//
کدخبر: ۳۵۵۰۷۷ //

اوکراین نگران از طولانی‌تر شدن جنگ

درحالیکه حمله روسیه به اوکراین به چهارمین ماه خود رسیده مقام‌های کی‌یف نگرانی خود را بابت این مساله ابراز کرده‌اند که "شبح خستگی از جنگ" شاید باعث شود تا راه حل غرب برای کمک به این کشور به منظور مقابله با حمله مسکو، دچار فرسایش شود.

اوکراین نگران از طولانی‌تر شدن جنگ
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار صرف تسلیحات برای ارسال به اوکراین کرده‌اند. اروپا میلیون‌ها آواره و بی خانمان اوکراینی را پذیرفته است و یک وحدت و یکپارچگی وصف ناپذیر و غیر منتظره در اروپای پس از جنگ دوم جهانی در وضع تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کشورش دیده می‌شود.

اما همزمان با بدتر شدن وضعیت جنگ در اوکراین که از ۲۴ فوریه سال جاری میلادی آغاز شده، تحلیلگران می‌گویند که کرملین شاید از یک درگیری دامنه‌دار و طولانی سوءاستفاده کند و باعث شود تا قدرت‌های غربی با توجه به منافع خود، اوکراین را مجبور کنند تا به سازش با روسیه تن دهد.

در این میان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیشتر به یک پیشنهاد غربی مبنی بر اینکه نوعی از سازش را با روسیه بپذیرد، واکنش خوبی نشان نداده و گفته بود، اوکراین درباره مفاد صلح، خودش تصمیم گیری می‌کند.

او گفته بود: خستگی از وضعیت موجود رو به رشد است، مردم به دنبال نتیجه‌ای هستند که به نفعشان باشد و ما نیز خواهان نوعی دیگر از نتیجه هستیم.

یک پیشنهاد صلح از سوی ایتالیا رد شد و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز پس از آنکه گفت اگرچه حمله روسیه به اوکراین یک اشتباه تاریخی بود اما قدرت‌های غربی نباید روسیه را تحقیر کنند چون وقتی این جنگ متوقف شود، ما می‌توانیم یک راه بیرون رفت از طریق مسیرهای دیپلماتیک ایجاد کنیم، مورد خشم و غضب اوکراین قرار گرفت.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفته بود که چنین گفت‌وگوهایی تنها باعث خوار و خفیف شدن فرانسه و هر کشوری می‌شود که خودش چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند.

حتی اظهارنظری از سوی هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز که گفته بود اوکراین باید نوعی از سازش سرزمینی را در نظر بگیرد، با پاسخ تند زلنسکی روبرو شد که گفته بود این روند با رفتار قدرت‌های غربی مشابه است که در ۱۹۳۸ به آلمان نازی اجازه دادند تا بخش‌هایی از چکسلواکی را برای متوقف کردن حمله آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی به تصرف خود در بیاورد.

کی‌یف همچنین می‌خواهد تا روسیه را از مناطقی که به تازگی در شرق و جنوب اوکراین تصرف کرده‌ و همچنین کریمه که در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد، بیرون کند.

ولودیمیر فسنکو، تحلیلگر مسائل سیاسی در اندیشکده "پنتا" می‌گوید: هر ماه از جنگ اوکراین برای این کشور پنج میلیارد دلار هزینه دارد و این مساله باعث می‌شود تا کی‌یف به موقعیت متحد کشورهای غربی وابسته شود.

اوکراین به تسلیحات پیشرفته‌تری برای تضمین پیروزی همراه با عزم غرب برای ادامه تحریم اقتصادی روسیه برای تضعیف مسکو نیاز خواهد داشت.

فسنکو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس ادامه داد: مشخص است که روسیه مصمم است غرب را فرسوده کند و اکنون استراتژی خود را با این فرض بنا می‌کند که کشورهای غربی خسته شده و به تدریج شروع به تغییر لفاظی ستیزه جویانه خود به لفاظی سازگارتر خواهند کرد.

این جنگ هنوز هم در ایالات متحده و اروپا که با تصاویری از کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی در بزرگترین جنگ در این قاره پس از جنگ جهانی دوم وحشتی به راه انداخته، پوشش چشمگیری دارد.

آمریکا در حالی به کمک به اوکراین ادامه می‌دهد که جو بایدن،‌ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید واشنگتن سیستم‌های راکتی پیشرفته و مهمات را به اوکراین می‌دهد که این کشور را قادر می‌سازد تا دقیقتر اهداف کلیدی را در صحنه نبرد هدف قرار دهد.

بایدن در مقاله ۳۱ مه خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: من دولت اوکراین را نه در خفا و در آشکار، برای سازش سرزمینی تحت قشار قرار نخواهم داد.

آلمان که از سوی کی‌یف و دیگر کشورها بابت تردید به کمک سانی آماج انتقادها قرار گرفته قول داده تا سیستم‌های دفاع هوایی مدرن‌تری را ارائه کند.

"نایجل گولد-دیویس"، یکی از محققان ارشد در امور روسیه و اوراسیا در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نیز می‌گوید: حتی در دوران جنگ سرد هم ما با چنین وضعیتی روبرو نبودیم وقتی که شوروی بیش از هر زمانی تهدیدکننده بود. نشانه‌هایی از تنش‌های مختلف در مورد اهداف غرب وجود دارد. آنها هنوز به وضوح تعریف نشده‌اند.

اوکراین نگران از طولانی‌تر شدن جنگ؛ آیا غرب از جنگ خسته می‌شود؟

نشست جهانی اقتصاد

نگرانی‌های داخلی اروپا راه خود را به سمت گفتمان غالب سوق می‌دهد، به ویژه زمانی که قیمت حامل‌های انرژی و کمبود مواد خام شروع به آسیب اقتصادی به مردم عادی می‌کند که با هزینه‌های برق بالاتر، هزینه سوخت و قیمت مواد غذایی مواجه هستند.

در حالیکه رهبران اروپایی تصمیم برای مسدود سازی ۹۰ درصد از صادرات نفت روسیه تا پایان سال را به عنوان یک "موفقیت کامل" مورد ستایش قرار دادند، مذاکرات چهار هفته طول کشید و شامل امتیازی بود که به مجارستان به عنوان نزدیک‌ترین متحد کرملین در اتحادیه اروپا اجازه می‌داد تا به واردات محصولات از روسیه ادامه دهد.

"ماتئو ویلا"، تحلیلگرد اندیشکده ISPI در میلان نیز می‌گوید: این نشان می‌دهد که اتحاد در اروپا با حمله روسیه اندکی رو به افول قرار گرفته است. این نوع خستگی در میان کشورهای عضو از یافتن راه‌های جدید برای تحریم روسیه ایجاد شده و به وضوح در اتحادیه اروپا، کشورهایی وجود دارند که کمتر و کمتر مایل به ادامه تحریم‌ها هستند.

در این میان، کمیسیون اروپا که نگران تاثیر اقتصادی تحریم‌های بیشتر انرژی است، اعلام کرده که برای پیشنهاد اقدامات محدودکننده جدید علیه گاز روسیه تعجیلی نخواهد داشت. قانونگذاران اتحادیه اروپا همچنین خواستار کمک مالی به شهروندانی هستند که از افزایش قیمت سوخت و گرمایش رنج می‌برند تا اطمینان حاصل شود که حمایت عمومی از اوکراین کاهش نمی‌یابد.

ماتئو سالوینی، رهبر جناح راست ایتالیا موسوم به "لیگ" در روزهای اخیر به خبرنگاران خارجی گفته که ایتالیایی‌ها آماده قربانی شدن هستند و حزبش از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کند.

با این حال در میان نشانه‌هایی که تراز تجاری تحت تحریم‌ها به نفع مسکو تغییر کرده و به صاحبان مشاغل کوچک در شمال ایتالیا که بخشی از پایگاه سالوینی محسوب می‌شود، آسیب می‌رساند او همچنین اشاره کرد که حمایت از تحریم‌ها علیه مسکو نامحدود نیست.

سالوینی افزود: ایتالیایی‌ها آماده‌اند تا برای حمایت از دفاع اوکراین و رسیدن به یک آتش بس، اقتصاد شخصی خود را قربانی کنند اما اگر جنگ ادامه پیدا کند، فاجعه بار خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۰۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان