//
کدخبر: ۲۴۹۳۳۸ //

بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد

پنج سال سختی و حفاظت از سرمایه‌ها در برابر تهدید تحریم های آمریکا، روسیه را در موقعیت قدرتمندتری برای مقابله با قیمت پایین نفت نسبت به قبل قرار داده است.

بلومبرگ: پوتین اوپک را از رو برد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از بلومبرگ، مقاومت ولادیمیر پوتین در برابر کاهش بیشتر تولید نفت باعث فروپاشی اتحاد روسیه و اوپک شد. این گروه بیش از نیمی از تولید نفت جهان را کنترل می کند. برخی عوامل اساسی پیش برنده اقتصاد روسیه دلیل این اقدام پوتین را توضیح می دهند.

 دمیتری دالگین، اقتصاددان ارشد بانک آی ان جی در مسکو می گوید:«با توجه به اقدامات شدیدی که مسکو قبلاً اتخاذ کرده بود، روسیه حالا می تواند بهتر از 5 تا 6 سال قبل، از پس قیمت پایین نفت بر بیاید».

پنج سال سختی و حفاظت از سرمایه‌ها در برابر تهدید تحریم های آمریکا، روسیه را در موقعیت قدرتمندتری برای مقابله با قیمت پایین نفت نسبت به قبل قرار داده است. طرح های پوتین برای افزایش هزینه ها در سال جاری علی رغم کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد و ارزش پایین‌تر روبل تنها به صادرکنندگان کالا در این کشور که محصولات خود را به دلار می فروشند کمک خواهد کرد.

 روسیه در برابر فشار متحدان خود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش بیشتر تولید در مذاکرات وین مقاومت کرد و این نشست بدون هیچ قراردادی پایان یافت. روسیه اعلام کرد موافق ادامه قرارداد کاهش تولید فعلی است ولی عربستان، یک تولیدکننده بزرگ دیگر در این ائتلاف اصرار دارد 1.5 میلیون بشکه دیگر از تولید نفت این گروه کم شود.

تحریم‌های بین‌المللی روسیه را مجبور کرد وام گیری خارجی خود را در سال‌های اخیر کاهش دهد و در همین حین سیاست‌های سختگیرانه مالی هزینه های داخلی را به حداقل رساند. در نتیجه روسیه حالا چهارمین مالک بزرگ ذخایر بین المللی در دنیاست و پایین ترین سطح بدهی را دارد. حتی اگر قیمت نفت تا 40 دلار در هر بشکه کاهش یابد، دولت جدید پوتین هنوز هم فضای کافی برای افزایش هزینه‌های خود در سال جاری میلادی دارد.

دیگر آن زمانی که روسیه برای متعادل نگه داشتن بودجه خود به نفت 100 دلاری نیاز داشت گذشته است. ترکیبی از کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها از زمان سقوط قیمت نفت در 2015 ادامه داشته و  قیمت سر به سر برای بودجه روسیه را تا 51 دلار در هر بشکه پایین آورده است.

 روسیه در مقایسه با سایر کشورهای صادر کننده نفت در موقعیت بهتری برای مقابله با قیمت پایین این محصول قرار دارد. برای مثال عربستان سعودی بودجه خود را با قیمت نفتی تنظیم کرده که تقریباً دو برابر قیمت نفت روسیه در بودجه آن است.

 ارزش روبل در سال جاری میلادی 10 درصد کاهش یافته در حالی که قیمت نفت برنت 30 درصد سقوط کرده است. بنابراین ارز روسیه هنوز هم ارزش بالاتری دارد. کرملین در گذشته سعی داشت ارز روسیه را پایین نگه دارد تا درآمد صادرکنندگان کالا که پیش‌برنده اقتصاد این کشور هستند افزایش یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۹۳۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان