//
کدخبر: ۲۹۱۴۰۳ //

دست رد رهبران اروپایی به تقلای جانسون برای توافق برگزیت

در واپسین روزهای باقی‌مانده به دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، یک مقام اروپایی روز جمعه فاش کرد که رهبران فرانسه و المان درخواست نخست وزیر انگلیس را برای مذاکره پیرامون تسریع روند رسیدن به توافق تجارت آزاد در دوره پسابرگزیت رد کردند.

دست رد رهبران اروپایی به تقلای جانسون برای توافق برگزیت

بوریس جانسون قصد داشت تا دوشنبه آینده در تماس مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره نحوه خروج از بن بست مذاکرات برگزیت تلفنی صحبت کند. 

با این حال یک مقام اروپایی که نامش فاش نشده به رسانه‌های انگلیسی تصریح کرد طبق توافقات صورت گرفته، مذاکرات برگزیت باید از مسیر کمیسیون اروپا و تیم مذاکره کننده انجام شود.

در همین حال سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس بدون رد صحت این خبر، اظهارات بوریس جانسون را در خصوص آمادگی وی برای سفر به برلین و پاریس به‌منظور پیشبرد گفت‌وگوهای برگزیت تکرار کرد و گفت نخست وزیر تا آخرین لحظه به تلاش برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد و برای تحقق این امر حاضر است به پایتخت کشورهای اروپایی سفر کند.

به گزارش فرتاک نیوز، نخست وزیر انگلیس عصر دیروز پس از نشست با اعضای دولت نسبت به احتمال قوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون دست یابی به توافق تجارت آزاد هشدار داد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا منافع لندن را تامین نمی‌کند. 

نخست وزیر انگلیس مدعی شد که لندن به شکل فوق‌العاده‌ای از خود در مذاکرات انعطاف نشان داده و تلاش کرده تا در تمام حوزه‌ها پیشرفت حاصل شود. او با این حال خاطر نشان کرد که احتمال تحقق برگزیت بدون توافق و راه حلی مانند رابطه استرالیا با اتحادیه اروپا بسیار زیاد است.

نخست وزیر انگلیس امروز هم در اظهار نظری احتمال خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا «خیلی خیلی» زیاد ارزیابی اما ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات با اروپا به نتیجه برسد.

انگلیس ۳۱  ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. این کشور تا پایان امسال تابع مقررات اتحادیه اروپاست بدون آنکه حق رأی داشته باشد. دو طرف در ۱۰ ماه گذشته تلاش کردند تا برای دوران پسابرگزیت به یک توافق تجارت آزاد دست یابند اما تاکنون این امر محقق نشده است. 

انگلیس در حالی به دنبال رابطه‌ تجاری مشابه استرالیا با اتحادیه اروپاست که این کشور توافقنامه تجارت آزاد جامع با اتحادیه اروپا ندارد. بخش زیادی از مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود.

نخست وزیر انگلیس و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا توافق کرده‌اند که تصمیم نهایی در این زمینه را به روز یکشنبه موکول کنند. تا آن زمان مذاکره کنندگان دو طرف به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تجارت آزاد ادامه خواهند داد.

فون درلاین امروز در نشست خبری مشترک با صدر اعظم المان تاکید کرد اختلافات اساسی دو طرف هنوز باقی مانده و روز یکشنبه آخرین مهلت درباره امکان توافق خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۱۴۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان