//
کدخبر: ۲۴۷۲۹۳ //

دیدار پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا در دوحه قطر دیدار و گفت و گو کردند.

دیدار پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از خبرگزاری قطر ( قنا ) در این دیدار که عصر امروز ( شنبه ) در کاخ البحر دوحه انجام شد، مایک پمپئو از امیر قطر به خاطر میزبانی مراسم امضای توافق نامه صلح بین آمریکا، افغانستان و طالبان و همچنین تلاش های میانجیگری که قطر برای حل اختلاف ها و برقراری صلح در منطقه و جهان کرده است، قدردانی کرد.

در این دیدار توسعه روابط و راهبردهای دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و درباره مهمترین موضوعات منطقه و جهان بحث و تبادل نظر شد.

امیر قطر همچنین در دیدار جداگانه با «ملا عبد الغنی بردار» رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان افغانستان گفت و گو کرد.  در این دیدار آخرین تحولات افغانستان مورد بررسی قرار گرفت و  ملا عبدالغنی برادر  از  دولت قطر بخاطر میانجیگری بین آمریکا و طالبان که به امضای توافق‌نامه برای پایان دادن به سالها جنگ بین آنها، قدردانی کرد.   

 شیخ تمیم  نیز توافق طالبان و آمریکا را لحظه مهم و تاریخی برای افغانستان دانست  و آن به رئیس دفتر سیاسی طالبان تبریک گفت.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که صلح و امنیت در سراسر جمهوری اسلامی افغانستان حاکم شود.

به گزارش رسانه های قطر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از امضای توافق‌نامه صلح با طالبان مدعی شد:  آمریکا القاعده را در افغانستان از بین برد و پس از امضای توافقنامه تاریخی با طالبان می‌تواند راه را برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان هموار کند.

وی از گروه طالبان خواست تا به تعهدات و وعده‌های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و ادامه نبرد با داعش پایبند بمانند.

وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان طالبان شرکت کننده در این مراسم گفت: وعده‌های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی را حفظ کنید و به مبارزه با سازمان دولت اسلامی ( داعش ) ادامه دهید تا شکست بخورد.

توافق‌ میان آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی، امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی گروه طالبان بصورت رسمی امضا شد.

این توافق با حضور نمایندگان و وزیران خارجه ۳۰ کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده های ویژه برخی از کشورها بصورت رسمی امضا شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۷۲۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان