//
کدخبر: ۲۴۳۲۴۴ //

"جوزف بورل" خواستار گسترش عملیات‌های نظامی خارجی اروپا شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار ایفای نقش گسترده‌تر نظامی اروپا در عملیات‌های خارجی شد.

"جوزف بورل" خواستار گسترش عملیات‌های نظامی خارجی اروپا شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" آلمان تاکید کرد که اروپا اگر واقعا می خواهد یک بازیگر سیاسی در صحنه جهانی باشد باید نقشی مطمئن و متعهدانه را ایفا کند و از چالش های جدید، مدنی و نظامی نهراسد. این امر مستلزم عزم، وحدت، و بخصوص اراده سیاسی و قاطعیت است.

وی افزود: این کافی نیست که ما همواره بگوییم نگران هستیم. ما باید بیشتر از تنها ابراز نگرانی انجام دهیم. از طرف دیگر البته اتحادیه اروپا کارهایی را انجام می دهد.

بورل در ادامه تصریح کرد که آیا شما مثلا می دانید که اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود 17 عملیات نظامی و غیر نظامی که در آن حدود 5 هزار نیروی نظامی و پلیس  در آن مشارکت می کنند را هدایت می کند؟ آن ها در شرایط کاملا دشوار کارهای عالی را انجام می دهند.

وی در ادامه در عین حال خواستار ایفای نقش بیشتر اتحادیه اروپا شده و به عنوان نمونه گفت: مثلا تنگه هرمز یکی از مهمترین مسیرهای حمل و نقل جهانی است که در حال حاضر امنیت تردد کشتی ها در آن توسط آمریکا و هفت کشور اروپایی به رهبری فرانسه تامین می شود.

وی تاکید کرد که این عملیات نباید از طرف یک ائتلاف داوطلب انجام شود، بلکه باید یک عملیات اروپایی باشد که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آن احساس مسئولیت کنند.

بورل همچنین گفت: ما باید درباره این عملیات شفاف سازی کنیم و از انسان ها سوال کنیم که آیا واقعا می خواهند روی نفت انصراف دهند؟

این مقام اروپایی در ادامه به بحران لیبی پرداخته و درباره مخالفت برخی کشورها با آغاز مجدد عملیات دریایی اروپایی موسوم به سوفیا به منظور نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی گفت: ما همه اقدامات را انجام می دهیم تا راه حلی پیدا کنیم که این کشورها (کشورهای مخالف) را هم برای این منظور متقاعد کنیم.

وی بهترین راه برای برقراری آتش بس در لیبی را توف دسترسی تسلیحاتی برای این کشور دانست.

وی تردیدهای اتریش و برخی کشورها مبنی بر اینکه شروع مجدد عملیات دریایی سوفیا منجر به هجوم بیشتر مهاجران می شود را رد کرد.

بورل در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که کشورهای اروپایی در حال حاضر در این راستا کار می کنند که یک عملیات جدید اروپایی با برنامه ها و تکالیف گسترده تر را اجرایی کنند. مشاوره ها  در این باره در حال انجام است. در این باره که آیا این عملیات هم سوفیا نام گیرد تردید وجود دارد. این مسئله مهم است که این عملیات جدید به گونه ای باشد که نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی از هوا، زمین و دریای مدیترانه را امکان پذیر سازد.

بورل در ادامه درباره  عواقب سرایت بحران لیبی به کل منطقه هشدار داده و گفت: این یک تهدید بزرگ برای اروپا است، چرا که سازمان های تروریستی در آنجا گسترش می یابد. ناپایداری های سیاسی بیشتر بخصوص می تواند منجر به مهاجرت های بیشتر به اروپا شود.

وی همچنین از برگزاری یک کنفرانس بزرگ با موضوع ساحل آفریقا از طرف اروپا خبر داده و خواستار تقویت حضور نظامی اروپا در این منطقه شد.

این مقام اروپایی تاکید کرد: اگر بحران در ساحل آفریقا تهدیدی برای همه اروپایی ها است بنابراین باید به صورت مشترک با این تهدید مقابله شود. اروپایی ها باید از یک فرهنگ استراتژیک مشترک برخوردار شوند و ما آن را نداریم. وقتی ما یک جامعه مشترک هستیم باید در قبال هم احساس مسئولیت مشترک داشته باشیم. اغلب کمبود اراده سیاسی برای این منظور وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۲۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان