//
کدخبر: ۲۹۲۵۷۷ //

سفیر ریاض: دولت جدید یمن به‌زودی در شهر عدن مستقر خواهد شد

سفیر سعودی در یمن از تشکیل دولت ائتلافی بین دولت مستعفی و یمنی‌های هم‌سو با امارات استقبال کرد و مدعی شد که این اقدام دولت نجات ملی یمن را مجبور به پذیرش راه حل سیاسی خواهد کرد.

سفیر ریاض: دولت جدید یمن به‌زودی در شهر عدن مستقر خواهد شد

سفیر عربستان سعودی در یمن گفت که دولت جدید این کشور به ریاست منصور هادی، به زودی در شهر عدن، پایتخت موقت مستقر خواهد شد.

شبکه العربیه سعودی شنبه به نقل از سفیر سعودی گزارش داد که کابینه جدید یمن به‌زودی طی یک هفته آینده به محض پایان هماهنگی‌ها و تدارکات لازم، به عدن باز خواهد گشت.

به گزارش فرتاک نیوز، «محمد بن سعید آل جابر»، گفت که مرحله آتی در یمن جدید و برای یمنی‌ها بشارت‌دهنده خواهد بود. او مدعی شد که تشکیل کابینه جدید توسط منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن جنبش انصارالله و دولت نجات ملی این کشور را مجبور خواهد کرد که به سمت راه حل سیاسی حرکت کند.

سفیر سعودی در یمن مدعی شد که کشورش از ثبات در یمن استقبال و حمایت می‌کند و همه تلاش‌های خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.

رسانه‌های دولت مستعفی یمن شامگاه جمعه (دیروز) اعلام کردند که منصور هادی طی حکمی، تشکیل کابینه ۲۴ نفری به طور مساوی بین یمنی‌های شمال و یمنی‌های جنوب را بعد از یک سال کشمکش و درگیری صادر کرده است.

تشکیل دولت ائتلافی جدید به ریاست جمهوری منصور هادی از جمله موارد توافق ریاض است که با فشارهای امارات تشکیل می‌شود.

دولت هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از ابتدای تابستان سال گذشته وارد یک دور درگیری و جنگ شدند که در نتیجه آن، شورای انتقالی شهر عدن، پایتخت موقت دولت هادی و پس از آن استان‌های« شبوه» و «ابین» و ماه پیش نیز استان «سُقُطری» را به اشغال خود درآورد.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کرده بودند برای فرار از اتهام ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرفین درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را که تحت کنترل شورای انتقالی و دولت مستعفی بود بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال جاری در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، «استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصار الله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده است.

منصور هادی در حالی فرمان تشکیل کابینه را صادر کرده است که او از سال ۲۰۱۵ فراری و ریاض‌نشین شده است و دولت نجات ملی که جنش انصار الله یمن در آن مشارکت دارد، شمال غربی و غرب یمن را که از نظر ژئوپولیتیکی و تعداد جمعیت حائز اهمیت است، تحت کنترل دارد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۲۵۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان