//
کدخبر: ۲۴۶۲۵۵ //

پمپئو: طالبان باید برای قطع ارتباط با تروریسم متعهد شود

وزیر خارجه آمریکا در حالی از حرکت به سمت امضای توافق با طالبان در شنبه آتی خبر داد که هنوز از ادامه روند این توافق مطمئن نبود و از این گروه افغان خواست تا پیوندهای خود را با تروریسم قطع کند.

پمپئو: طالبان باید برای قطع ارتباط با تروریسم متعهد شود
به گزارش فرتاک نیوز،

مایک پمپئو روز سه شنبه در نشست خبری فوق العاده خود حقیقت بینی، خویشتنداری و احترام را سه اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا برشمرد و گفت همه اینها در افغانستان صادق است و ما باید واقع بین باشیم.

وی افزود همه طرف ها از جنگ در افغانستان خسته شده اند و می خواهیم به صلح دست یابیم، اکنون یک هفته است که ترک مخاصمه داشتیم؛ اگر موفق باشد ما یک توافقنامه بین طالبان و آمریکا در 29 فوریه امضا خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: افغان ها با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و نیروهای آمریکایی به تدریج از آن کشور خارج می شوند اما طالبان باید متعهد شود که پیوندهای خود را با تروریسم قطع کند.

پمپئو در پاسخ به این سوال که مساله فقط تروریسم نیست بلکه مسایلی همچون حقوق زنان هم مطرح است،  چه تضمینی برای در نظر گرفتن این مسایل در توافقنامه با طالبان وجود دارد، گفت: همه ما این نگرانی ها را داریم و این بخشی از مذاکرات آتی ما خواهد بود اما مهم این است که افغان ها رهبری این مذاکرات را در دست داشته باشند و به راه حلی برسند که مورد توافق هر دو طرف باشد.

وی مدعی شد این نخستین باری است که صدای همه اقشار افغان شنیده شود. ما شرایط سنگینی را برای خروج نیروهای ما از افغانستان در نظر گرفته ایم که باید طالبان آنها را بپذیرد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد تعهد ما این است که قانون اساسی و انتخابات آزاد و عادلانه اجرا شود. اجازه نمی دهیم که گروه کوچکی بخواهد انتخابات را خدشه دار کند و اجازه نمی دهیم نتایجی که به دست آمده است را تخریب کند.

پمپئو با تاکید بر اینکه کاملا آگاه هستیم که چقدر مساله توافق با طالبان پیچیده ودشوار است، تصریح کرد من مطمئن هستم کسانی که در آنجا هستند می توانند دولتی تشکیل دهند که همه موارد اعم از ضد تروریسم را در نظر گرفته باشد. ماموریت اصلی ما این است که مردم افغان به راه حلی دست یابند که به بحران 20 ساله پایان دهند.

حمایت از ترکیه در حمله به ارتش سوریه

پمپئو درباره مبارزه ارتش سوریه با تروریست های مستقر در ادلب هم گفت در ادلب سوریه با حمایت روسیه و ایران هر کاری که بخواهد انجام می دهد. عملیات تهاجمی رژیم اسد فقط خطرمناقشه با ترکیه را افزایش می دهد در حالی که باید قطعنامه های شورای امنیت اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه ما با ترکیه همکاری می کنیم، افزود: هرتلاشی برای آتش بس و پیش بردن قطعنامه های شورای امنیت از سوی روسیه، سوریه و ایران خدشه دار شده است .

وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که قطعنامه های مربوط به ارسال کمک های بشردوستانه به ادلب از سوی روسیه وتو شده است، گفت با این حال در همکاری با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، به دنبال اطمینان سافتن از رسیدن کمک ها به دست مردم ادلب هستیم.

دخالت روسیه انتخابات آمریکا

پمپئو درباره گزارش های مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکاه هم اظهار کرد: در ملاقاتی که با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه داشتم، دخالت در انتخابات آمریکا را ناپذیرفتنی دانستم. دولت ترامپ تلاش می کند که شفافیت و تمامیت انتخابات ما را احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: اگر روسیه یا هر بازیگر خارجی دیگر بخواهد به انتخابات ما خدشه وارد کند ما پاسخ خواهیم داد. روسیه بذر نفاق در میان شهروندان آمریکایی پاشیدند.

مرگ حسنی مبارک

وزیر خارجه آمریکا درباره مرگ حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر هم گفت: مراتب  تسلیت خود را به خانواده حسنی مبارک ابلاغ می کنم.

اجلاس آسه آن

وزیر خارجه آمریکا درباره اخراج سه روزنامه نگار آمریکایی از چین و همچنین تاثیر کرونا بر اجلاس آتی آسه آن هم گفت: ما اخراج سه روزنامه نگار وال استریت ژورنال را محکوم کردیم چرا که ما به رسانه های چین اجازه می دهیم که هرکاری را در اینجا انجام دهند.

پمپئو افزود: مهم است که ما اطلاعات درستی از داخل چین داشته باشیم. نه فقط برای تعهد ما برای کمک به مردم چین بلکه برای کمک به مردم جهان اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس آسه آن هم قاعدتا باید برگزار شود و تا کنون برای آن مساله ای مطرح نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۲۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان