//
کدخبر: ۳۸۶۹۵۷ //

استونی: روسیه پیروز شود اروپا با خطر مواجه می‌شود

وزیر امور خارجه استونی روز جمعه مدعی شد در صورتی که روسیه در جنگ پیروز شود، اروپا با خطر مواجه خواهد شد.

 استونی: روسیه پیروز شود اروپا با خطر مواجه می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 «اوماس رینسالو» وزیر امور خارجه استونی روز جمعه تاکید کرد که کشورها باید همچنان به حمایت خود از اوکراین ادامه دهند.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «اگر نتیجه جنگ به پیروزی برای روسیه تبدیل شد این به معنای آن است که در اروپا با خطر مواجه خواهیم شد».

وزیر خارجه استونی اضافه کرد: «به جز ناتو هیچ ابزار دیگری وجود ندارد تا روسیه را از مرزهایمان دور کند».

وزارت خارجه روسیه روز ۲۳ ژانویه، (سوم بهمن) اعلام کرد سفیر استونی را اخراج می‌کند و کاردار این کشور ریاست هیأت دیپلماتیک آن را در مسکو برعهده خواهد داشت. این وزارتخانه افزود به مارگوس لایدر سفیر استونی دستور داده شد تا هفتم فوریه (۱۸ بهمن) روسیه را ترک کند. 

وزارت خارجه استونی اوایل ژانویه به روسیه دستور داد تعداد کارکنان سفارتش را به هشت دیپلمات و ۱۵ کارمند اداری، فنی و خدماتی کاهش دهد تا دو کشور تا تاریخ اول فوریه به برابری در تعداد کارکنان سفارتخانه‌هایشان در پایتخت‌های متقابل برسند. 

وزیر خارجه استونی اواسط ژانویه گفت: استونی روابط دوجانبه با مسکو را به «حداقل مطلق» از زمانی که کرملین نیروهایش را به اوکراین فرستاد، کاهش داده است. حالا برای تعداد دیپلمات‌های روس که در استونی کار می‌کنند، محدودیت می‌گذاریم تا به تعداد برابر برسیم. گام امروز در ارتباط با سطح پایین روابط ما به طور کلی است. 

وزارت خارجه روسیه نیز ضمن کاهش سطح روابط، اعلام کرد: رهبری استونی به شکلی هدفمند همه روابط با روسیه را از بین برده است. روس هراسی کامل، پرورش خصومت علیه کشور ما توسط تالین (پایتخت استونی) به مرتبه سیاست دولتی ارتقا یافته است. 

استونی یکی از حامیان سرسخت اوکراین در جنگ اخیر این کشور با روسیه است. پیش‌تر هم پارلمان استونی طی رای‌گیری، موافقت کرد که روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند. پارلمان استونی همچنین از پارلمان دیگر کشورها خواست که اقدام مشابهی انجام داده و روسیه به عنوان حامی تروریسم معرفی شود. 

پارلمان استونی همچنین خواستار محروم شدن روسیه از عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل شدو از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و بلاروس بپردازند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۶۹۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان