//
کدخبر: ۲۴۵۵۲۰ //

برگزیت، بلای جان مذاکرات بودجه‌ای اتحادیه اروپا

نشست ویژه سران اتحادیه اروپا درباره بودجه آینده این اتحادیه در بروکسل روز گذشته در سایه اختلافات شدید بودجه‌ای به دلیل شکاف مالی حاصل از برگزیت بدون نتیجه پایان یافت.

برگزیت، بلای جان مذاکرات بودجه‌ای اتحادیه اروپا
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی به چالش های مالی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مذاکرات بودجه ای در این تشکل را پیچیده کرده است.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: برای بودجه هفت سال آینده اتحادیه اروپا باید پول بیشتری برای کارهای آینده این اتحادیه مانند حفاظت از آب و هوا  و یا امنیت مرزهای خارجی این اتحادیه هزینه شود. اما در عین حال نباید غفلتی درباره هزینه های سابق این اتحادیه از جمله در بخش کشاورزی صورت گیرد. این در حالی است که پول کافی وجود ندارد چرا که انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کرده است.

نشست ویژه اتحادیه اروپا درباره بودجه در بروکسل که روز گذشته بدون نتیجه پایان یافت نشان داد که برگزیت همچنین 27 عضو باقی مانده در اتحادیه اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و عواقب بدی برای آن ها داشته است. با وقوع برگزیت حدود 75 میلیارد یورو از صندوق بودجه اتحادیه اروپا حذف شده است. با این کمبود حالا تضاد منافع بین پرداخت کنندگان خالص به بودجه اروپا و کمک گیرندگان مالی از این اتحادیه بیش از پیش مشخص می شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا تمایلی ندارد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دو گروه پرداخت کننده و گیرنده پول از اروپا تقسیم کند. مقامات بروکسل معتقدند که این تمایز سنتی دیگر منسوخ شده است چرا که پروژه های آینده اتحادیه اروپا مانند حفاظت از آب و هوا به نفع همه کشورهای عضو این اتحادیه است.

اما نشست اخیر سران اروپایی در بروکسل نشان داد که  این تمایز قدیمی همچنان قدرتمندانه وجود دارد. این مسئله با تقسیم شدن کشورهای اروپایی به گروه های مختلف در مذاکرات بودجه ای خود را نشان داد، به گونه ای که کشورهای پرداخت کننده خالص بودجه به اروپا مانند دانمارک، اتریش، سوئد و هلند خواستار کاهش بودجه و کشورهایی که از بودجه اتحادیه اروپا بهره مند می شدند نظر دیگری داشتند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در این شرایط دشوار در بروکسل از کشورهای پرداخت کننده بودجه خالص به اروپا حمایت کرد. آلمان در درجه اول علاقمند است که در این شکاف بودجه‌ای ایجاد شده بعد از برگزیت سرش کلاه نرود. در واقع اگر سهم خالص بودجه برلین به اتحادیه اروپا تا سال 2027 به 26 میلیارد یورو افزایش یابد، انتقال این مسئله به پرداخت کنندگان مالیاتی آلمان بسیار دشوار خواهد بود.  

با این حال صدر اعظم آلمان باید در مذاکرات بودجه ای انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد تا دستیابی به موفقیت در این باره در سال جاری میلادی و احتمالا در دوران ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال  جاری میلادی امکان پذیر شود.

شکست نشست روز گذشته در بروکسل همچنین به این مسئله مربوط می شود که بر اساس یک قاعده قدیمی اروپایی توافق بر سر بودجه اروپایی در اولین مراحل آن به موفقیت نمی رسد، چرا که سران کشورهای اروپایی باید این توافق را برای رای دهندگان خود در خانه توجیه کنند.

نشست ویژه اتحادیه اروپا درباره بودجه که روز گذشته در بروکسل برگزار شد بدون نتیجه پایان یافت.

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی بعد از پایان این نشست علت عدم موفقیت آن را این طور توضیح داد که شکل گیری بودجه آینده اتحادیه اروپا برای سال های 2021 تا 2027 به دلیل برگزیت کار بسیار دشواری است.

نخست وزیر دانمارک هم که از طرفداران سرسخت صرفه جویی در بودجه اروپایی است اظهار داشت که توافق مطلوب شورای اروپایی در این باره بسیار دور از دسترس است. وی تاکید کرد: من اعتقاد ندارم که ما بتوانیم کاملا در این باره به توافقی دست یابیم.

احتمالا نشست بعدی بودجه‌ای اروپا در ماه مارس برگزار خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۵۵۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان