//
کدخبر: ۲۶۰۳۱۰ //

الجزایر: جنایات استعمار فرانسه فراموش نشدنی نیست

رییس جمهوری الجزایر گفت: استعمار فرانسه طی ۱۲۳ سال (۱۸۳۰-۱۹۶۲) یعنی تا پیش از استقلال الجزایر نیمی از جمعیت کشور را در جریان «جنایاتی که مشمول مرور زمان نخواهد شد»، به قتل رساند.

الجزایر: جنایات استعمار فرانسه فراموش نشدنی نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

عبدالمجید تبون روز پنجشنبه این مطلب را در پیامی خطاب به مردم کشورش به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد کشتار تظاهرکنندگان الجزایری (۸ مه ۱۹۴۵) از سوی ارتش استعماری فرانسه، اعلام کرد.

در تاریخ ۸ ماه مه ۱۹۴۵ نیروهای اشغالگر فرانسوی مرتکب قتل عام فجیعی در مناطق سطیف، قالمه و خراطه در شرق الجزیره پایتخت این کشور شدند که بر اساس آمارهای رسمی ۴۵ هزار تن از مردمی که برای استقلال کشورشان تظاهرات کرده بودند، به قتل رسیدند.

تبون گفت که سرکوب خونین و وحشیانه مردم از سوی اشغالگران استعمارگر لکه ننگی بر پیشانی نیروهای استعماری است که جنایاتی را در طول ۱۲۳ سال در حق ملت ما مرتکب شدند، جنایاتی مشمول مروز زمان نخواهد شد، هرچند که تلاش هایی پیاپی برای پاک کردن آن صورت گرفته است.

رییس جمهوری الجزایر خاطرنشان کرد که شمار قربانیان جنایات استعمار، بیش از پنج و نیم میلیون نفر  بود و به بیان دیگر شامل نیمی از جمعیت آن زمان الجزایر شد.

وی جنایات استعمار را  ضد بشری توصیف کرد و گفت این جنایات مغایر ارزش های متمدنانه بود زیرا با  انتقال ساکنان اصلی و  جایگزینی غریبه ها اقدام به پاکسازی نژادی کرد.

تبون گفت: این جنایات، انسان الجزایری را از ریشه هایش جدا ساخت و منابع و ثروت هایش را غارت و شخصیتش را خدشه دار کرد.

الجزایر سال هاست که از فرانسه  می خواهد نسبت به جنایات استعماری خود عذرخواهی کرده و غرامت پرداخت کند، اما پاریس هر بار از الجزایر خواسته است که با عبور از گذشته، به آینده بنگرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۳۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان