//
کدخبر: ۲۸۰۱۷۶ //

انتخابات آمریکا و سه سناریو احتمالی

در حالی که نتایج نظرسنجی‌ها از پیشی‌گرفتن نسبی رقیب دموکرات ترامپ از وی حکایت دارد، گمانه‌زنی‌ها همچنان سه احتمال را در خصوص نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا ممکن می‌داند.

انتخابات آمریکا و سه سناریو احتمالی

چند هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمانده و در این شرایط «جو بایدن» نامزد دموکرات ها امید زیادی برای پیروزی دارد. آنگونه که از نظرسنجی ها بر می آید «دونالد ترامپ» ممکن است در تاریخ ۳ نوامبر (۱۳ آبان) شکست تلخی را متحمل شود. اما حتی برای او نیز چندین شانس برای پیروزی وجود دارد.

بیش از ۴۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است. در برخی از ایالت ها رای دهندگان در حال آماده شدن برای رای گیری هستند و دونالد ترامپ هنوز در نظرسنجی ها از جو بایدن رقیب خود بسیار عقب است. در حال حاضر به طور متوسط ​​در تمام نظرسنجی های ملی ، بایدن ۶ درصد از ترامپ پیش است.

در این جا این سوال مطرح می شود که آیا این پایان انتخابات است و یا ترامپ مانند انتخابات سال ۲۰۱۶ در برابر هیلاری کلینتون بازگشت شگفت انگیزی خواهد داشت؟

مشهور است که هرکس در نظرسنجی ها پیشی بگیرد لزوما در انتخابات پیروز نمی شود. در انتخابات آمریکا برای رسیدن به ریاست جمهوری، یک نامزد باید اکثریت آرای الکترال (مجموعا ۲۷۰ رای) را از طریق پیروزی در ایالت های جداگانه کسب کند و این آرا در نهایت رئیس دولت را تعیین می کنند. در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانست با کمک همین آرا مقابل هیلاری کلینتون پیروز شود ، اگرچه در مجموع چند میلیون رای کمتر از او داشت.

این دقیقا همان موضوعی است که اوضاع انتخابات آمریکا را پیچیده می کند: همانطور که پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ نشان داد ، به سختی می توان وضعیت آرا را در ایالات متحده بررسی کرد. نتایج نظرسنجی های جدید رای دهندگان که هر روز از ایالات مهم به دست می آید گیج کننده است. در کل نظرسنجی های ملی اغلب

قابل اعتماد تر از نظرسنجی ها در ایالت های جداگانه هستند. در عین حال نظرسنجی از ایالت ها می تواند جهتی را نشان دهد که در آن روحیه سیاسی در حال رشد است. همچنین برخی از مراکز نظرسنجی اطمینان می دهند که روش های خود را پس از انتخابات ۲۰۱۶ بهبود بخشیده اند و این امیدواری وجود دارد که امروز نظرسنجی ایالت ها دقیق تر از چهار سال پیش است.

با توجه به این نتایج ستادهای انتخاباتی حالت های 'ایمن' را برای خود تعریف می کنند که به اعتقاد آنها شامل پیروزی قطعی است. سپس 'ایالات منطقی' و سرانجام ایالات به اصطلاح «میدان جنگ» وجود دارد ، یعنی ایالت هایی که می توانند به عنوان موافق و یا مخالف آن نامزد عمل کنند. در حال حاضر حدود دوازده ایالت وجود دارد که مبارزات انتخاباتی بر روی آنها متمرکز شده است.

با بررسی شرایط موجود می توان سناریوهای مختلفی را برای نتیجه انتخابات سوم نوامبر پیش بینی کرد که سه مورد از آنها بیش از بقیه جالب توجه هستند:

 

سناریوی اول: موج آبی

پس از موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ ، اکثر کارشناسان نسبت به پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا محتاط شده اند. اما اگر مسابقه با همین وضعیت واقعاً تمام شود چه؟ اگر برتری جو بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی ها با شرایط واقعی مطابقت داشته باشد؟

این سناریو رویای دموکرات ها است. آنها می توانند به 'موج آبی' (رنگ حزب دموکرات) امیدوار باشند. اگر ایالاتی را که بایدن طبق نظرسنجی ها در حال حاضر بسیار جلوتر است جمع کنیم، وی در حال حاضر حدود ۲۷۸ رأی در کمیته انتخابات دارد.

در این سناریو ، بایدن همان ایالاتی را که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ برد ، مانند سنگرهای قابل اعتماد دموکرات ها مانند کالیفرنیا و نیویورک برنده خواهد شد. علاوه بر این ، او سنگرهای قدیمی حزب خود را از 'کمربند خطر' که ترامپ در سال ۲۰۱۶ فتح کرد (ایالت های پنسیلوانیا ، میشیگان ، ویسکانسین) بازپس خواهد گرفت. اگر سپس 'میدان جنگ' آریزونا در جنوب غربی را به آنها اضافه کنیم به منزله ۲۸۹ رأی در کمیته انتخابات خواهد بود.

آیا این واقع بینانه است؟ بله ، اگر نظرسنجی ها را باور دارید در همه این ایالت ها ، بایدن در حال حاضر پیشتاز رای گیری است. در میشیگان و ویسکانسین بیش از پنج درصد و در پنسیلوانیا و آریزونا حدود چهار درصد از ترامپ جلوتر است.

علاوه بر این با موج آبی، ایالاتی وجود دارد که بایدن در آنها از برتری شکننده ای برخوردار است: فلوریدا و کارولینای شمالی. در این دو ایالت برتری بایدن در مقابل ترامپ بسیار اندک است. به عنوان مثال در کارولینای شمالی ۱.۱ درصد است. روی هم رفته ، بایدن در یک پیروزی چشمگیر می تواند بیش از ۳۳۰ رأی کالج انتخاباتی (الکترال) را کسب کند.

 

سناریوی دوم: پیروزی ترامپ

سناریوی پیروزی قاطع دونالد ترامپ نیز هنوز مطرح است. زیرا تجربه نشان داده بسیاری از نظرسنجی ها در ایالت ها بدون اشتباه نیست. علاوه بر این ترامپ در چند هفته گذشته با اقداماتی از جمله حضور قانع کننده در دوئل های تلویزیونی با بایدن، موفق شده است شرایط را در ایالت های مهم تغییر دهد.

همچنین تأثیرات انتخاب جانشین قاضی «روت بدر گینزبرگ» را که ترامپ در حال تقلا برای پر کردن این موقعیت در دادگاه عالی به نفع خود است، نباید فراموش کرد. آیا این ماه برای ترامپ یک ماه پیروزی بخش است که نتیجه رقابت را زیر و رو می کند؟ یا ممکن است یک رویداد مهم دیگر نیز اتفاق افتد که اوضاع را متزلزل می کند؟

در سناریوی پیروزی ترامپ ، وی پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۶ را تکرار می کند و ایالات دیگر را به دست می آورد. ترامپ و یارانش به ویژه نیوهمپشایر و مینه سوتا را هدف قرار داده اند. کلینتون در سال ۲۰۱۶ به سختی توانست هر دو ایالت را در برابر ترامپ حفظ کند. در آنجا نسبت بالایی از رای دهندگان سفیدپوست که انتخاب کنندگان اصلی ترامپ هستند، وجود دارد. به این ترتیب می توان به این سوال که «آیا یک 'موج قرمز' می تواند موفق شود؟» اینگونه می توان پاسخ داد که «احتمالا بله، اما این بار نیست این پیروزی قاطع نخواهد بود».

«چارلی کوک» یکی از باتجربه ترین کارشناسان نظرسنجی واشنگتن ، در تحلیلی جدید می گوید ، کسانی که معتقدند ترامپ می تواند یک بازگشت جذاب دیگر را تجربه کند ، اشتباه می کنند. یک مشکل اساسی برای ترامپ این است که وی فرصت های کمی برای آدرس دهی به رای دهندگان جدید خارج از پایگاه وفادار خود دارد. این را میزان محبوبیت وی نشان می دهد که برای سالها بین ۴۱ تا ۴۳ درصد بوده و حتی اکنون که در آستانه انتخاباتیم، در سراسر کشور ثابت مانده است.

کوک می گوید: وقایع باعث تغییر میران محبوبیت ترامپ نمی شوند. اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان مدتها پیش تصمیم گرفته اند که آیا او را دوست دارند یا نه، آیا اقدامات او را تأیید می کنند و آیا از نامزدی وی حمایت می کنند.

علاوه بر این ، در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون که محبوبیت بسیار کمی نسبت به جو بایدن در بین رای دهندگان داشت ، رقابت کرد. نامزد کنونی دموکرات ها اکنون تقریباً در همه نظر سنجی های محبوبیت از ترامپ پیشی گرفته است و همچنین امتیازات بسیار بهتری نسبت به کلینتون در چهار سال پیش دارد. این واقعیت شانس ترامپ در ایجاد 'موج قرمز' را کمتر می کند.

 

سناریوی سه: یک پیروزی شکننده برای ترامپ یا بایدن

این سناریو در حال حاضر به ویژه قابل قبول تر به نظر می رسد. در اینجا می توان تصور کرد که ترامپ و بایدن هر دو می توانند برخی از ایالات را از گلدان 'ایالات میدان جنگ' برنده شوند. هردو می توانند ایالاتی را تصرف کنند که هیچ کس انتظار چنین چیزی را نداشته است. البته این می تواند سناریوی آشوب نیز باشد.

ترامپ و تیمش متقاعد شده اند که در بسیاری از جاها عملکرد بهتری نسبت به نظرسنجی ها داشته اند. این مسئله را با توجه به مشکلات نظرسنجی ها در سال ۲۰۱۶ ، نمی توان رد کرد. ترامپ و شرکایش تصور می کنند که می توانند برنده پنسیلوانیا و فلوریدا باشند. حتی اگر آنها میشیگان و ویسکانسین را از دست بدهند ، پیروزی ترامپ با شرایط خاص همچنان ممکن است.

اطرافیان ترامپ نوادا را به عنوان ایالتی متزلزل معرفی کرده اند که قبلاً به طور قابل اعتماد به دموکرات ها نسبت داده می شد. برخی نظرسنجی های اخیر نشان می دهد جو بایدن رای شهروندان لاتین را از دست می دهد، مانند آنچه در فلوریدا رخ داده است.

اما در نطقه مقابل بایدن می تواند ایالاتی را که تاکنون با ترامپ بوده اند ، برنده شود. آیووا و جورجیا در جنوب به جبهه جدید بالقوه حامیان بایدن تبدیل شده است. در آنجا ، دموکرات ها عمدتا می خواهند رای دهندگان سیاه پوست را علیه ترامپ بسیج کنند.

در هر صورت ، نتیجه در این سناریو ، شاید حتی خیلی نزدیک باشد. به عنوان مثال ، ۲۶۸ رای در برابر ۲۷۰ رای. در این حالت رأی دهندگان مستقل می توانند از رأی دادن به برنده از ایالت خود در رأی گیری کالج انتخاباتی خودداری کنند. به همین دلایل تساوی ۲۶۹ به ۲۶۹ رأی در آرای الکترال نیز امکان پذیر است.

در صورت عدم پیروزی در آرای الکترال، مجلس نمایندگان تازه انتخاب شده تصمیم می گیرد چه کسی رئیس جمهور شود. با این حال ، این ساختار نیز پیچیده کار می کند و رأی گیری براساس اکثریت واقعی نیست ، بلکه اکثریت را گروه های نمایندگان از ایالات جداگانه تعیین می کنند.

هر ۵۰ ایالت فقط یک رأی دارند. بنابراین اگر ایالتی ، مثلاً تگزاس ، بیش از دموکرات ها نمایندگان جمهوری خواه داشته باشد ، این ایالت به احتمال زیاد به ترامپ رأی می دهد. در حال حاضر ، بر اساس این لایحه ، جمهوری خواهان اکثریت لازم را با ۲۶ رأی دارند. این شرایط احتمالاً در مجلس نمایندگان جدید نیز وجود خواهد داشت و در این صورت ترامپ می تواند رئیس جمهور باقی بماند.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا و احتمال به بن بست رسیدن نتیجه، ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا به عنوان تصمیم گیر نهایی درخصوص نتیجه انتخابات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. با مرگ «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خالی شدن این کرسی در بالاترین سطح قضایی در آمریکا، دموکرات ها را نسبت به بهره برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از این مساله به شدت نگران کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، «از پنج قاضی محافظه کار و  متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد»، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد و این به معنای کمک به پیروزی ترامپ درصورت به بن رسیدن نتیجه انتخابات خواهد بود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان