//
کدخبر: ۲۷۸۲۳۲ //

نکاتی که نمی توان آنها را نادیده گرفت/درسی بزرگ برای سیاستمداری کوچک

بن زاید و خاندان حاکم بر امارات متحده عربی روزهای آرامی را سپری نمی‌کنند! به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور قمارباز آمریکا، قمار دوسرباختی را به شاهزادگان ساده‌لوح اماراتی تحمیل کرده است. اما چگونه؟!


نکاتی که نمی توان آنها را نادیده گرفت/درسی بزرگ برای سیاستمداری کوچک

حنیف غفاری در ادامه سرمقاله امروز روزنامه «رسالت» نوشت: در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آنها گذشت.

نخست اینکه اماراتی‌ها پس از اعلام عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس، ملغی‌شدن الحاق بخش‌هایی از  کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را نخستین مزیت و اثر این معامله ننگین دانستند تا در خیال خام خود، منتی نیز بر سر فلسطینیان بگذارند اما نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی پازل بازی اماراتی‌های نگون‌بخت را در عرض چند دقیقه بر هم ریختند! آنها تأکید کردند حاضر به عقب‌نشینی از اشغال کرانه باختری نیستند.

به گزارش فرتاک نیوز،صورت‌مسئله کاملا مشخص است! به نظر می‌رسد سران رژیم صهیونیستی هنوز از پذیرش «ابوظبی» به‌عنوان یک «شریک راهبردی در منطقه»  اجتناب می‌کنند. فراتر از آن، مقامات رژیم اشغالگر قدس نسبت به آینده تحولات امارات، عربستان سعودی، بحرین و دیگر کشورهایی که قصد عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را دارند اطمینان خاطر ندارند. نوع نگاه واقعی تل‌آویو به ریاض (بازیگردان منطقه‌ای پروژه عادی‌سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها) نیز در اتخاذ گارد بسته نتانیاهو و بنی‌گانتز بی‌تأثیر نیست. سران رژیم صهیونیستی به‌وضوح می‌دانند که وضعیت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی‌ها  به‌هیچ‌عنوان مساعد نبوده و حتی هر لحظه ممکن است وی براثر یک کودتای داخلی در خاندان آل سعود از قدرت برکنار شود. حتی صهیونیست‌ها نگرانند در صورت شکست ترامپ، جای بن سلمان با مهره‌ای دیگر (گماشته دموکرات‌ها) عوض شود.

نکته دوم اینکه علی‌رغم اصرار دولت ترامپ به رژیم اشغالگر قدس، این رژیم با فروش تسلیحات و جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی به ابوظبی مخالف است. صهیونیست‌ها معتقدند این مسئله، می‌تواند به خطری بالقوه برای تل‌آویو تبدیل شود. وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در صریح‌ترین مواضعی که تاکنون مقامات این رژیم در خصوص موافقت یا مخالفت با این مسئله (فروش تسلیحات آمریکایی پیشرفته به اماراتی‌ها) داشته تأکید کرده است: «اسرائیل این موضوع را برای کنگره آمریکا شفاف خواهد ساخت که با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی مخالف است.» این موضع‌گیری صریح در حالی مطرح می‌شود که روزنامه نیویورک‌تایمز اخیرا مدعی موافقت رژیم صهیونیستی با فروش تسلیحات آمریکایی به امارات شده بود. علاوه بر وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، دفتر نتانیاهو نیز با صدور بیانیه‌ای خبر روزنامه نیویورک‌تایمز را تکذیب کرد. به‌ این‌ترتیب، نتانیاهو نخستین پشت پای خود را به مقامات اماراتی و معدود طرفداران عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی زده است.

اکنون امارات بازی را کاملا باخته است. بن زاید از یک‌سو اسیر بازی ترامپ و نتانیاهو شده و از سوی دیگر، به سبب زیر پا گذاشتن آرمان آزادی فلسطین، مورد خشم و نفرین ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان قرار گرفته است. آری! اینها درس‌هایی بزرگ برای سیاستمداری کوچک (بن زاید) محسوب می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۲۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان