//
کدخبر: ۲۷۲۴۳۱ //

نشست بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ایران با حضور کارشناسان سیاسی

نشست تخصصی بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ایران و توافقات انجام شده با حضور کارشناسنان منطقه در تهران برگزار شد.

نشست بررسی ابعاد سفر نخست وزیر عراق به ایران با حضور کارشناسان سیاسی
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست تخصصی سیاسی «کم و کیف سفر نخست وزیر عراق به ایران و توافقات انجام شده»  عصر امروز در موسسه مطالعاتی «اندیشه سازان نور» در تهران برگزار شد.

در این نشست کارشناسان مسائل منطقه با تمرکز بر سفر اخیر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر به ایران، ابعاد این سفر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در ابتدای این نشست «حسن دانایی فر»، کارشناس مسائل منطقه و سفیر سابق ایران در عراق ابعاد روابط ایران و عراق را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

به گفته دانایی فر، روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق بسیار گسترده است و کالاهای نهایی ایران نه به صورت خام بلکه به صورت محصولات نهایی به عراق صادر می‌شود.

دانایی فر، روابط ایران و عراق را نیز در بخش گردشگری بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: حدود 70 درصد گردشگران ورودی به ایران را که بیش از 3 میلیون نفر می‌شود، از اتباع عراق بوده است، که البته این آمار مربوط به پیش از بحران جهانی کرونا است.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه گفت: در بخش انرژی گازی نیز دو خط 25 میلیون متر مکعبی صادرات به عراق وجود دارد و بخش قابل توجهی از انرژی عراق در بخش برق که حدود 40 درصد است از طریق خطوط چهارگانه با تزریق گاز ایران به نیروگاه‎های گاز عراق صورت می‌گیرد.

به گفته دانایی فر، یکی از ویژگی‌های روابط ایران با عراق ارتباط با همه بخش‌ها از نظر قومی و مذهبی است که به طور مثال رابطه اکراد ایرانی و عراق قابل توجه است.

روابط دانشگاهی از دیگر بخش های مورد اشاره سفیر سابق ایران در عراق بود و وی به بخش‌های فرهنگی و هنری روابط دو کشور نیز اشاره کرد.

دانایی فر اما به وجود برخی مخالفت‌ها در نزدیکی دو کشور هم از داخل و هم خارج عراق اشاره کرد، که این مخالفت‌ها بویژه پس از تقویت جایگاه ایران در مبارزه علیه داعش بیشتر شده و این مخالفت‌ها از سوی جریان‌های نزدیک به غرب، بعث و سکولار تعریف شده است.

سفیر سابق ایران در عراق گفت؛ همه نخست وزیرانی که در عرادق روی کار آمدند در تلاش برای تقویت رابطه خود با ایران بودند، چون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک واقعیت در مرزهای مشترک با عراق وجود دارد و ایران را به عنوان یک واقعیت نمی توانند نادیده بگیرند.

سفیر سابق ایران در عراق در ارتباط با سفر اخیر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به تهران، این سفر را دارای ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی عنوان کرد که به بسیاری از شایعات پایان داد.

به  گفته سفیر سابق ایران، در جریان سفر الکاظمی به تهران توافقات اقتصادی قابل توجهی منعقد شد و مرزهای مشترک دو طرف بازگشایی گردید و بازگشایی مرزهای دیگر نیز مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد حجم مبادلات تجاری و اقتصادی به قبل از شیوع کرونا تلاش شود بازگردد.

به گفته دانایی فر، در زمینه حمل و نقل راه آهن شلمچه بصره مورد بحث قرار گرفت و درباره کرونا نیز با حضور وزیر بهداشت عراق مباحث خوبی در زمینه انتقال تجارب صورت گرفت.

توافقات در زمینه بانکی و اقتصادی و مبادلات مالی از دیگر موارد مورد اشاره از سوی دانایی فر در ارتباط با سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران بود.

مسئله خروج آمریکا از منطقه و عراق با توجه به موضوع شهادت سردار سلیمانی در عراق از دیگر مسائل مورد توجه در سفر نخست وزیر عراق به تهران بوده است که به گفته دانایی فر، طرف عراقی قول‌هایی را در این ارتباط عنوان کرده و خروج آمریکا از عراق را به صورت تلویحی مورد توجه قرار داده است.

دانایی فر در ادامه گفتگوی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با لغو سفر نخست وزیر عراق به عربستان نیز گفت:

به نظر می رسد که لغو این سفر واقعا به دلیل مشکل فنی بوده و مشکل سیاسی نبوده است و این مسئله بیشتر مرتبط با مریضی پادشاه عربستان بوده است، چون هر دو کشور نیازمند توسعه روابط هستند و به زودی مرز مشترک عربستان و عراق نیز بازگشایی خواهد شد و بغداد و ریاض اصرار دارند که بتوان روابط دو طرف را عادی سازی کرد.

در ارتباط با وضعیت مذاکرات خروج آمریکا از عراق نیز، دانایی فر گفت: با توجه به تصویب خروج آمریکا از عراق از سوی نمایندگان پارلمان عراق باید توجه داشت که همان مجلسی که خروج آمریکا را تصویب کرد، همین مجلس دولت فعلی الکاظمی را مورد تائید قرار داده است. لذا دولت الکاظمی تلاش می کند که حد وسط را در این ارتباط به دست آورد، اما خروج آمریکا از عراق چالش مهمی پیش روی دولت الکاظمی است و باید دید که الکاظمی تا چه اندازه می تواند از این چالش عبور کند و باید بتواند میان درخواست مجلس و برخی درخواست‌های خارج از مجلس درباره خروج آمریکا از عراق یک توازن ایجاد کند.

سفیر سابق ایران در عراق در ارتباط با روابط دولت فعلی بغداد با تهران نیز گفت: به نظر می رسد که دولت الکاظمی به دنبال حفظ روابط فعلی و توسعه روابط با ایران است و توسعه این روابط با مورد نظر دارد.

 
 
برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۴۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان