//
کدخبر: ۳۴۰۰۵۶ //

دبیرکل ناتو کناره‌گیری می‌کند

رسانه‌های غربی خبر دادند که در بحبوحه تشدید مناقشات با روسیه بر سر اوکراین دبیر کل ناتو اعلام کرده که می‌خواهد مسئولیت خود را واگذار کرده و رئیس بانک مرکزی نروژ شود.

 دبیرکل ناتو کناره‌گیری می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

مناسبات بین ناتو و روسیه در جریان مناقشات بر سر اوکراین بسیار متشنج شده است و در این شرایط حساس رسانه ها خبرهایی حاکی از تصمیمات "ینس استولنبرگ" برای کناره گیری از مقام دبیر کلی ناتو را منتشر کرده‌اند.

"اس ار اف" سوئیس در این باره نوشت: حالا ناتو باید به فکر یافتن جانشینی برای استولنبرگ باشد.

وزارت دارایی نروژ در اسلو خبر داده که استتولنبرگ رئیس جدید بانک مرکزی نروژ خواهد شد.

به نوشته این رسانه سوئیسی استولنبرگ می خواهد تا ماه سپتامبر به مسئولیت دبیر کلی ناتو ادامه دهد و بعد از آن ریاست بانک مرکزی نروژ را بر عهده گیرد.

به این ترتیب در جریان سخت ترین مناقشات در سال های گذشته با روسیه حالا ناتو باید به دنبال جانشین مناسبی برای استولنبرگ باشد.

دبیرکل 62 ساله ناتو تا پایان قرارداد خود در این پیمان به کار خود ادامه خواهد داد و تا آن زمان آیدا ولدن باچه، معاون رئیس کل بانک مرکزی نروژ به طور موقت این سمت را برعهده خواهد داشت.

استولتنبرگ اواسط دسامبر 2021 گفته بود که وزارت دارایی نروژ از او خواسته است که ریاست بانک مرکزی را برعهده بگیرد.

وی قبلا از سال 1996 تا 2000 وزیر دارایی نروژ بود و در فاصله سال‌های 2000 تا 2001 و 2005 تا 2013 مقام نخست‌وزیری را بر عهده داشت.

استولتنبرگ پیش‌تر گفته بود اگر سمت ریاست بانک مرکزی نروژ به او پیشنهاد شود، نمی‌تواند این وظیفه را قبل از پایان تصدی دوره خود در ناتو به عهده بگیرد.

"اویستین اولسن" 70 ساله، رئیس فعلی بانک مرکزی نروژ در ماه فوریه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

ینس استولتنبرگ از سال 2014 ریاست ناتو را برعهده دارد.

استولنبرگ به عنوان رئیس بانک مرکزی نروژ مسئول تعیین نرخ بهره و مدیریت ثبات مالی خواهد بود. وی همچنین مسئولیت نظارت بر صندوق ثروت دولتی نروژ را هم بر عهده خواهد داشت که بزرگترین صندوق دولتی دنیا با دارایی 1.4 تریلون دلار است.

استولنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی وزارت دارایی نروژ درباره اعتمادی که به وی شده قدردانی کرده و اعلام کرد که مشتاقانه منتظر عهده داری سمت جدید خود است. بانک مرکزی نروژ انتظار دارد که استولنبرگ از اول دسامبر این مسئولیت را بر عهده گیرد.

به نوشته "اس ار اف" سوئیس سران کشورهای عضو ناتو در نشست آینده خود در ماه ژوئن احتمالا به این مسئله که چه کسی جانشین استولنبرگ خواهد شد خواهند پرداخت.

به گزارش برخی رسانه ها "ترزا می"، نخست وزیر سابق انگلیس علاقمند به عهده داری این سمت است. "مارک روته"، نخست وزیر هلند، "کاجا کالاس"، نخست وزیر استونی، "فدریکا موگرینی"، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "کلاس یوهانیس"، رئیس جمهور رومانی هم از جمله نامزدهای مطرح برای جانشینی استولنبرگ هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۰۰۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان