//
کدخبر: ۲۷۴۵۰۶ //

پامپئو از بازداشت میلیونر هنگ‌کنگی اظهار تاسف کرد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، با شنیدن گزارش بازداشت میلیونر و ناشر برجسته هنگ‌کنگی تحت قانون امنیت ملی جدید این دولت‌شهر، عمیقا "ناراحت و آزرده خاطر" شده است.

 پامپئو از بازداشت میلیونر هنگ‌کنگی اظهار تاسف کرد

به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمی لای، میلیونر و ناشر برجسته هنگ‌کنگی، عالی‌رتبه‌ترین فردی است که روز دوشنبه توسط پلیس هنگ‌کنگ و تحت قانون امنیت ملی این دولت‌شهر به اتهام تبانی با نیروهای خارجی بازداشت شده‌ است.

لای ۷۱ ساله، مالک روزنامه مشهور "اپل دیلی"، یکی از حامیان برجسته جنبش حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ و یکی از منتقدان صریح حکومت چین است.

به گزارش فرتاک نیوز،مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: این اقدام بیش از پیش ثابت می‌کند که حزب کمونیست چین آزادی‌های هنگ‌کنگ را سرکوب کرده و مردم این دولت‌شهر را از حقوق‌شان محروم کرده است.

پامپئو در کنفرانس "اقدام سیاسی محافظه‌کارانه" ضمن محکوم کردن چین به خاطر بازداشت این ناشر برجسته هنگ‌کنگی، جیمی لای را یک "وطن‌پرست" خواند و گفت: این اقدام بیانگر آن است که پکن بعید است موضع خود در رابطه با هنگ‌کنگ را تغییر دهد.

وی افزود: لای چیزی بیشتر از یک انسان وطن‌پرست نبود که برای مردمش خواستار اتفاق‌های خوب بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: با توجه به اتفاق روز دوشنبه، نسبت به اینکه دولت پکن موضع خود را در رابطه با هنگ‌کنگ تغییر دهد، خوش‌بین نیستم.

در همین حال، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفت: ما از شنیدن خبر بازداشت جیمی لای عمیقا ناراحت شدیم.

وی افزود: بازداشت جیمی لای و چند تن دیگر تلاشی برای ارعاب چهره‌های اپوزیسیون و حامی دموکراسی و همچنین سرکوب رسانه‌های مستقل است.

پامپئو همچنین در مصاحبه‌ای با نیوز مکس، مجددا اپلیکیشن چینی "تیک تاک" را به باد انتقاد گرفت و گفت: این اپلیکیشن به خاطر تعهدی که تمامی شرکت‌های فن‌آوری به حزب کمونیست چین دارند، یک تهدید امنیت ملی برای آمریکایی‌هاست.

وی افزود: آمریکا آگاه است که این شرکت‌ها برای اهداف امنیت ملی چین استفاده می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ممنوعیت‌هایی را بر معاملات کشورش با مالکان چینی "تیک تاک" و "وی‌چت" اعمال کرده است.

پامپئو گفت: آمریکا وارد عمل خواهد شد تا مطمئن شود که پس از تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط پکن، با این دولت‌شهر به عنوان بخش جدایی از چین برخورد می‌شود.

وی افزود: می‌ترسم انتخابات شورای منطقه‌ای سال 2019 میلادی آخرین انتخابات دموکراتیک هنگ‌کنگ بوده باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۴۵۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان