//
کدخبر: ۴۲۸۹۰ //

تغییر یا عدم‌ تغییر «ملک سلمان» تغییری در سیاست‌های ریاض ایجاد نمی­‌کند

به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، آمریکایی‎ها بر محمد بن سلمان پسر ملک سلمان سرمایه‌گذاری کرده‎اند. گرچه کناره‌گیری محمد بن سلمان بعید نیست؛ اما چنین امری در خاندان سعودی نادر بوده است.

 تغییر یا عدم‌ تغییر «ملک سلمان» تغییری در سیاست‌های ریاض ایجاد نمی­‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

«محمدرضا حاجیان»، کارشناس غرب آسیا در خصوص احتمال کناره‌گیری ملک سلمان از قدرت و جانشینی محمد بن سلمان، با اشاره به اینکه تغییر یا عدم‌تغییر ملک سلمان تغییری در سیاست‌های ریاض ایجاد نمی­‌کند، بیان داشت: یک سری مسائل، معادلات و رقابت‌های داخلی مطرح در خانواده سلطنتی آل سعود قابل‌توجه است؛ اما یک واقعیت جدی که در عربستان باید به آن توجه داشت، عبارت است از این‌که آمریکایی‌ها به‌ طور جدی امور این کشور را اداره می‌کنند.

 

وی با تأکید بر نقش واشنگتن در سیاست ریاض گفت: نقش آمریکایی‎ها لزوماً به معنای اقدام دولت آمریکا نیست، بلکه مستشاران مختلف از جمله چند صد هزار مستشار نظامی، سیاسی و اجتماعی به شکل‎های مختلف که برخی وابستگی مستقیم به رژیم صهیونیستی دارند، گردانندگان اصلی نظام سعودی هستند و تأثیرگذاری آن­ها بسیار جدی است. تمام استراتژی‌ها توسط آن‎ها انجام می­‌شود. گرچه کسی در ظاهر آن‌ها را نمی‌بیند، اما وجود آن‎ها یک واقعیت غیر قابل‌ انکار است.

 

کارشناس غرب آسیا با توجه به منافعی که شرکت­های آمریکایی از همکاری با سعودی­ها دارند، افزود: تلفیقی بین سیاست­های سیاسی- امنیتی آمریکا و شرکت­های مختلف است که تشکیل‌ دهنده نحوه اداره عربستان سعودی است.

 

وی با اشاره به وضعیت کنونی منطقه و آمریکا مطرح کرد: به نظر می­‌رسد آمریکایی‎ها بر محمد بن سلمان پسر ملک سلمان سرمایه‌گذاری کرده‎اند. گرچه کناره‌گیری محمد بن سلمان بعید نیست؛ اما چنین امری در خاندان سعودی نادر بوده است.

 

حاجیان با یادآوری عدم ضرورت کناره‌گیری محمد بن سلمان گفت: این کناره‎گیری شاید چندان ضروری نباشد. عبدالله در دوره ملک فهد بیش از 10 سال اداره‌ کننده کشور بود و ملک فهد تنها یک اسم داشت. این دوره نیز می‌تواند به همین شکل باشد. بدین صورت که ملک سلمان به عنوان پادشاه باقی بماند؛ اما پسرش اداره‌ کننده اصلی باشد.

 

کارشناس غرب آسیا با تأکید بر تداوم سیاست­‌های کنونی سعودی­‌ها در صورت جایگزینی محمد بن سلمان اشاره داشت: تغییر یا عدم‌تغییر ملک سلمان تغییری در رفتارها و سیاست‌های عربستان سعودی ایجاد نخواهد کرد.

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان