//
کدخبر: ۲۳۸۰۲۴ //

پوتین و مرکل درباره کنفرانس بین‌المللی برلین گفت وگو کردند

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه از مذاکره تلفنی ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره کنفرانس بین المللی برلین برای حل مساله لیبی خبر داد که پوتین هم در آن شرکت می کند.

پوتین و مرکل درباره کنفرانس بین‌المللی برلین گفت وگو کردند
به گزارش فرتاک نیوز،

در گزارش روز جمعه دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه گفته شد: آنگلا مرکل در گفت وگوی تلفنی با پوتین که به ابتکار طرف آلمانی صورت گرفت درخصوص جوانب مختلف کنفرانس بین المللی برلین که روز ۱۹ ماه ژانویه (روز یکشنبه) برگزار می شود گفت وگو کرد.

 کاخ کرملین در گزارش دیگری اعلام کرد: پوتین در کنفرانس بین المللی لیبی در برلین شرکت می کند.

در گزارش گفته شد: انتظار می رود که در این کنفرانس درخصوص مسائل مربوط به حل و فصل بحران لیبی ازجمله درمساله پایان اقدامات جنگی و برقراری آتش بس بین طرف‌های متخاصم و آغاز گفت وگوهای سیاسی تحت نظارت سازمان ملل تبادل نظر شود.

 در همین حال امروز دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین از نامه ژنرال «خلیفه حفتر» ارتش شرق لیبی به ولادیمیر پوتین خبر داد.

در این نامه ضمن ابراز قدردانی از تلاش‌های روسیه برای برقراری صلح و ثبات در لیبی از پیشنهاد کرملین برای برقراری مذاکرات صلح لیبی در مسکو اعلام حمایت شده است.

حفتر در نامه خود نوشت: دعوت شما برای سفر به روسیه برای ادامه مذاکرات صلح لیبی را می پذیرم.

 مذاکرات طرف‌های لیبی روز دوشنبه در مسکو برگزار شد و هیات‌های طرف‌های لیبی به سرپرستی فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس ارتش شرق لیبی در ان شرکت کردند.

مذاکرات لیبی در مسکو در ابتدا در قالب ۲+۲ با شرکت وزیران خارجه و فرانسه روسیه و ترکیه برگزار و شد و سپس هیات های طرف های لیبی به آن پیوستند.

 فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی در جریان مذاکرات مسکو پیش نویس توافقنامه آتش بس را امضا کرد اما خلیفه حفتر بامداد امروز بدون امضای این سند مسکو را ترک کرد.

آتش بس در لیبی با توافق طرفین درگیر قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما دو طرف یکدیگر را به نقض آن متهم کردند.

لیبی اینک به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر هم خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور طی روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی وارد فاز جدیدی شده است

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۸۰۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان