//
کدخبر: ۳۹۳۴۸۰ //

شکست سخت نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی

حزب سنا مارین، نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور شکست سختی را تجربه کرده و حزب محافظه کار ائتلاف ملی به رهبری "پتری اورپو" پیروز این انتخابات شد.

 شکست سخت نخست وزیر فنلاند در انتخابات پارلمانی
به گزارش فرتاک نیوز،

حزب محافظه کار ائتلاف ملی در انتخابات پارلمانی فنلاند برای اولین بار در دوازده سال گذشته به برتری رسید. علیرغم دستاوردهای سوسیال دموکرات ها تحت نخست وزیری سنا مارین، حزب وی در این انتخابات تنها پس از محافظه کاران و حزب راستگرای پوپولیست فنلاندی ها در رتبه سوم قرار گرفتند.

در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در کشور فنلاند ائتلاف ملی با کسب 20.8 درصد آرای 48 کرسی، حزب راست افراطی «فنلاندی‌ها» با کسب 20.1 درصد آرا 46 کرسی و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات وابسته به مارین با کسب 19.9 درصد آرا 43 کرسی بدست آوردند.

پارلمان فنلاند 200 کرسی دارد که بیش از 2400 نامزد از 22 حزب برای ورود به پارلمان در این انتخابات رقابت کردند.

مارین شکست انتخاباتی را پذیرفت. او در سخنرانی خود در جمع هواداران گفت: به برنده انتخابات تبریک می گویم. «دموکراسی صحبت کرده است».

با توجه به نتیجه این انتخابات حالا پتری اورپو، رهبر حزب ائتلاف ملی ، بیشترین شانس را دارد که نخست وزیر جدید فنلاند و در نتیجه جانشین مارین شود که از پایان سال 2019 در قدرت بوده است. با این حال، حداقل سه حزب برای اکثریت در پارلمان 200 کرسی مورد نیاز است. مارین با یک ائتلاف پنج حزبی چپ میانه حکومت کرده است.

به این ترتیب از آنجایی که هیچ یک از احزاب 50 درصد آرا را برای تشکیل دولت کسب نکرده‌اند حزب ائتلاف ملی باید با سایر احزاب ائتلاف کند.

اورپو 53 ساله پس از پیروزی حزبش گفت: این یک پیروزی بزرگ است. ما مذاکره برای تشکیل دولت فنلاند را آغاز خواهیم کرد. وی می‌تواند برای تشکیل دولت با حزب فنلاندی‌ها یا سوسیال دموکرات‌ها وارد مذاکره شود اما با هر دو حزب اختلافات جدی دارد.

مارین در بحبوحه جنگ اوکراین مواضع تندی علیه روسیه اتخاذ کرد و کشورش را به سمت عضویت در ناتو هدایت کرد، اما انتشار ویدیویی از میهمانی وی باعث شد تا موج انتقادات به سمت او سرازیر شود.

YLE فنلاند گزارش داد، مذاکرات ائتلاف احتمالا برای اورپو دشوار خواهد بود. حزب او در سیاست بودجه و بدهی ملی با سوسیال دموکرات ها و در نگرش آنها نسبت به مهاجرت و اتحادیه اروپا با پوپولیست های دست راستی اختلاف نظر دارد.

مسائل مالی نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی این دوره فنلاند ایفا کرد . منتقدان مارین را به افزایش بدهی عمومی متهم می کنند. در دوران تصدی وی، همه گیری کرونا و بحران انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین رخ داد. الحاق فنلاند به ناتو که تا چند روز دیگر به طور رسمی تکمیل خواهد شد، به ندرت موضوع مهمی در این مبارزات انتخاباتی بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۳۴۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان