//
کدخبر: ۲۴۷۶۸۶ //

لغو روادید، سلاح جدید چین علیه خبرنگاران خارجی

یک گروه مطبوعاتی امروز (دوشنبه) در پی اخراج سه خبرنگار از چین در ماه گذشته میلادی هشدار داد، دولت پکن از مساله تهدید به لغو روادید خبرنگاران به عنوان یک سلاح برای ارعاب رسانه‌های خارجی "در سطحی که هرگز تا کنون سابقه نداشته" استفاده می‌کند.

لغو روادید، سلاح جدید چین علیه خبرنگاران خارجی
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه موسوم به "باشگاه خبرنگاران خارجی در چین" در گزارش سالانه اظهار نگرانی کرد، پکن قصد دارد به زودی تعداد خبرنگاران بیشتری از خاکش اخراج کند و در همین راستا در سال جاری میلادی به دو خبرنگار خارجی تنها روادید کاری برای یک ماه اعطا کرده است.

دست کم ۱۲ خبرنگار در سال جاری میلادی از سوی چین مجوز کار مطبوعاتی معتبر برای شش ماه یا کمتر دریافت کرده‌اند و این تعداد بیش از دو برابر بیشتر از تعدادی است که سال قبل از آن روادید کاری کوتاه مدت از جانب پکن دریافت کردند و "باشگاه خبرنگاران خارجی در چین" این تعداد را یک رکورد می‌داند.

این در حالی است که تا پیش از این معمولا چین روادید مربوط به خبرنگاران خارجی ساکن این کشور را که یک امر اجباری برای خبرنگاران تمامی رسانه‌های خارجی تعیین کرده، برای مدت یک سال صادر می‌کرد.

در گزارش گروه مذکور آمده است: مقامهای چینی در حال استفاده از روادید به عنوان یک سلاح علیه مطبوعات خارجی در سطحی که هرگز تا کنون سابقه نداشته هستد و این امور موجب تنزل مداوم شرایط کار خبرنگاری در این کشور شده است.

"باشگاه خبرنگاران خارجی در چین" عنوان کرد، از زمانی که شی جینپینگ در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور چین شد، این کشور اقدام به اخراج ۹ خبرنگار خارجی، یا از طریق صدور حکم برای اخراج مستقیم آنها و یا از طریق عدم تمدید روادید آنها کرده است.

همچنین در این گزارش به نتایج یک مطالعه اشاره شد که بر اساس آن ۸۲ درصد از خبرنگاران خارجی فعال در چین گفتند در حین انجام کار خبرنگاری در طی سال میلادی گذشته در چین تجربه مداخله در کارشان، اذیت و آزار و یا خشونت را داشته اند.

بر اساس این مطالعه همچنین میان خبرنگارانی که در سال جاری میلادی مورد مطالعه قرار گرفتند میزان تجربه دشواری در تمدید مجوز کار حدود دو برابر بیشتر بوده و تقریبا همه این خبرنگاران معتقد بودند که این امر با گزارش های آنها مرتبط است.

اواخر ماه فوریه پکن به سه خبرنگار وال استریت ژورنال دستور به ترک خارج این کشور از بابت به کار رفتن یک سرتیتر نژادپرستانه توسط این رسانه در یک مطلبی که هیچ کدام از این خبرنگاران در نگارشش دخیل نبوده‌اند، داد.

چین به این سه خبرنگار شامل جاش چین، معاون رئیس دفتر این رسانه به همراه چائو دنگ و فیلیپ ون، خبرنگاران این دفتر پنج روز مهلت داد تا خاک چین را ترک کنند.

این خبرنگاران سابقه گزارش درباره وضعیت منطقه سین کیانگ چین و همچنین پوشش سیاستهای این کشور برای وادار کردن به کار اجباری، تجسس علیه مردم و احداث کمپهای آموزش مجدد را داشته ‌اند.

ماه اوت گذشته چین از تمدید مجوز کار مطبوعاتی چون هان وونگ، خبرنگار وال استریت ژورنال بعد از آنکه او و ون مقاله‌ای درباره یکی از اقوام شی جینپینگ نوشتند خودداری کرد.

گروه مذکور هشدار داد: در چین خصومت علیه مطبوعات خارجی هم اکنون به حدی فراگیر شده که اساسی ترین عناصر کار خبرنگاری در این کشور اغلب رعایت نمی‌شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۷۶۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان