//
کدخبر: ۴۸۲۸۲ //

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی بر روی بخش‌هایی از یک رآکتور جدید کار می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل اعلام کرد، کره شمالی اقداماتش را در جهت ساخت بخش‌هایی از یک رآکتور جدید اتمی افزایش داده در حالیکه به عملکرد رآکتور اصلی موجودش که سوخت برای بمب‌های اتمی‌اش تولید می‌کند، ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: کره شمالی بر روی بخش‌هایی از یک رآکتور جدید کار می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی دو آزمایش اتمی و چندین آزمایش موشکی از آغاز سال گذشته میلادی انجام داده و قدرت‌های بزرگ جهانی را به شدت خشمگین کرده و آنها بیم آن را دارند که یک درگیری در شبه جزیره کره به وقوع بپیوندد.

 

آزمایش موشکی ماه گذشته میلادی تمام سرزمین آمریکا را در طیف خود قرار داد و کره شمالی تهدید کرد تا گوآم را که یکی از قلمروهای آمریکاست، هدف قرار می‌دهد.

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد: مساله کره شمالی، یک مساله جدی است. این نشان می‌دهد که کره شمالی عقب نشینی نکرده و به دنبال توقف اقدامات موشکی و اتمی‌اش نیست. ما باید به حفاظت از منافع خود و متحدانمان در منطقه ادامه دهیم.

 

هنوز مشخص نیست که پیونگ یانگ می‌تواند بمب اتمی را کوچک‌سازی کرده و آن را بر روی موشک نصب کند و این باور به صورت گسترده وجود دارد که هنوز نمی‌تواند کلاهک اتمی بسازد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای کنفرانس سالانه خود آورده که اقدامات کره شمالی برای تولید مواد برای ساخت بمب‌های اتمی ادامه دارد. این آژانس به کره شمالی دسترسی ندارد و نظارتش بر فعالیت‌های اتمی این کشور تنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای است.

 

این آژانس آورده است: شاخص‌هایی در رآکتور آب سبک کره شمالی وجود دارد که نشان از افزایش فعالیت‌ها در آن دارد. انتظار می‌رود که این رآکتور بزرگتر از رآکتوری باشد که در یانگ‌بیون است.

 

این آژانس همچنین آورده است: هیچ نشانه‌ای در سال گذشته میلادی مبنی بر این مساله وجود ندارد که کره شمالی از لابرآتوار نزدیک به رآکتور اصلی خود استفاده کرده باشد که معمولا برای تولید پلوتونیوم از میله‌های سوخت مصرف شده تامین می‌شود.

 

در گزارش‌های قبلی این آژانس آمده بود که رآکتور موجود و فعال در سال ۲۰۱۵ مجددا سوخت گیری شده و آن میله‌های سوختی دو سال قبلتر از محل منتقل شدند. گزارش روز جمعه این آژانس این پیش بینی را تایید کرده و در آن آورده شده که این چرخه سوختی می‌بایست تا اواخر ۲۰۱۷ ادامه داشته باشد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۲۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان