//
کدخبر: ۲۱۱۱۸۴ //

منابع آگاه: وزیر خارجه آمریکا از امضای توافق صلح با طلبان امتناع می‌ورزد

علی‌رغم اینکه واشنگتن و طالبان در حال نزدیک شدن به توافق صلح و آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ هجده ساله در افغانستان هستند، وزیر خارجه آمریکا از امضای آن سر باز می‌زند.

منابع آگاه: وزیر خارجه آمریکا از امضای توافق صلح با طلبان امتناع می‌ورزد
به گزارش فرتاک نیوز،

 منابع متعدد بین‌المللی می‌گویند «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده از امضای توافق صلح بین این کشور و گروه طالبان در افغانستان امتناع می‌کند و همین امر نشان‌دهنده پرمخاطره بودن این توافق است.

نشریه «تایم» به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و افغانستانی می‌نویسد: «توافقی که زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان بعد از نُه دور مذاکره با نمایندگان طالبان در قطر به‌دست آورده، می‌تواند مراحل آزمایشی ابتدایی به سمت صلح با نیروهای آمریکایی و متحد آن را بردارد که از زمان حملات یازدهم سپتامبر در افغانستان مستقر شدند».

بر این اساس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا قرار بود در تاریخ سوم سپتامبر (دو روز پیش) درباره جزئیات این توافق با «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کند. اگر ترامپ این توافق را تایید و امضا کند، عقب‌نشینی حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در پنج پایگاه، در عرض ۱۳۵ روز از افغانستان آغاز می‌شود.

منابع آگاه به این نشریه گفتند که توافق مذکور جزئیات حساس متعددی را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهد. از جمله این موضوعات عدم تضمین حضور نیروهای ضد تروریسم آمریکا در افغانستان برای مبارزه با القاعده، باقی‌ماندن دولت حامی آمریکا در کابل و پایان یافتن کامل جنگ در افغانستان است.

یک مقام افغانستانی که در مذاکرات با خلیل‌زاد حضور داشت، می‌گوید: «هیچ‌کسی با قاطعیت صحبت نمی‌کند. تمام این [توافق] بر مبنای امید است. هیچ اعتمادی وجود ندارد. هیچ تاریخچه‌ای از اعتماد نیست. هیچ مدرکی از صداقت و خلوص از طرف طالبان وجود ندارد».

تایم این موارد را دلیل اصلی امتناع پامپئو از امضای این توافق دانسته و می‌نویسد: «طالبان از پامپئو خواسته تا این توافق را با امارت اسلامی افغانستان، نام دولتی که طالبان برای حکومت خودش بر افغانستان از سال ۱۹۹۶ انتخاب کرده، امضا کند».

دفتر وزیر خارجه آمریکا پیش از انتشار این گزارش از اظهار نظر درباره عدم امضای توافق خودداری کرده بود اما بعد از انتشار گزارش تایم، سخنگوی پامپئو گفت اگر ترامپ و تمام طرف‌ها آن را بپذیرند، او نیز توافق را امضا می‌کند.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی به تایم گفت: «در واقع هنوز توافقی وجود ندارد که امضا شود. اگر زمانی توافقی باشد که مورد توافق تمام طرف‌ها قرار گیرد، از جمله ترامپ، اگر لازم به امضای وزیر باشد او نیز امضا خواهد کرد».

دو منبع افغانستانی آگاه به مذاکرات می‌گویند که دو جایگزین برای امضای پامپئو وجود دارد. اول اینکه شخص خلیل‌زاد امضا کند. دیگر اینکه آمریکا و طالبان بیانیه‌ای مشترک مبنی بر توافق که مورد حمایت دولت کابل و چند کشور دیگر (از جمله ژاپن، روسیه و چین) باشد، صادر کنند.

تلاش‌های دولت‌های واشنگتن و کابل برای رسیدن به توافق صلح با گروه طالبان که برای مدت‌ها به ایجاد آشوب و هرج‌ومرج در افغانستان مشغول بوده در حالی است که این گروه در روزهای اخیر هم به عملیات‌های تروریستی در این کشور ادامه می‌دهد. جدیدترین نمونه آن امروز بود،‌ زمانی که یک خودرو بمب‌گذاری شده در مقابل ایست‌بازرسی سفارتخانه آمریکا در حوزه نهم امنیتی پلیس کابل منفجر شد.

ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که تا کنون بیش از ۱۰ نفر کشته و حداقل ۴۰ تن زخمی شده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۱۱۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان