//
کدخبر: ۳۲۱۲۷۷ //

رئیس جمهور ترکیه: می‌توانیم با رهبران طالبان دیدار داشته باشیم

رجب طیب اردوغان برای همکاری در تامین آرامش مردم افغانستان، رفاه هم‌تباران تُرک در این کشور و حفاظت از منافع ت اعلام آرکیهمادگی کرد.

رئیس جمهور ترکیه: می‌توانیم با رهبران طالبان دیدار داشته باشیم
به گزارش فرتاک نیوز،

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی مشترکی که به طور مستقیم از کانالKanal 7, Ulke TV, 24 TV, TVNET and TV 360 ، پخش شد ،. گفت : صرف نظر از این که چه کسی روی کار آید، ماندن کنار افغانستان در روزهای خوب و بد لازمه وفای به عهد و برادری است.

اردوغان در ادامه تاکید کرد: آماده هر گونه همکاری در زمینه تامین آرامش مردم افغانستان، رفاه هم‌تباران تُرک خود در این کشور و حفاظت از منافع کشورمان هستیم.

وی تصریح کرد: سربازان ما در افغانستان هرگز به عنوان نیروی جنگی خدمت نکرده‌اند. ما هرگز سربازان‌مان را به عنوان یک قدرت خارجی در آنجا ندیده‌ایم. حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت دولت جدید در عرصه بین‌المللی و تسهیل کار آن می‌شود.

اردوغان ضمن اشاره به اینکه پیش از این هم گفته بودیم که می‌توانیم با رهبران طالبان دیدار داشته باشیم امروز نیز بر همین عقیده هستیم، خاطرنشان کرد: از اظهارات معتدلانه رهبران طالبان استقبال می‌کنیم.

وی درباره وضعیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در کابل، پایتخت افغانستان افزود: اکنون ما برنامه‌های خود را با توجه به واقعیت‌های جدیدی که در این زمینه ایجاد می‌شود، طراحی کرده و بر اساس آن مذاکرات‌مان ادامه دارد.

اردوغان تأکید کرد که اولویت ترکیه تامین صلح و امنیت ترک ها در افغانستان است و افزود که 552 شهروند ترکیه تا کنون از این کشور خارج شده اند.

رهبر ترکیه گفت احتمال دارد تا آخر هفته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگو کند.

در چارچوب توافق صلح بین فوریه و 2020 بین ایالات متحده و طالبان ، امسال نیروهای بین المللی خروج خود از افغانستان را آغاز کردند. این توافقنامه موظف بود طالبان نیروهای خارجی را هدف قرار ندهند ، اما در مورد اقدامات آن در قبال نیروهای امنیتی افغان هیچ پیش بینی نشده است. در حالی که مذاکرات با دولت در دوحه قطر ادامه داشت ، طالبان حملات خود را از ماه ژوئن تشدید کرد و در یک ماه گذشته کنترل بسیاری از مراکز کشور را در دست گرفت.

طالبان روز یکشنبه کنترل پایتخت کابل را در دست گرفت و اشرف غنی ، رئیس جمهور و دیگر مقامات کلیدی از کشور فرار کردند.  اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه "تلاش بزرگی" برای افزایش اثربخشی در مبارزه با مهاجرت های غیرقانونی انجام می دهد ، گفت: ما اقدامات متفاوتی را برای تقویت امنیت مرزهای خود انجام داده ایم. وی گفت که دیوار مرزی در امتداد چهار استان ترکیه در مرز ایران - آگری ، هکاری ، ایگدیر و وان ساخته می شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت که بخش هایی از دیوار در آگری و ایغدیر تکمیل شده است و کار در نیمه راه در هکاری است. وی افزود: "در حال حاضر ، 157 کیلومتر (98 مایل) تکمیل شده است. ما تمام آن را به پایان خواهیم رساند." اردوغان گفت این دیوار نه تنها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی بلکه علیه تروریسم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۱۲۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان