//
کدخبر: ۲۹۴۷۵۶ //

ترامپ بدنبال فرصت ۳ ماهه

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: یک تحلیل این است که ترامپ با آغاز یک جنگ می‌تواند حالت اضطراری در آمریکا اعلام کند و در حالت اضطراری، قوانین معمولاً به مدت سه ماه در اختیار رئیس‌جمهور است و در این ۹۰ روز می‌تواند قدرت را به بایدن تحویل ندهد.

ترامپ بدنبال فرصت 3 ماهه

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو باخبرنگار درباره احتمال این موضوع که ترامپ با آغاز یک جنگ قصد دارد در کاخ سفید ماندگار شود، اظهار کرد: یک تحلیل این است که ترامپ با آغاز یک جنگ می‌تواند حالت اضطراری در آمریکا اعلام کند و در حالت اضطراری، قوانین معمولاً به مدت سه ماه در اختیار رئیس‌جمهور است و در این ۹۰ روز می‌تواند قدرت را به بایدن تحویل ندهد و تحویل دادن قدرت را به عقب بیندازد و بعد با اعتراضاتی که در خیابان راه می‌اندازد بر سیستم دیوان عالی قضایی آمریکا فشار وارد کند و آنان را به تجدید نظر در انتخابات وادار کند یا به تدریج این پیروزی را بر دهان بایدن زهر کند.

به گزارش فرتاک نیوز،وی افزود: یا اگر ترامپ در قدرت نماند، قصد دارد که دست بایدن را در یک جنگ بگذارد تا عملاً مسیر خودش را برود تا یک مسیر جدید. بر طبق برخی از تحلیل‌ها ترامپ با این تحرکات نظامی و آماده‌باش‌هایی که در پایگاه‌های آمریکایی داده و دو هواپیمای غول‌پیکر "B52" با قابلیت اتمی را به منطقه وارد کرده، قصد فشار بر ایران را دارد تا فشار حداکثری خود را وارد کرده باشد تا با چراغ سبز صهیونیست‌ها و سعودی‌ها که گفته بودند پول جنگ را می‌دهیم یک جنگ احتمالی را آغاز کند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بر طبق این تحلیل یا خود آمریکا این جنگ را مستقیم آغاز می‌کند یا دنبال بهانه‌ای است که مثلاً موشکی به یکی از ناوهای ما برخورد کرده و با صحنه سازی بهانه آغاز یک جنگ را به دست آورند. در این صورت با به وجود آوردن یک وضعیت فوق‌العاده در آمریکا ۹۰ روز بیشتر در قدرت بماند یا در نهایت بتواند با اعتراضاتی که به راه می‌اندازد، زمان بگیرد و با فشاری که بر نهادهای آمریکایی از جمله دیوان عالی وارد می‌کند، حرف خود را مبنی بر پیروزی در انتخابات بر کرسی بنشاند.

بصیری تصریح کرد: در احتمال بعدی بر فرض هم که بعد از سه ماه نتواند پیروز انتخابات شود ورود بایدن را به کاخ سفید به تأخیر بیندازد و حداقل دستش را در یک جنگی بگذارد که ادامه سیاست‌های خود (ترامپ) باشد و احتمال بازگشت بایدن به برجام را کم کند.

وی افزود: یک تحلیل دیگر هم می‌گوید آمریکایی‌ها امروز توان رویارویی مستقیم نظامی با ایران را ندارند و هر اتفاقی در چهار سال گذشته افتاد ترامپ به شکل نیابتی با ایران درگیر شد و در انتخابات هم قول داده که یک جنگ گسترده دیگر را در خاورمیانه آغاز نکند و این بسیج نظامی که هم‌اکنون در منطقه و خلیج‌فارس انجام داده بیشتر به دلیل ترس از انتقام‌گیری ایران است، چراکه ایران بارها اعلام کرده انتقام شهید سردار سلیمانی را می‌گیرد و هدف اصلی خروج نیروهای آمریکا از عراق و منطقه است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: به همین دلیل آمریکایی‌ها ترس از حرکت ایران، علیه خودشان را دارند و آمدن نیروها و تجهیزات نظامی به منطقه بیشتر برای دادن پیام به ایران و حالت بازدارندگی است.

بصیری ادامه داد: به نظر می‌رسد تحلیل دوم که بحث بازدارندگی است به حقیقت بیشتر نزدیک باشد، چراکه هر دو طرف در چهار سال گذشته خواهان جنگ مستقیم نبوده‌اند و ایران بارها اعلام کرده تا ترامپ سر کار است نه جنگ می‌کنیم، نه مذاکره و تنها مقاومت می‌کنیم. ترامپ هم بارها اعلام کرده که به دنبال یک جنگ تمام عیار با ایران نیستیم و تنها به دنبال مهار و تغییر رفتار ایران هستیم، بنابراین بر طبق تحولات، احتمال برخورد مستقیم ضعیف است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۷۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان