//
کدخبر: ۲۷۷۳۳۵ //

ناپدید شدن هزار غیرنظامی در استان الانبار عراق

نمایندگی سازمان ملل در عراق امروز دوشنبه از ناپدید شدن هزار غیر نظامی در استان سنی نشین الانبار در غرب عراق خبر داده است.

ناپدید شدن هزار غیرنظامی در استان الانبار عراق

نمایندگی کمک های سازمان ملل به عراق (یونامی) و کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) در گزارشی مشترک به مناسبت ۳۰ اوت (دیروز جمعه) مصادف با سالروز جهانی «ناپدیدسازی» در بیانیه ای اعلام کرده اند که خواهان انجام تحقیق و تفحص در خصوص سرنوشت ناپدید شدن یکهزار کودک و مرد غیرنظامی در استان الانبار هستند.

به گزارش فرتاک نیوز؛ براساس این بیانیه، این افراد بر اثر عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش در استان الانبار در برهه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ ناپدید شده اند.

نمایندگی سازمان ملل در عراق خواهان بازخواست عوامل ناپدیدسازی اجباری و اجرای عدالت و انصاف خانواده های قربانیان شده است.

ناپدید شدن تعدادی از افراد در استان های سنی نشین در برهه ظهور و افول گروه تروریستی داعش (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) یکی از پرونده های بحث برانگیز در عراق است.

برخی از رهبران سیاسی اهل سنت عراق، بر ضرورت تعیین سرنوشت افراد مفقود شده در برهه ظهور داعش اصرار می ورزند و برخی مقامات دولتی و وابسته به جریان های سیاسی عراق معتقدند که این افراد به دلیل عضویت در داعش، در جریان جنگ سه ساله با این گروه تروریستی، به قتل رسیده اند.

این درحالی است که گفته می شود برخی از این افراد به دلیل انتقام های عشایری بعد از اعلام پیروزی بر داعش به قتل رسیده و سرنوشت آنها نامعلوم گزارش شده است.

دولت عراق هر از چندی از کشف گورهای جمعی قربانیان داعش در مناطق عراق خبر می دهد و بعضا گورهایی از عناصر تروریستی داعش نیز کشف و ضبط می شود که گفته شده، عناصر داعش در حذف فیزیکی درون گروهی مرتکب این جنایت ها علیه همدیگر شده اند.

 یکی از ابهامات درخصوص گروه تروریستی داعش، نبود آمار مشخص و قابل اعتماد پیرامون عناصر جنگجوی این گروه تروریستی و تعداد کشته های آنها در عراق و سوریه است.

گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا حاکیست که تعداد عناصر داعش تا قبل از سیطره بر موصل در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ بین ۱۰ تا ۲۰ هزار بوده است و سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و بخش اطلاعات سنای آمریکا در سپتامبر همان سال (بعد از اشغال موصل) تعداد این عناصر را بین ۲۷ تا ۴۰ هزار جنگجو اعلام کردند.

این در حالی است که «فواد حسین» وزیر فعلی امور خارجه عراق در برهه ای که مسوولیت دفتر رییس منطقه کردستان عراق را برعهده داشت، در نوامبر ۲۰۱۴ در یک رقم رعب آور، تعداد جنگجوهای داعش را در عراق و سوریه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

فرماندهی مشترک نظامی عراق بعد از آزادی موصل در ۱۰ ژولای ۲۰۱۷ تعداد کشته های داعش را قریب ۲۵ هزار نفر برآورد کرده بود.

این سوال در عراق بعد از اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش همواره مطرح بوده که این عده از عناصر تروریستی داعش که سه سال با دولت عراق جنگیده اند بعد از پایان جنگ، کجا رفته اند؟

این گروه تروریستی همچنان در سه استان شمالی بغداد( دیاله، صلاح الدین و کرکوک) هر از چندی مرتکب جنایت می شود و با آدم ربایی و قتل قربانیان خود در استان های مختلف از جمله الانبار، قربانیان را در گورهای جمعی نامعلوم، پنهان می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۷۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان