//
کدخبر: ۲۶۴۶۱۸ //

تظاهرات علیه نژادپرستی در آلمان

به رغم شیوع ویروس کرونا، در برلین و شهرهای دیگر آلمان روز شنبه تظاهرات وسیعی علیه نژادپرستی برگزار شد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را در دفاع از تنوع قومی در جامعه و اعتراض علیه خشونت پلیس در آمریکا با خود حمل می‌کردند.

تظاهرات علیه نژادپرستی در آلمان
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، در بسیاری از شهرهای آلمان همانند دیگر شهرهای اروپایی روز شنبه (ششم ژوئن) تظاهرات وسیعی علیه نژادپرستی و در حمایت از اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا برگزار شد. برلین، پایتخت آلمان و شهرهای گوناگون دیگر این کشور صحنه تظاهرات ده‌ها هزار نفری مردم به این مناسبت بود.

گرچه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نگرانی از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی را به وجود آورده است اما بسیاری از تظاهرکنندگان در آلمان با رعایت مقررات ویژه این زمان و پوشیدن لباس سیاه و گذاشتن ماسک بر صورت همبستگی خود را با اعتراضات آمریکا نشان دادند.

شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعارهایی مانند "زندگی سیاهان باارزش است"، "نمی‌توانم نفس بکشم" و نوشته‌هایی علیه خشونت پلیس آمریکا و همچنین پلاکاردهایی در دفاع از تنوع قومی و جلوگیری از خشونت و نژادپرستی در آلمان نیز در دست تظاهرکنندگان به چشم می‌خورد.

در شهر برلین به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در تظاهرات، ماموران پلیس خیابان‌های اطراف میدان "الکساندر پلاتز"، محل تجمع تظاهرکنندگان را مسدود کردند که باعث ایجاد راه‌بندان زیادی در پایتخت آلمان شد. در این میدان حدود ۱۵ هزار تن تجمع کرده بودند. ماموران پلیس پیش از تظاهرات گمان می‌کردند که تجمع حدود ۱۵۰۰ نفری در این میدان برگزار شود.

تظاهرات مردم آلمان در همبستگی با مردم آمریکا و اعتراض به کشته شدن خشونت‌آمیز جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی بود که در تاریخ ۲۵ ماه مه (پنجم خرداد) در پی خشونت پلیس شهر مینیاپولیس ایالات متحده رخ داد.  

انتشار فیلمی از بازداشت وحشیانه فلوید توسط ماموران پلیس آمریکا موجی از اعتراضات را در سراسر آمریکا و کشورهای دیگر جهان برانگیخت. در این فیلم دیده می‌شود که در هنگام بازداشت، یک مامور پلیس زانویش را بر روی گردن جورج فلوید فشار می‌دهد و صدای او شنیده می‌شود که می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم".

"هشت دقیقه سکوت"

روز شنبه علاوه بر برلین در شهرهای دیگر آلمان نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. از جمله در مونیخ حدود ۲۰ هزار تن علیه نژادپرستی تظاهرات کردند. در شهر فرانکفورت نیز بیش از هشت هزار تن در اعتراض به رفتار خشن پلیس آمریکا و در جلوگیری از نژادپرستی و تبعیض در آلمان دست به تظاهرات زدند.

در هر دو این شهرها و بسیاری دیگر از شهرهای آلمان شرکت‌کنندگان به مدت هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کردند و بر زمین نشستند. این مدت زمانی بود که مامور پلیس آمریکایی زانوی خود را روی گردن جورج فلوید فشار می‌داد تا زمانی که این سیاه‌پوست جان خود را از دست داد.

هزاران تن در دوسلدورف در یک راهپیمایی سکوت شرکت کردند. شهر کلن نیز شاهد برگزاری دو تظاهرات جداگانه بود که در آن چندین هزار تن با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌های زیادی علیه نژادپرستی گرد هم آمدند. این نوع تجمعات و "اعتراضات در سکوت" در شهرهای دیگر ایالت نوردراین وستفالن مانند مونستر، دورتموند، لورکوزن و بن نیز برگزار شد.

در دوسلدورف، تظاهرکنندگان در جلوی ساختمان سندیکای سراسری آلمان DGB ایستادند و  به مدت هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کردند، پس از آن تظاهرکنندگان به سمت پارلمان ایالتی حرکت کردند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات به خبرگزاری آلمان گفتند: «ما با برگزاری این تظاهرات می‌خواهیم اعتراض شدید خود را علیه نژادپرستی نه فقط در ایالات متحده، بلکه همچنین در آلمان نشان دهیم.»

در شهر هامبورگ هم بیش از ۱۴ هزار تن در تظاهرات شرکت داشتند. در اعلامیه‌ها و پوسترهای تظاهرکنندگان در شهر دورتموند نیز از جمله شعار "نه به نژادپرستی - ما با هم قدرتمندیم" به چشم می‌خورد. صدها تن در تظاهرات این شهر شرکت کرده بودند.

طبق گفته پلیس در شهر اوسنابروک نیز حدود دو هزار تن در یک "تظاهرات در سکوت" شرکت کردند. تظاهرکنندگان در این شهر نیز به دفاع از تنوع قومی و علیه نژادپرستی در آلمان پلاکاردهایی با عنوان "اوسنابروک رنگارنگ است" در دست داشتند.

در تظاهرات مشابهی که در گوتینگن و سایر شهرهای آلمان برگزار شد نیز به گفته ماموران پلیس شرکت‌کنندگان به طور عمده "به صورت مسالمت‌آمیز، با رعایت فاصله‌گذاری در دوران شیوع کرونا و زدن ماسک" حضور داشتند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۶۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان