//
کدخبر: ۶۶۲۶۰ //

لاوروف: پرده آهنین جدید نخواهیم داشت/ آماده میانجی‌گری برای مذاکرات کره شمالی هستیم

وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با پیش‌بینی این مساله که روابط میان روسیه و آمریکا بهتر می‌شود، گفت: دیگر میان دو کشور پرده آهنین جدیدی به وجود نمی‌آید.

لاوروف: پرده آهنین جدید نخواهیم داشت/ آماده میانجی‌گری برای مذاکرات کره شمالی هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفتگو با خبرگزاری نووستی گفت:‌ فکر نمی‌کنم در موقعیت کنونی دیگر بتوان از عبارت پرده آهنین برای روابط میان آمریکا و روسیه استفاده کرد. یکسری اقدامات از سوی آمریکا صورت گرفت که کمکی به بهبود روابط میان دو کشور نکرده است که در میان آنها می‌توان به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه از سوی دولت واشنگتن و تصرف اموال دیپلماتیک روسیه در خاک ایالات متحده و همچنین اعمال محدودیت علیه رسانه‌های روسی فعال در آمریکا اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: درحالیکه ظهور مک‌کارتیسم نوینی در آمریکا رخ داده، برخی دلایل برای خوشبین بودن به بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو وجود دارد. من به شخصه بابت این بهبود روابط مطمئنم، همانند کسانی که از در دوران جنگ سرد و اقدامات سناتور جمهوری خواه جوزف مک‌کارتی برای مقابله با کمونیسم خسته شده بودند و منتظر بهبود روابط هستند. مسکو به دنبال افزایش تقابل با واشنگتن نیست اما در مقابل اقدامات خصمانه و تهاجمی از خودش دفاع می‌کند. روسیه با وجود افزایش تحرکات ضد روسی در واشنگتن عملگرایانه رفتار می‌کند.

 

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما با دعوت از همتایانمان در واشنگتن برای بازگشت به انجام رفتارهای اصولی که به گفتگویی متقابل و دوطرفه منجر می‌شود، از مواضع دولت روسیه دفاع می‌کنیم. در حال حاضر، موضع ضد روسی و روسیه‌هراسی در واشنگتن به بالاترین سطح خود رسیده اما ما کاری نمی‌کنیم که تحریکات بیشتری باعث ایجاد تنش در سطح بین‌المللی شود.

 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به مساله کره شمالی و تقابل احتمالی میان این کشور و آمریکا اشاره کرد و گفت: روسیه هرگز تمایل پیونگ یانگ را برای تبدیل شدن به یک قدرت اتمی نمی‌پذیرد و می‌داند که اعمال فشار و محاصره کره شمالی خطری مشابه دارد. روسیه به جای خط و نشان کشیدن برای پیونگ یانگ و تلاش برای مجازات کره شمالی، به دنبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است. برخی از کشورهای حامی محاصره کره شمالی باید بدانند که اجرای چنین اقدامی تنها باعث بروز یک بحران بشری می‌شود.

 

وی همچنین از آمریکا و کره شمالی خواست تا مذاکرات را آغاز کنند و گفت که روسیه آماده تسهیل چنین مذاکراتی است.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین نسبت به حضور نظامی آمریکا در سوریه بعد از نابودی داعش هشدار داد و آن را غیرقانونی دانست که مانع از روند سیاسی سوریه شده و وحدت این کشور را تهدید می‌کند.

 

لاوروف ادامه داد، مسکو به کمک سوری‌ها در راستای عادی سازی اوضاع و برقراری امنیت و ثبات در داخل این کشور ادامه می‌دهد و طرف روس به هم‌قطاران آمریکایی خود بار دیگر متذکر می‌شود که فعالیت‌های نظامی آنها در سوریه به لحاظ قانون بین‌الملل، غیرقانونی است.

 

وی به بیانیه مشترک منتشر شده در پی دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهوری روسیه و آمریکا اشاره کرد که بر پایبندی دو طرف بر حفظ حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی و وحدت و سکولاریسم بودن نظام سیاسی آن تاکید داشت.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه بر این مساله تاکید کرد، دولت سوریه هرگز حضور نظامی آمریکا در خاک خود را در مرحله پس از نابودی داعش نمی‌پذیرد و این حضور مانعی واقعی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۲۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان