال دونالد ترامپ با اتخاذ سیاست ها چالش برانگیز حرف و حدیث های بسیاری را ایجاد و حمایت از ترامپ را حتی برای حزب جمهوریخواه سخت کرده است.

 

تارنمای نشریه پرطرفدار آمریکایی «رولینگ استون» در گزارشی با عنوان «2017 سالی که غرق در اندیشه های ترامپ بود»، برخی از مهمترین اقدامات حاشیه ساز ترامپ را در یک گزارش تصویری اینگونه فهرست کرد: لغو قانون بیمه ای اوباماکر، حمله موشکی به سوریه، سیاست ها در قبال چین، واکنش عجیب به تنش های نژادی و توجیه اقدام خشونت طلبان افراطی.

 

به نوشته این گزارش با این حال مهمترین موضوع در کمتر از یک سال گذشته درز اطلاعات محرمانه در زمینه ارتباط نزدیکان ترامپ با مقام های روسی و احتمال دخالت مسکو در انتخابات آمریکا بود که از همان روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ، هم بر پیروزی انتخاباتی و هم بر رویکردهای وی سایه افکنده بود.

 

براساس تحلیل های رسانه ای در طول یک سال گذشته ترامپ با سخنان و رفتار خود بر دشمنان رئیس جمهوری آمریکا افزوده است. مسائلی همچون وقایع در شارلوت ویلز، کره شمالی، بی احترامی ورزشکاران به ترامپ و پرچم آمریکا، تروریسم و توئیت های نژادپرستانه از جمله اقدامات پرحاشیه وی بودند. همچنین ساخت دیوار در مرز با مکزیک، جهت گیری ها در مورد ایران، قانون مالیاتی جدید و بسیاری از سیاست ها موجب شد تا برای تحلیلگران، رسانه ها و مشاوران ترامپ برازنده نشان دادن وی در هیبت یک رئیس جمهوری آمریکا به کاری دشوار تبدیل شد. همین نکات منفی باعث شد که نتوان تحلیل دقیقی از ترامپ و طرز فکر وی بیان کرد. هاما رولینگ استون معتقد است بسیاری از کارهای ترامپ به ویژه پیام های توئیتری وی، شبیه به رفتار یک کورک بیش فعال است.

 

این نشریه شناخته شده و پرطرفدار آمریکایی عملکرد ترامپ در نزدیک به 50 موضوع را به عنوان فهرستی از نکات احمقانه در سال نخست ریاست جمهوری ترامپ بر شمرد و نوشت: ممکن است این فهرست طولانی به نظر برسد اما این ها تنها عیان ترین مسائل در عمارتی عمارت ناهمگن و بیمارگونه هستند که ما اکنون به آن عادت کرده ایم. اگر به صورت جامع به دوره ریاست جمهوری ترامپ پرداخته شود شاید بتوان فهرستی همچون یک کتاب تلفن جمع آوری کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۷۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان