//
کدخبر: ۲۶۵۰۹۸ //

کنگره آمریکا اختیارات رئیس جمهوری در استفاده از ارتش را محدود می‌کند

دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری در استفاده از نیروهای ارتش برای سرکوب ناآرامی های داخلی به حداکثر مدت حداکثر دو هفته، آماده و ارایه کرده اند.

کنگره آمریکا اختیارات رئیس جمهوری در استفاده از ارتش را محدود می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نوشته تارنمای نشنال اینترست؛ سناتور دمکرات ریچارد بلومنتال و چند عضو دمکرات مجلس نمایندگان پس از تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری به استفاده از ارتش در واکنش به اعتراض های سراسری در آمریکا،  قول داده بودند که قدرت رئیس جمهوری را محدود کنند.

ترامپ و سناتور جمهوریخواه تام کاتن استفاده احتمالی از نیروهای ارتش را برای متوقف کردن شورش در هنگام برپایی تظاهرات در اعتراض به قتل جرج فلوید شهروند رنگین پوست آمریکا ضروری دانسته اند. مطرح شدن احتمال درگیری نیروهای ارتش با تظاهرکنندگان آمریکا، علاوه بر دمکرات ها، فرماندهان ارشد ارتش این کشور را نیز نگران کرده است.

قانون اساسی کنونی آمریکا؛ استفاده از نیروهای ارتش به استثنای گارد را ملی برای برقراری امنیت داخلی ممنوع اعلام کرده است مگر اینکه رئیس جمهوری قانون موسوم به شورش را فعال کند.

بر اساس این طرح دمکرات ها؛ رئیس جمهوری پیش از فراخوانی نیروهای ارتش به منظور برقراری امنیت و سرکوب ناآرامی های داخلی بر اساس قانون شورش، موظف به مشورت با کنگره است و کنگره برای تمدید اختیارات رئیس جمهوری ۲ هفته مهلت خواهد داشت و در غیر این صورت، اختیارات وی به صورت خودکار لغو خواهد شد.

این طرح همچنین به شهروندان این کشور امکان می دهد که از  اقدامات و رفتار ارتش در صورت بروز نآارامی های داخلی، به دادگاه شکایت کنند.

سناتور بلومنتال در  این باره گفت: تهدیدهای ترامپ برای سرکوب اعتراض ها با استفاده از قدرت نظامی، خطر آشکار و موجودی برای بنیادین ترین حقوق ما بر اساس قانون اساسی است. در صورت استفاده رئیس جمهوری از نظامیان علیه شهروندان آمریکا در داخل این کشور، کنگره باید دستکم خواستار همان مدارک و بررسی هایی شود که برای کاربرد ارتش علیه دشمنان خارجی ارایه می شود.

ایلهان عمر عضو دمکرات مجلس نمایندگان نیز در این باره گفت: رئیس جمهوری کنونی تاکنون بارها دمکراسی ما را با تهدید به تشدید خشونت علیه تظاهرکنندگان در سراسر این کشور، در معرض خطر قرار داده است.

بلومنتال و عمر همچنین به پیشینه کاربرد قانون شورش در سرکوب قیام های بردگان آمریکا اشاره کرده اند.

با اینکه اعضای جمهوریخواه کنگره از طرح محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری حمایت نکرده اند، اما نسبت به کاربرد قانون شورش، واکنش منفی نشان داده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۰۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان