//
کدخبر: ۳۰۱۶۶۱ //

طرح سناتورهای آمریکایی برای سلب اختیارات جنگی از بایدن

دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار سلب اختیارات جنگی از رئیس‌جمهور این کشور است.

طرح سناتورهای آمریکایی برای سلب اختیارات جنگی از بایدن

«تیم کین» و «تاد یانگ»، دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی فراحزبی ارائه کرده‌اند که خواستار سلب اختیار از رئیس‌جمهور این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در منطقه غرب آسیا است.

سناتورهای آمریکایی در حالی از این طرح رونمایی کرده‌اند که قانونگذاران کنگره از اقدام اخیر دولت بایدن در حمله هوایی به مواضع گروه‌های مقاومت بدون کسب اجازه از کنگره ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

همچنین، معرفی این طرح چند ساعت بعد از حمله به بخش آمریکایی پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق صورت گرفت.

طرح ارائه شده در سنای آمریکا به دنبال لغو دو قانونی است که در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ وضع شده و به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

تیم کین در بیانیه‌ای گفته است: «حمله هوایی هفته گذشته در سوریه نشان می‌دهد که قوه مجریه، صرفنظر از اینکه کدام حزب قدرت را در دست دارد از اختیارات جنگی خود استفاده خواهد کرد.»

او در ادامه گفته است: «کنگره، علاوه بر اینکه مسئولیت صدور مجوز برای حملات نظامی جدید را دارد مسئول لغو مجوزهای قبلی که دیگر ضرورتی ندارند هم هست.»

به گزارش فرتاک نیوز، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که بر خلاف بایدن از حزب جمهوری‌خواه بود از همین اختیارات جنگی برای توجیه حمله تروریستی به سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شماری از همراهانش در بغداد استفاده کرد.

قانونگذاران کنگره می‌گویند استفاده مکرر روسای جمهور آمریکا از این قانون‌ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود برای اعلان جنگ از دست داده است.

تیم کین در دولت ترامپ هم طرحی مشابه را پیشنهاد کرده بود. طرح او در مجلس سنا تصویب شد و پس از آن مجلس نمایندگان آمریکا هم طرح موازی آن را به تصویب رساند. با وجود این دونالد ترامپ مصوبه کنگره را وتو کرد و قانونگذاران آمریکایی در رأی‌گیری بعدی برای شکستن وتوی ترامپ ناکام ماندند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۱۶۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان