//
کدخبر: ۲۸۶۹۴۹ //

تا قبل از روی کارآمدن بایدن چه باید کرد؟

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که در صورت بازگشت آمریکا به برجام نباید در آن تغییری داده شود، اظهار کرد: طبیعتا مذاکرات باید در قالب ۱+۵ دنبال شود و ما باید کاری کنیم که بعد از رفتن بایدن به کاخ سفید، بتوانیم در برداشته شدن تحریم ها اقدامی انجام دهیم.

تا قبل از روی کارآمدن بایدن چه باید کرد؟

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار در تحلیل خود از این که بایدن اعلام کرده پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به برجام باز خواهد گشت، گفت: این مساله بسیار حساس است اگر بخواهیم شروطی را در نظر بگیریم طبیعتا آنها هم شرط هایی خواهند داشت و لذا مذاکرات باید از نو شروع شود، البته طرف ایرانی بارها اعلام کرده که برجام باید در جا اجرا شود و دخل و تصرفی در آن نباشد.

وی خاطرنشان کرد : بنابراین در درجه اول باید در درون نظام این تصمیم گرفته شود که آیا باید بر روی برجام به همان صورت که هست پافشاری کرد و یا این که اگر قرار است شروطی بگذاریم طبیعتا آنها نیز شرط هایی دارند لذا این موضوع پروسه جدیدی است که قطعا روند کار طولانی خواهد شد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: طبیعتا مذاکرات باید در قالب ۱+۵ صورت بگیرد و اگر تغییر و تحولی در آن باشد ممکن است سایر کشورهایی که مدعی هستند بخواهند در این مذاکرات حضور داشته باشند، البته تا جایی که شنیدیم تغییری در برجام نباید داده شود.

به گزارش فرتاک نیوز،فرجی‌راد ادامه داد: در مورد تحولات آمریکا هم حدس هایی که زده می شود بر این مبنا است ترامپ اگر عاقل باشد با آرامش کنار می‌رود تا چهار سال بعد مجدد برای ریاست جمهوری کاندیدا شود به هر حال او ۷۰ میلیون طرفدار دارد، از طرفی برخی صحبت از کاندیدا شدن دختر ترامپ برای ریاست جمهوری در دور بعد دارند که طبیعتا او هم در کاخ سفید دیدگاه های ترامپ را دنبال می کند.

وی یادآور شد: به هر حال در چنین شرایطی که وضعیت اقتصادی آمریکا بد است نمی توان پیش بینی کرد بایدن بتواند طی ۴ سال با موفقیت این مساله را حل کند، او اگر فرد قوی باشد باید ابتدا مسائل اقتصادی را حل و کشور را از رکود خارج کند.

سفیر سابق کشورمان در نروژ با بیان این که کشور همواره در بحران تحریم بوده و طی دو دهه اخیر با شدت و حدت در نظام بین الملل تحریم های ایران مطرح بوده، افزود: باید به این نکته توجه کنیم که ترامپ الان یک مار زخمی شده و هر تحریمی که انجام دهد آن را ضد حقوق بشری عنوان می کند و کار را به مجلس سنا و نمایندگان واگذار می کند، لذا اگر تحریمی صورت گیرد اثربخشی خودش را در دراز مدت بر جای می گذارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که بایدن به طور رسمی کار خود را آغاز کند باید اقداماتی را انجام دهیم که زمان را از دست نداده باشیم و زمینه هایی را فراهم کنیم که بعد از رفتن بایدن به کاخ سفید جلوتر باشیم و بتوانیم در برداشته شدن تحریم ها اقدامی انجام دهیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید کاری کنیم تا گروه بایدن که سر کار می آید سخت گیری ها را کنار بگذارند، از طریق همکاری با اروپا، چین و سایر همسایگان فضایی را در نظام بین الملل باز کنیم که مذاکرات در قالب ۱+۵ شروع شود.

وی در پایان یادآور شد: البته بحث FATF هم وجود دارد که باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه تصمیم گیری شود که بازشدن فضای اقتصادی ایران به این موضوع بستگی دارد، زیرا بدون کار بانکی نمی توانیم فعالیت چندانی داشته باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۶۹۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان