//
کدخبر: ۱۹۹۲۸۷ //

اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را اخراج کرد

رئیس‌جمهور ترکیه امروز شنبه در حکمی رئیس بانک مرکزی این کشور را به علت تشدید اختلافات درباره سیاست‌های مالی برکنار کرد.

 اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را اخراج کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، امروز شنبه در حکمی رئیس بانک مرکزی این کشور را به علت تشدید اختلافات درباره سیاست‌های مالی برکنار و معاون وی را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه منصوب کرد.

«مراد چتینکایا» از آوریل سال ۲۰۱۶ ریاست بانک مرکزی ترکیه را برعهده داشت و از امروز جای خود را در بانک مرکزی به «مراد اویسل» معاون خود داد.

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشته است هنوز هیچ توضیح رسمی درباره برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه ارائه نشده است، اما در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت مراد چتین کایا با کاهش میزان سود‌های بانکی در این کشور منتشر شده بود و انتشار این گزارش‌ها به ایجاد بحران در بازار‌های مالی ترکیه منجر شده بود.

در ماه‌های گذشته اردوغان رئیس بانک مرکزی این کشور را برای کاهش سود‌های بانکی تحت فشار قرار داده بود و تاکید می‌کرد که این اقدام برای تقویت رشد اقتصادی در ترکیه ضروری است.

رویترز همچنین نوشت منابع دولتی به این خبرگزاری گفته‌اند اختلاف نظر میان رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه و حکومت این کشور درباره چگونگی اجرای سیاست‌های مالی و پولی در ماه‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته بود.

یک مقام دولتی در ترکیه هم گفته است در ماه‌های اخیر اختلاف نظر میان رئیس بانک مرکزی این کشور و وزیران بخش اقتصادی ترکیه تشدید شده بود. رئیس جهمور و وزیر امور مالی ترکیه برکناری مراد چتینکایا را خواستار شده بودند، اما چتینکایا با این درخواست اردوغان مخالفت کرده و اعلام کرده بود که بانک مرکزی یک نهاد مستقل است.

بانک مرکزی ترکیه هم روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به عملکرد مستقل خود ادامه خواهد داد و رئیس جدید آن هم توجه خود را بر ثبات در قیمت‌ها متمرکز خواهد کرد.

اوائل هفته جاری اطلاعات مالی منتشر شده در ترکیه نشان داد که میزان تورم برای مصرف‌کنندگان در این کشور کاهش یافته است و این وضع زمینه را برای کاهش میزان سود‌های بانکی برای اولین بار بعد از بحران در ارز ملی ترکیه در سال گذشته فراهم کرده است.

تحلیلگران می‌گویند اگر ارزش لیره ترکیه بار دیگر به علت تهدید‌های آمریکا ضد ترکیه در خصوص خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰  کاهش نیابد ممکن است بانک مرکزی ترکیه بتواند در نشست بیست و پنجم ژوئیه سیاست‌های مالی خود را تسهیل کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۲۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان