//
کدخبر: ۲۴۸۱۲۹ //

لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-۳۵ کنار گذاشت

لاکهید مارتین، پیمانکار دفاعی ایالات متحده، ترکیه را از ارائه مطالب رسمی برنامه جنگنده‌های چند بعدی F-۳۵ Lighting II مستثنی کرده است.

لاکهید مارتین، ترکیه را از برنامه اف-۳۵ کنار گذاشت
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در "وضعیت برنامه و واقعیت‌های سریع" که در ۳ مارس منتشر شد، لاکهید مارتین نام ترکیه را در بین کشورهای شرکت‌کننده در برنامه F-۳۵ قرار نداد.

نام ترکیه، یک ماه قبل در نسخه ۳ فوریه این سند، به همراه شرکت‌های ایالات متحده، بریتانیا، ایتالیا، استرالیا، نروژ، دانمارک، کانادا و هلند به عنوان شرکت‌کننده در برنامه F-۳۵ ثبت شده بود.

در سند قبلی، لاکهید مارتین تاکید کرد، وزارت دفاع آمریکا برنامه‌هایی را در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که مشارکت ترکیه در برنامه F-۳۵ را قطع کند. این شرکت تأکید کرده است که از دستور دولت آمریکا پیروی می‌کند زیرا این مساله مربوط به تحویل هواپیماهای F-۳۵ به ترکیه و صادرات کالا از زنجیره تأمین ترکیه است.

در ژوئیه سال ۲۰۱۹ ترکیه دریافت سیستم دفاع هوایی S-۴۰۰ ساخت روسیه را آغاز کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از آن گفت که سیستم‌های S-۴۰۰ ترکیه در آوریل ۲۰۲۰ به طور کامل عملیاتی می‌شوند.

دولت آمریکا بارها به ترکیه هشدار داده بود که همه خریدها و تحویل‌های S-۴۰۰ را لغو کند و در عوض سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را خریداری کند. واشنگتن مدعی است که این تجهیزات روسی با ادوات متحدان ناتو قابلیت سازگاری ندارد و تهدیدی برای جت F-۳۵ محسوب می‌شود.

با این حال نه وزارت دفاع آمریکا و نه لاکهید مارتین، یک سند رسمی در مورد محرومیت کامل ترکیه از پروژه F-۳۵ منتشر نکرده‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۸۱۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان