//
کدخبر: ۴۶۴۳۰ //

عربستان و عراق کمیسیون مشترک تجاری تاسیس می کنند

کابینه عربستان سعودی امروز (دوشنبه) اعلام کرد: بغداد و ریاض یک کمیسیون مشترک تجاری تشکیل خواهند داد.

عربستان و عراق کمیسیون مشترک تجاری تاسیس می کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه ای که در خبرگزاری عربستان منتشر شده ، آمده است: کابینه تصمیم گرفت تشکیل کمیسیون همکاری سعودی- عراقی را تصویب کند و وزیر تجارت و سرمایه گذاری را مامور امضای توفق نامه ای در این زمینه کرده است.

 

عربستان و عراق به مدت 25 سال روابط دیپلماتیک نداشتند. به دنبال حمله صدام حسین به کویت در سال 1990 و درحالی که عربستان سعودی کانون حملات آمریکا به عراق شد، روابط ریاض و بغداد قطع شد.

 

پس از سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به عربستان و بازدید سایر مقامات بلندپایه عراقی از ریاض ، روابط دو طرف رو به بهبود گذاشته است.

 

«جبار العیبی» وزیر انرژی عراق و همتای سعودی اش «خالد الفالح» پنجشنبه گذشته اعلام کردند به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید نفت پایبند می مانند و در سیاست های نفتی با هم هماهنگ خواهند بود.

 

اعضای اوپک و کشورهای غیر اوپک اعلام کرده اند به منظور ایجاد ثبات در قیمت های بازار تولید نفت را کاهش می دهند.

همزمان با همکاری های اقتصادی بغداد و ریاض، مقتدا صدر روحانی عراقی اخیرا به عربستان سعودی سفر کرد.

 

احیای روابط دو طرف در حالی است که عربستان سعودی، بحرین و امارات، قطر را به حمایت تروریسم و همکاری با ایران متهم کرده و روابط خود با دوحه را قطع کرده اند.

مناسبات تهران با عربستان سعودی در یکی دو سال گذشته دست خوش تنش هایی شد. برخی مسائل میان دو کشور موجب شد تا روابط تهران و ریاض متوقف شود.

 

در طول این دوره دستگاه دیپلماسی کشورمان همواره نسبت به ازسرگیری روابط با عربستان سعودی و حل و فصل سوءتفاهم ها از طریق گفت وگو تاکید داشت.

 

به تازگی «قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق در دیدار با «عبدالرضا رحمانی فضلی» همتای ایرانی اش عنوان داشت که «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان به صورت رسمی از این مقام های عراقی درخواست کرده است تا بغداد به عنوان واسطه بین ایران و عربستان برای کاهش تنش ها تلاش کند. این خبر در رسانه های انگلیسی زبان منطقه بازتاب گسترده ای داشت.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۴۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان