//
کدخبر: ۳۲۱۰۶۴ //

بایدن:وقایع کنونی تأسف بار است / قاطعانه پای تصمیمم ایستاده‌ام

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به شدت از خروج ایالات متحده از افغانستان دفاع و تاکید کرد که زمان خروج از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ فرا رسیده است.

بایدن:وقایع کنونی تأسف بار است / قاطعانه پای تصمیمم ایستاده‌ام
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از القدس العربی، بایدن در سخنرانی خود از کاخ سفید گفت: "من قاطعانه پای تصمیم خود ایستاده‌ام. پس از ۲۰ سال، به سختی آموخته‌ام که هرگز زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود نخواهد داشت."

وی افزود: "من با مشارکت بی پایان در جنگ داخلی کشورهای خارجی اشتباهات گذشته را تکرار نخواهم کرد. نیروهای آمریکایی نمی‌توانند و نباید در جنگی بجنگند و کشته شوند که نیروهای افغان حاضر نیستند برای خودشان بجنگند."

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا ادامه داد: "وقایع کنونی تأسف بار است و ثابت می‌کند که هیچ نیروی نظامی نمی‌تواند به ثبات افغانستان که ثابت شده قبرستان امپراتوری‌ها است، کمک کند."

وی افزود که منافع ملی کشورش در افغانستان همیشه در درجه اول متمرکز بر جلوگیری از حملات تروریستی به نیروهای آمریکایی از سوی کشور غرق در جنگ بوده و تأکید کرد که "ماموریت نظامیان آمریکایی در افغانستان هرگز ایجاد دولت نبوده است".

این سخنرانی اولین واکنش رئیس جمهور آمریکا به تحولات رخ داده در افغانستان در پایان هفته گذشته بود که موجی از انتقادات را علیه بایدن به راه انداخت.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا با اذعان به این که سقوط دولت افغانستان سریعتر از آنچه تصور می‌شد رخ داد، تأکید کرد که ایالات متحده تمام تلاش خود را برای حمایت از آن انجام داد.

وی گفت: "من همیشه به مردم آمریکا تعهد داده‌ام که با آنها صادق باشم. حقیقت این است که این اتفاق بسیار سریعتر از آنچه ما برآورد می‌کردیم ، رخ داد. "

بایدن افزود: "ما به آنها هر فرصتی دادیم تا درباره آینده خود تصمیم بگیرند اما نمی‌توانیم به آنها اراده‌ بدهیم که برای آینده خود بجنگند. "

بایدن همچنین هشدار داد که در صورت ممانعت یا به خطر انداختن روند خروج هزاران دیپلمات آمریکایی و مترجمان افغان از طریق فرودگاه کابل، به طالبان پاسخ "ویرانگری" خواهد داد.

وی با بیان اینکه در صورت هرگونه حمله، واکنش آمریکا "سریع و قوی" خواهد بود، افزود: "در صورت لزوم با قدرتی ویرانگر از مردم خود دفاع خواهیم کرد."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین متعهد شد که نحوه برخورد با زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان را در اولویت قرار دهد.

وی گفت: "ما برای حقوق اساسی مردم خصوصا زنان و دختران افغانستان صحبت خواهیم کرد."

بایدن گفت: "رهبران سیاسی در افغانستان نمی توانند به نفع مردم خود توافق کنند و نمی توانند برای آینده کشور خود مذاکره کنند."

بایدن همچنین تصمیم اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره حل نظامی درگیری  با طالبان را "اشتباه" خواند.

وی گفت: رقبای استراتژیک واقعی ما، روسیه و چین ، مایلند که ایالات متحده میلیاردها دلار برای تثبیت افغانستان هزینه کند.

بایدن در مورد تحولات پس از تسلط طالبان بر افغانستان اظهار داشت: "من و تیم امنیت ملی‌مان از نزدیک اوضاع میدانی را در افغانستان زیر نظر داریم و به سرعت در حالاجرای طرح‌هایی هستیم که برای پاسخگویی به هر موضوع اضطراری ، از جمله سقوط سریع که ما اکنون شاهد آن هستیم، در نظر گرفتیم."

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۱۰۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان