//
کدخبر: ۲۲۶۱۲۴ //

یک ماه تظاهرات؛ تحول مبهم و اعتراض آمیز در صحنه سیاسی لبنان

امروز در حالی یک ماه از تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها می گذرد که تازه ترین تحول صحنه سیاسی این کشور انتشار خبر معرفی "محمد الصفدی" به عنوان نخست وزیر جدید این کشور است؛ اخباری که با سکوت برخی محافل سیاسی مهم لبنان همراه بوده است.

یک ماه تظاهرات؛ تحول مبهم و اعتراض آمیز در صحنه سیاسی لبنان
به گزارش فرتاک نیوز،

بلافاصله پس از انتشار خبر معرفی نخست وزیر جدید، شبکه المیادین از اعتراض جمعی از مردم به معرفی الصفدی و در نتیجه تجمع در برابر منزل مسکونی او در طرابلس واقع در شمال لبنان خبر داد.

این در حالی است که در روزهای اخیر "علی حسن خلیل" وزیر اقتصاد لبنان و معاون سیاسی "نبیه بری" رئیس پارلمان و حاج "حسین الخلیل " معاون سیاسی حزب الله دیدارهای متعدد و گفتگوهای فشرده ای با "سعد حریری" نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان داشتند.

محور این گفتگوها بر بازگشت حریری به نخست وزیری متمرکز بود، اما وی همچنان بر شرط خود مبنی بر لزوم تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) تاکید کرده است، حال آنکه حزب الله و جنبش امل تشکیل دولتی متشکل از افراد متخصص و نیز سیاستمدار و به عبارت بهتر تکنو-سیاسی را خواستار هستند.

در پی این دیدارها در نهایت در ساعات های پایانی شب گذشته، منابع خبری لبنان از معرفی محمد الصفدی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور خبر دادند؛ خبری که هنوز حزب الله و جنبش امل در خصوص آن سکوت کرده اند.

روزنامه "الجمهوریه" در این خصوص نوشت: حریری پس از توافق با نخست وزیران پیشین لبنان و دار الفتوی، نام الصفدی را پیشنهاد کرد.

روزنامه "الاخبار" نیز در مطلبی با عنوان "نامزدی الصفدی؛ مانور یا تحریک" نوشت: هنوز مشخص نیست آیا گروههای سیاسی عملا بر سر نامزدی محمد الصفدی به توافق رسیده اند یا اینکه معرفی نام او فقط یک مانور برای تحقق اهدافی است که هنوز نامعلوم است.

به نوشته این روزنامه،  تصمیم معرفی الصفدی یعنی تحریک مردم معترض و بسیاری از کسانی که به خیابان ها نیامده اند، زیرا الصفدی از نظر مردم در پست های وزارتی که متصدی آن بود ، وجهه خوبی نداشت و کمترین وزیران و نمایندگان از نظر لزوم حرکت در مسیر تولید بود،  درنتیجه باید پرسید چرا در این وضعیت الصفدی انتخاب شد؟

آیا معرفی او مانور حریری است که می خواهد تمام نامزدها را بسوزاند تا با شروط مورد نظر خود ونه شروط دیگران به نخست وزیری بازگردد یا اینکه معرفی او فقط  یک اقدام تحریک آمیز برای تحقق اهدافی است که هنوز نامعلوم است؟

به نوشته الاخبار این سوال ها غیرمنطقی و در عین حال در پرتو گزینه غیر منطقی معرفی الصفدی، مشروع و قانونی به نظر می رسد. ظاهرا کسی که تصمیم معرفی نماینده سابق اهل طرابلس را گرفته است، البته اگر اخبار منتشر شده صحت داشته باشد، اوضاع خیابان ها و حجم نارضایتی مردم را درک نکرده است.

به هر حال تا نیمه شب گذشته فقط رسانه های جریان المستقبل معرفی الصفدی را تایید کردند و مسئولان حزب الله و جنبش امل سکوت کرده اند و منابع جریان آزاد ملی به رهبری "جبران باسیل"وزیر خارجه دولت پیشبرد امور  نیز تاکید کردند که در مورد نخست وزیر جدید توافق شده است و احتمال دارد رئیس جمهور امروز زمان رایزنی های پارلمانی لازم برای انتخاب نخست وزیر را اعلام کند که پیش بینی می شود پایان هفته جاری باشد.

تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها شامگاه پنجشنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر) آغاز شد؛  در دومین هفته اعتراضات سعد حریری با اعلام اینکه به بن بست رسیده است، از نخست وزیری استعفا کرد و یک روز پس از آن ضمن اعلام آمادگی برای نخست وزیری مجدد آن را به تشکیل دولت فن سالار مشروط کرد؛ از آن زمان رایزنی ها بین وی و حزب الله و جنبش امل  در فواصل زمانی مختلف ادامه داشت و حزب الله و امل تشکیل دولت تکنو-سیاسی را خواستار شدند، اما حریری بر شرط خود پافشاری کرد و ۱۰ روز پیش نیز اظهار داشت، اصراری برای بازگشت به نخست وزیری ندارد؛ اکنون گفته می شود حریری الصفدی را برای نخست وزیری دولت جدید معرفی کرده است.

الصفدی  سیاستمدار و بازرگان ۷۵ ساله لبنانی است که در چند دوره یعنی  سال ۲۰۰۰،۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ به عنوان نماینده کرسی پارلمانی اهل تسنن در طرابلس انتخاب شد.

وی سپس در سال ۲۰۰۸ متصدی پست وزیر حمل و نقل در دوره نخست وزیری فواد سنیوره بود و در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ باز در دولت سنیوره به وزارت امور اقتصاد و تجارت ملی منصوب شد الصفدی در سال ۲۰۱۱ تا اوایل ۲۰۱۴ وزیر دارایی دولت نجیب میقاتی بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۶۱۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان