//
کدخبر: ۳۴۵۹۵۱ //

مسکو: هرگونه حمله به بلاروس برابر با حمله به روسیه است

سخنگوی کرملین در اشاره به بلاروس، گفت: هرگونه حمله به یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، به ویژه علیه نزدیکترین متحد ما، در اصل برابر با حمله به فدراسیون روسیه است.

 مسکو: هرگونه حمله به بلاروس برابر با حمله به روسیه است
به گزارش فرتاک نیوز،

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت حمایت نظامی روسیه از بلاروس «مطلق» است و مسکو هرگونه حمله به مینسک را معادل حمله به روسیه تلقی می‌کند.

به گزارش «اسپوتنیک»، روسیه و بلاروس متحدان هم در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) هستند و در تمرینات نظامی مشترک با هدف ادغام ساختارهای نظامی دو کشور در دولت اتحادیه، شرکت می‌کنند.

پسکوف روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون بلاروس گفت: ما با تعهدات متقابل [در دفاع]، اولاً در چارچوب دولت اتحادیه خود (اتحادیه روسیه و بلاروس) و ثانیاً در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی متحد هستیم. طبیعتاً، هرگونه حمله به هر یک از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، به ویژه علیه نزدیکترین متحد ما، در اصل برابر با حمله به فدراسیون روسیه است.

وی افزود: بنابراین روسیه و بلاروس از یکدیگر حمایت متقابل مطلق دارند، این یک امر ثابت مطلق است و هیچکس نباید این [واقعیت] را زیر سوال ببرد.

مذاکرات روسیه و اوکراین

پسکوف درباره مذاکرات صلح روسیه با اوکراین و اینکه چرا مذاکرات از بلاروس به ترکیه، یکی از اعضای ناتو منتقل شده، گفت که کی‌یف از همان ابتدا نمی‌خواست این مذاکرات در بلاروس برگزار شود و آماده ادامه آن در آنجا نیست.

این مقام روس توضیح داد: برای اینکه مذاکرات بین دو طرف انجام شود، به ویژه بین طرف‌هایی که دارای چنین [روابط] پیچیده‌ای مانند روسیه و اوکراین امروز هستند، نیاز به رضایت متقابل همه طرف‌ها هست و در واقع دو دور اول مذاکراتی که در بلاروس انجام شد با دشواری زیادی همراه بود.

او فاش کرد که طرف اوکراینی در واقع تا آخرین لحظه نمی‌خواست به آنجا برود و گفت که وقتی هیأت روسی برای دور اول مذاکرات وارد شد، مجبور شدند نزدیک به یک روز منتظر اوکراینی‌ها بمانند و نمی‌دانستند که آیا آن‌ها می‌آیند یا نه. 

پسکوف افزود: ما خوشحال خواهیم شد که مذاکرات را در بلاروس ادامه دهیم، اما اوکراینی‌ها این را نمی‌خواهند. به دلایلی، برای آن‌ها مناسب نیست. اما قبول دارید که نکته اصلی یافتن مکانی است که امکان همگرایی با مذاکره‌کنندگان اوکراینی وجود داشته باشد و این مذاکرات ادامه یابد، چه در استانبول باشد و چه در جای دیگر.

به نوشته این خبرگزاری روسی، مقامات روسیه و اوکراین سه دور اول مذاکرات صلح را در بلاروس قبل از تبدیل به فرمت مجازی و سپس مذاکرات رو در رو در ترکیه، برگزار کردند. «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس که از سال ۲۰۱۴ مذاکرات بین مسکو و کی یف را تسهیل می‌کند، آمادگی خود را برای ادامه این کار اعلام کرده است. 

پسکوف با بیان این که مذاکرات صلح با کی‌یف همچنان دشوار است، گفت که اوکراین معاصر برای مسکو کشوری بسیار دشوار است و افزود که در شرایط فعلی، وضعیت کی‌یف در بهترین حالت خصمانه توصیف می‌شود.

 

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به «حمایت مقامات اوکراینی از تلاش‌ها برای انقلاب رنگی در مینسک در سال ۲۰۲۰ و همچنین آرزوهای کی‌یف برای پیوستن به ناتو و تلاش‌هایش برای پرورش نیروهایی که با «سواستیکا» (صلیب شکسته) نازی در خیابان راه می‌روند و تظاهرات می‌کنند»، گفت: این کشوری است که هرگونه رسانه روسی زبان و روسی را کاملاً ممنوع کرده، کشوری که زبان روسی را در درجه دوم قرار داده است.

آزمایشگاه‌های زیستی تحت حمایت آمریکا در اوکراین، تهدیدی برای روسیه و بلاروس

طبق این گزارش، پسکوف همچنین به شبکه آزمایشگاه‌های زیستی تحت حمایت مالی پنتاگون که در اوکراین فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت که «پاتوژن‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌های بسیار خطرناک» در آنجا نگهداری می‌شود و همچنین «پروژه‌هایی برای ایجاد انواع جدید سلاح‌ها، سلاح‌های بیولوژیکی که قرار است گروه‌های قومی خاص را هدف قرار دهد»، تهدیدی برای روسیه و بلاروس هستند.

وی درباره وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین هم تاکید کرد که این عملیات در حال انجام است و پتانسیل و زیرساخت‌های نظامی اوکراین تا حد زیادی از بین رفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۵۹۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان