//
کدخبر: ۲۶۵۳۰۳ //

اگر ایران حاضر به مذاکره با دولت آمریکا نیست،منطقی است!

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا در آمریکا، افت ۳۰ درصدی تولید، افزایش بیکاری و کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، وضعیت داخلی ترامپ را متزلزل کرد و اگر این شرایط بد تا ماه نوامبر ادامه یابد ترامپ بازنده آمریکا خواهد شد.

اگر ایران حاضر به مذاکره با دولت آمریکا نیست،منطقی است!
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص سخنان دونالد ترامپ که گفته بود ایران فرصت دستیابی به توافق بزرگ با آمریکا را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول نکند، اظهار کرد: هم‌اکنون ترامپ با این شرایط به هم ریخته‌ای که در داخل آمریکا پیدا کرده است و قول‌هایش مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش بیکاری و حل بحران‌های بین‌المللی محقق نشده است اوضاع متزلزلی دارد. شیوع ویروس کرونا در آمریکا، افت ۳۰ درصدی تولید، افزایش بیکاری و کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا وضعیت داخلی ترامپ را متزلزل کرد و اگر این شرایط بد تا ماه نوامبر ادامه یابد ترامپ بازنده آمریکا خواهد شد.

وی افزود: بنابراین ترامپ سعی می‌کند برگِ برنده‌ای را برای خود کنار بگذارد که یکی از این برگ‌های برنده موفقیت در مذاکره با ایران است. ترامپ ابتدا تهدید می‌کند که کشتی‌های نفتی ایران در دریای "کارائیب" را توقیف می‌کند، اما با هشدار ایران عقب‌نشینی می‌کند و بنابراین مبادله زندانی میان ایران و آمریکا را به فال نیک می‌گیرد و برای مذاکره فوری با ایران قبل از انتخابات ماه نوامبر اعلام آمادگی می‌کند تا شانس پیروزی خود را افزایش دهد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: مشکل اصلی اینجا است که قول‌های ترامپ مورد اعتماد در داخل و سطح بین‌المللی نیست و همان‌طور که می‌بینید در جریان تظاهرات ضد نژادی در آمریکا سخنان ترامپ مردم را آرام نکرده است که این امر به سابقه خراب ترامپ در لغو قراردادهای بین‌المللی بر می‌گردد. بنابراین اگر ایران امروز اعلام می‌کند که حاضر به مذاکره با دولت آمریکا نیست منطقی است، چرا که دستگاه دیپلماسی ایران پیش‌بینی می‌کند اگر مذاکره و توافقی حاصل شد اعتباری به ترامپ نیست که این توافق را اجرا کند.

بصیری تصریح کرد: دموکرات‌ها قول داده‌اند اگر در انتخابات آمریکا پیروز شوند به برجام بر می‌گردند، اما با قاطعیت نمی‌توان گفت که ترامپ رأی نخواهد آورد، چرا که او دارای مشاوران خوبی است و ممکن است در دقیقه آخر طوری حرکت کند که ۸ درصد آرای خاکستری را که هم‌اکنون به سمت جو بایدن رفته است به طرف خود بکشاند چرا که در وضعیت آمریکا نژادپرستان تقریباً پشت سر ترامپ هستند و ۴۵ درصد آرا را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه فعلاً این آرای خاکستری به ضرر دونالد ترامپ ریزش کرده است، گفت: به همین دلیل ترامپ به دنبال حربه‌های خاصی است تا آرای خاکستری را به نفع خود جلب کند که یکی از این حربه‌ها بحث مذاکره با ایران است. همان‌طور که در دور قبل هم با اکثریت قاطع آرا پیروز نشد و تنها رأی الکترالِ ترامپ از "هیلاری کلینتون" بالاتر بود و یک پیروزی شکننده داشت.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، ادامه داد: بر فرض اگر ترامپ پیروز انتخابات شود و در ایران هم بعد از انتخابات ریاست جمهوری دولت جدید روی کار بیاید ممکن است ایران موضوع مذاکره با آمریکا را بررسی کند. معتقدم در این شرایط که ایران اسلامی تمام فشارها را تاب آورده، به مذاکره با دولت آمریکا تن نخواهد داد.

بصیری خاطرنشان کرد: اگر "جو بایدن" پیروز انتخابات شود به برجام باز خواهد گشت و دیگر نیازی به مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۳۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان