//
کدخبر: ۲۹۳۲۰۶ //

تشکیل دولت در لبنان مجددا به نقطه صفر برگشت

منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که در سایه ادامه مداخله‌گری‌های آمریکا و اصرار حریری بر شروط سابق خود تشکیل دولت در لبنان مجددا به نقطه صفر برگشت.

تشکیل دولت در لبنان مجددا به نقطه صفر برگشت

به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند، با وجود اینکه «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان از مثبت بودن فضای نشست اخیر خود با «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور خبر داده و برای تشکیل دولت قبل از سال نو میلادی ابراز امیدواری کرده بود اما اکنون همه چیز در این روند به نقطه صفر برگشته است.

به گزارش فرتاک نیوز،در این زمینه منابع مذکور اعلام کردند که حریری گزینه‌های زیادی که بتواند امکان تشکیل دولت را در یک زمان سریع به او بدهد در اختیار ندارد و فرمولی که در جلسه روز چهارشنبه به رئیس جمهور ارائه داد پرونده تشکیل دولت را به بعد از سال جدید میلادی موکول می کند.

این منابع علت موکول کردن پرونده تشکیل کابینه به بعد از آغاز سال 2021 را مربوط به تغییر دولت در آمریکا و زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور کاخ سفید را ترک کرده و در تاریخ 20 ژانویه «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ماموریت خود را آغاز کند، می دانند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اشاره کردند که اختلاف درباره توزیع پست های حاکمیتی و سهم تیم رئیس جمهور و نخست وزیر همچنان پابرجاست.

منابع آگاه در این زمینه همچنین به نقش خارجی ها در تاخیر زمیان تشکیل کابینه به ویژه ایالات متحده که نمی خواهد حزب الله در دولت آینده لبنان وجود داشته باشد اشاره کردند.

به گفته منابع مذکور ممکن است واشنگتن تحریم‌هایی را علیه برخی شخصیت‌ها و طرف‌های لبنانی در زمان مناسب به منظور تحت فشار قرار دادن حزب الله اعمال کند که این اقدام با هماهنگی فرانسه صورت خواهد گرفت.

از طرفی منابع جریان المستقبل به ریاست سعد حریری با اشاره به یک شکاف عمیق میان طرف های مربوطه در پرونده تشکیل کابینه خیلی به تشکیل دولت در زمان نزدیک امیدوار نیستند.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل سریع دولت اعلام کرد که آغاز سال نو میلادی باید ایستگاه جدیدی برای زندگی لبنانی ها باشد.

نبیه بری همچنین در نشستی با «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان بر لزوم اجرای قوانین صادر شده توسط پارلمان به ویژه قوانین مربوط به اصلاحات، حسابرسی دقیق مالی، مبارزه با فساد و جلوگیری از اتلاف پول عمومی تاکید کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان