//
کدخبر: ۳۵۴۴۸۹ //

«جانسون» در یک قدمی استیضاح

یک رسانه انگلیسی از به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان محافظه کار که خواستار استیضاح «بوریس جانسون»، به دلیل رسوایی‌های «پارتی گیت» هستند و احتمال رای عدم اعتماد به نخست وزیر در روز چهارشنبه خبر دادند.

 «جانسون» در یک قدمی استیضاح
به گزارش فرتاک نیوز،

با وجود تلاش‌های اخیر "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس برای فرار از عواقب رسوایی‌های برگزاری مهمانی‌های ضد قواعد کرونایی در "داونینگ استریت"، موسوم به "پارتی گیت"، اما با افزایش نارضایتی بین هم‌حزبی‌های نخست وزیر به‌ویژه بعد از انتشار گزارش این تحقیقات، شرایط برای وی دشوارتر شده است و رسانه ها از زیاد شدن احتمال شکل گیری رأی عدم‌اعتماد به جانسون در پارلمان خبر داده اند.

اخیراً انتشار نتیجه تحقیقات رسوایی‌های برگزاری پارتی‌های ضد قواعد کرونایی در "داونینگ استریت" به‌شدت "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس را تحت فشار قرار داده است.

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس پس از انتشار گزارش رسوایی‌های پارتی گیت توسط "سو گری"، کارمند ارشد دولتی بار دیگر عذرخواهی کرد، اما همچنان استعفا و کناره‌گیری را رد کرد.

جانسون پس از انتشار این گزارش که در آن انتقادهای شدیدی به وی و مقامات ارشد دولتی وارد شده بود در سخنانی در پارلمان ادعا کرد حضور او در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری که در اوج محدودیت‌های کرونایی برگزار شد، برای تقدیر از تلاش اعضای دولت در دوران قرنطینه بوده است که ساعت‌های طولانی برای حفاظت از جان مردم تلاش می‌کردند.

وی البته اعتراف کرد که برخی از گردهمایی‌ها طولانی‌تر از حد لازم برگزار شد و نقض قوانین به‌شمار می‌رفته است. نخست وزیر انگلیس البته مدعی شد که در طولانی شدن این مهمانی‌ها نقشی نداشته است و آن را غیرقابل قبول خواند.

جانسون اعلام کرد که باید به‌سمت جلو حرکت کرد و روی اولویت‌های کشور متمرکز شد. وی با اشاره به چالش‌هایی مانند جنگ در اوکراین و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها تلاش کرد پرونده تخلف‌های صورت‌گرفته را بی‌اهمیت نشان دهد و از عواقب آن بگریزد.

گزارش سو گری جزئیات و عکس‌های بیش از دوازده مهمانی در داونینگ استریت، مقر دولت در لندن را فاش می‌کند که جانسون حداقل در برخی از آنها شرکت کرد. این جشن‌ها در زمان قرنطینه کرونا در بریتانیا برگزار شد، زمانی که محدودیت‌های شدید ارتباطی بر کشور حاکم بود و افراد اجازه شرکت در مراسم تشییع جنازه آشنایان را هم نداشتند.

جانسون پس از آن با اقدامات و اظهارات مختلف تلاش می‌کند خود را از عواقب این رسوایی‌ها برهاند و چندی قبل هم قواعد رفتاری برای مصونیت وزرا از استعفا در صورت یک خطای اخلاقی را تضعیف کرد.

هفته نامه "ساندی تایمز" امروز (یکشنبه) در گزارشی نوشت: "بوریس جانسون"، نخست وزیر بریتانیا احتمالا روز چهارشنبه با رای عدم اعتماد پارلمان مواجه شود. ساندی تایمز گزارش داد که تعداد زیادی از نمایندگان محافظه کار اعتماد خود به جانسون را سلب کرده اند تا چنین رأی گیری ممکن شود. به این ترتیب پس از مدتی آرامش، نارضایتی از جانسون در مورد رسوایی «پارتی گیت» پس از انتشار گزارش تحقیق دوباره افزایش یافت.

بر این اساس، تاکنون 25 نماینده محافظه کار علناً اعلام کرده اند که خواستار رأی گیری در مورد ادامه رهبری جانسون هستند. حداقل 54 نماینده باید کتباً به کمیته اجرایی 1922 در حزب محافظه کار انگلیس که مسئول برگزاری رای اعتماد است در این باره درخواست دهند تا این رای گیری امکان پذیر شود. سپس رئیس این کمیته تاریخ رای گیری در مجلس عوام را تعیین می کند. این برنامه ها محرمانه هستند و فقط رئیس کمیته می داند که در حال حاضر چه تعداد از این نامه ها موجود است.

به نوشته ساندی تایمز، برخی نمایندگان از صفوف هم حزبی های جانسون و اپوزیسیون اعلام کرده اند که آستانه 54 نامه برای استیضاح جانسون اخیرا به دست آمده است. یک نماینده پارلمان هم اعلام کرده که تعداد نامه ها از این تعداد هم فراتر رفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان