//
کدخبر: ۲۹۷۰۸۸ //

چرا آمریکا به قبل باز نخواهد گشت؟

آمریکا با وجود جابجایی روسای جمهور، همچنان با مشکلات متعددی دست به گریبان خواهد بود. صرف تغییر یک رئیس جمهور نمی‌تواند آب بر آتش خشم و تنش در این کشور باشد.

چرا آمریکا به قبل باز نخواهد گشت؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید امروز در آمریکا برگزار شد. فضای موجود در ایالات متحده نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس جمهور جدید با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود. مراسم تحلیف امسال، بر خلاف ادوار گذشته، در فضایی متفاوت‌تر برگزار شد. یکی اینکه نتیجه انتخابات اخیر در آمریکا بسیار جنجالی بود و یک طرف آن از وقوع فساد و تقلب در انتخابات شکایت کرد.

اعتراضات هواداران ترامپ و حمله به ساختمان کنگره، تصویر تمام نمایی از آتش زیر خاکستر در این کشور نشان داد. پلیس آمریکا هر روز از خنثی کردن اقدام تروریستی و برنامه گروهها برای اغتشاش در مراسم تحلیف خبر داد. پایتخت آمریکا این روزها شبیه به پادگانی می‌ماند که بیش از آنکه میزبان مردم غیرنظامی در خیابان‌ها باشد، نیروهای نظامی، امنیتی را در خود جای داده است.

بعید است که با پایان مراسم تحلیف و ورود جو بایدن به کاخ سفید، مشکلات، و جنجال‌های آمریکا به یکبار ناپدید شوند. آمریکا سال‌های گذشته، به ویژه طی چند ماه گذشته، آبستن حوادث و اتفاقات مختلفی بوده است. شکاف طبقاتی، تبعیض سیستماتیک و اختلافات سیاسی این کشور را چند پاره کرده است. اعتراضات رنگین پوستان، و نژادها و قومیت‌ها مختلف در آمریکا در واقع آتش زیر خاکستری است که روز به روز بیشتر خود را نشان خواهد داد.

شرایط حاضر در آمریکا حاصل دهه‌ها و سال‌های طولانی حکمرانی لیبرالیسم در آمریکا بوده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور جدید در آمریکا نیز برآمده از درون سیستم حاکم و وفادار به اصول لیبرال است، بعید است که بخواهد و بتواند تغییری را در شرایط فعلی ایجاد کند. بنابراین، انتظار طبیعی این است که شرایط آمریکا روز به روز بدتر شود.

ترامپ در اصل نه عامل وضعیت فعلی در آمریکا بلکه محصول سیستم لیبرال حاکم در آمریکا بوده است. مردم آمریکا در سال 2016 به ترامپ به عنوان فردی خارج از سیستم حاکم رای دادند تا آنها را از شرایط فعلی خارج کند. اما عملکرد ترامپ نیز چندان شرایط را به نفع آنها تغییر نداد و بر مشکلاتشان افزود. ورود مجدد بایدن به کاخ سفید، در اصل بازگشت به همان وضع سابقی است که مردم آمریکا از آن ناراضی بودند. نظامی‌گری، شکاف اجتماعی، نابرابری اقتصادی و رقابت سیاسی همچنان ادامه خواهد داشت.

هیات حاکمه سیاسی در‌ آمریکا طی سال‌های آتی احتمالا اختلافات بیشتری را در مقایسه با گذشته خواهد داشت. تقسیم کرسی‌های سنا به دو قسمت 50 تایی دموکرات و جمهوریخواه، حکایت از این دارد که دو حزب رقیب در آمریکا درباره تصمیمات و طرح‌های سیاسی دچار تنش‌های متعددی خواهند شد.

از طرفی، همانگونه که دموکرات‌ها طی 4 سال گذشته زیر بار مشروعیت ریاست جمهوری ترامپ نرفتند. احتمال آن می رود که جمهوریخواهان نیز طی 4 سال آینده بایدن را به چالش بکشند.

13991029144351733220514610

بحران کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن از طرفی دیگر، دست‌های بایدن را در حوزه سیاست داخلی و خارجی خواهد بست. بایدن باید مدتی را درگیر مهار کرونا و تلفات آن در کشورش باشد. مشخص نیست که او تا چه حد بتواند به موضوعات دیگر در کنار این بحران بتواند بپردازد. دست کم، او برخی از موضوعات را به زمان بعدتری موکول خواهد کرد.

عملکرد آمریکا طی سال‌های گذشته بی اعتمادی کشورهای مختلف از جمله دوستان و دشمنان آن را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. طبیعتا روابط آمریکا حتی با اروپا، ضمن بهبود نسبی، همچنان با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. بماند که رابطه واشنگتن با پکن و مسکو، دست‌اندازهای خود را خواهد داشت.

آمریکا این روزها، نه وجهه سابق را دارد، و نه جایگاه قبلی خود را توانسته است حفظ کند. دولت آمریکا برای مدت با چالش های داخلی درگیر خواهد بود. دردسر خارجی آن هم به اندازه کافی موجود است. اضافه بر این، تغییرات دموگرافیک و جمعیتی در آمریکا، دولت پنهان در واشنگتن را عمیقا نگران کرده است. آمریکا که روزی در سیطره سفیدپوستان بود، روز به روز شاهد افزایش جمعیت رنگین پوستان و مهاجران است. پدیده‌ای که بیش از پیش می‌تواند آینده قدرت در آمریکا را با تغییرات و چالش‌‌های جدی مواجه کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۰۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان